BibTex RIS Cite

A Research on the Determination of Problems Encountered by Tourist Guides During Package Tour Operations

Year 2006, Volume: 17 Issue: 1, 70 - 86, 01.06.2006

Abstract

The aim of this study is to determine the managerial problems encountered by tourist guides during package tour operations, and to make recommendations on those problems. In this context, first, the existent literature has been reviewed, and in the light of the existent literature the subject has been examined in a holistic way. Secondly, quantitative and qualitative data have been collected through the use of the questionnaires which have been applied to the tourist guides while they were attending to "The Training Courses for Tourist Guides" organized by The Ministry of Culture and Tourism in Ankara, Antalya, Istanbul, Izmir and Nevşehir provinces in December 2003. The find­ings of this study reveal that tourist guides encounter some managerial problems in terms of management functions, such as planning, organizing, directing, coordinating and controlling. It is also found out that the managerial problems encountered by tourist guides differ by their experience, guiding frequency, tour durations and the number of tourists in the group.

References

  • Ahipaşaoğlu, S. H. (1996). Seyahat İşletmelerinde Kalitenin Be­lirleyicisi Olarak Turist Rehberlerinin Rolleri ve Önemle­ri. Hafta Sonu Semineri III, Turizm İşletmelerinde Hizmet Ka­litesi, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu:192-195
  • Ahipaşaoğlu, S. H. (2001). Turizmde Rehberlik. (1. Baskı) Ankara: Detay Yayıncılık
  • Akmel, J. (1992). Turist Rehberliğinde Üniversite Eğitimi, Turizm Eğitimi Konferansı. Ankara.,:Yorum Yayın: 215-217
  • Babbie, E. (1992). The Practice of Social Research. (6. Edition) Bel-mont: Wadsworth Publishing Company
  • Bartol, K. M., ve Martin D. (1991) Management. New York: McGraw-Hill
  • Bilge, B. (1989). Profesyonel Turist Rehberliği (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bowen, D. (2001). Antecedents of Consumer Satisfaction and Dis-Satisfaction (CS/D) on Long-Haul Inclusive Tours - A Reality Check on Theoretical Considerations, Tourism Ma­nagement, 22 (1): 49-61
  • Brown, S. (1987). Drop and Collect Surveys: A Neglected Research Technique, Marketing Intelligence and Planning, 5(1): 9-23
  • Burns, R.B. (2000). Introduction to Research Methods. London: SA­GE Publications
  • Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetimi. (4. Baskı) Ankara: Si­yasal Kitabevi
  • Certo, S. C. (2000). Modern Management. Diversity, Quality, Ethics and the Global Environment. (8.Edition) New Jersey: Pren­tice Hall
  • Cohen, E. (1985). The Tourist Guide: The Origins, Structure and Dynamics of a Role, Annals of Tourism Research, 12(1): 5-29
  • Cross, D. (1991). "Please Follow Me" The Practical Tourist Guide's Handbook. (4. Edition) Salisbury: Wessexplore Tourist Services
  • Curran, P. J. T. (1978). Principles and Procedures of Tour Manage­ment. Boston: CBI Publishing
  • Çimrin, H. (1995). Turizm ve Turist Rehberliğinin ABC'si. (1. Bas­kı), Antalya: Akdeniz Kitabevi
  • Dahles, H. (2002). The Politics of Tour Guiding: Image Mana­gement in Indonesia, Annals of Tourism Research, 29 (3): 783-800
  • Değirmencioğlu, A. Ö. (1998) Türkiye'de Turizm Rehberliği Eği­timine Bir Yaklaşım (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Anka­ra: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Dunn, R. ve Iso-Ahola, S. E. (1991). Sightseeng Tourists' Moti­vation and Satisfaction, Annals of Tourism Research, 18 (2): 226-237
  • Eren, E. (2001). Yönetim ve Organizasyon. (5.Baskı) İstanbul: Beta Basım A.Ş
  • Gee, C. Y. ve Fayos-Sola, E. (Editor, Co-Editor) (1999). Interna­tional Tourism: A Global Perspective. (2. Edition) Madrid: World Tourism Organization
  • Geva, A. ve Goldman, A.(1991). Satisfaction Measurement in Guided Tours, Annals of Tourism Research, 18(2):177-185
  • Holloway, J. C. (1981) The Guided Tour: A Sociological Appro­ach, Annals of Tourism Research, 8 (3): 377-402
  • Karamustafa, K. ve Kuşluvan, S. (2001). İngiliz Tur Operatörle­rinin Turistik Destinasyon Seçiminde Kullandıkları Kri­terler Açısından Türkiye'yi Değerlendirmeleri, Pazarlama Dünyası, 15 (86): 16-24
  • Koçel, T. (2001). İşletme Yöneticiliği. (8. Baskı) İstanbul: Beta Basım
  • Kozak, S. (1999). Seyahat Acentalarında Tur Düzenleme. Eskişe­hir: Eskişehir Meslek Yüksekokulu Yayınları
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2003). Türkiye'nin Turist Rehberi Profili. Ankara: Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü Raporu
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. Dillere ve İllere Göre Rehber Dağı­lımı İstatistikleri, URL: http://www.kultur.gov.tr/portal/ turizm_tr.asp?belgeno=45596, Erişim 10.02. 2004. Lickorish, S. ve Jenkins, C. (2000). An Introduction to Tourism. Ox­ford: Butterworth-Heinemann. Mancini, M. (2001). Conducting Tours. (3. Edition) New York:Delmar Publishers
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Des­tekli) Uygulamalar. (1. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Polat, T. (2001). Seyahat İşletmelerinde, Profesyonel Turist Rehberliği, Rehberlik Mesleğinin Sorunları ve Çözüm Önerileri Üzerine bir Alan Araştırması (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilim­ler Enstitüsü
  • Pond, C. L. (1992). The professional Guide: Dynamics of Tour Gui­ding. New York: John Wiley and Sons
  • Quiroga, I. (1990). Characteristics of Package Tours in Europe, Annals of Tourism Research, 17 (2): 185-207
  • Souto, M. S. (1993). Group Travel (2.Edition) New York: Delmar Publishers Inc
  • Tangüler, A. (2002). Profesyonel Turist Rehberliği ve Profes­yonel Turist Rehberlerinin Seyahat Acentası ve Müşteri İlişkileri (Kapadokya Örneği) (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • TÜRSAB-Türkiye Seyahat Acentaları Birliği. İstatistikler/Yabancı Ziyaretçilerin Profili/Paket Turların Kullanım Oranı, URL: http://www.tursab.org.tr/, Erişimi7.11.2003
  • Wang, K. C, Hsieh, A.T.ve Huan, T.C. (2000). Critical Service Fe­atures in Group Package Tour: An Exploratory Research, Tourism Management, 21 (2): 177-189
  • Whipple, T. W. ve Thach, S. V. (1988). Group Tour Management: Does Good Service Produce Satisfied Customers? Journal of Travel Research, 27 (2): 16-21
  • Wong, S. ve Lau, E. (2001). Understanding the Behavior of Hong Kong Chinese Tourists on Group Tour Packages, Journal of Travel Research, 40 (1): 57-67
  • Yıldırım, S. ve Atay, L. (1997). Turistik Ürün Pazarlaması Süre­cinde Tur Rehberinin Fonksiyonu, Hafta Sonu Semineri IV, Türkiye'de Turizmin Gelişmesinde Turist Rehberlerinin Rolü, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu: 85-94
  • Yıldız, R., Kuşluvan S. ve Şenyurt S.Y. (1997). Turist Rehberliği Öğretiminde Yeni Bir Model: Nevşehir Turist Rehberliği Bölümü Programı ve Değerlendirilmesi, Hafta Sonu Semi­neri IV, Türkiye'de Turizmin Gelişmesinde Turist Rehberleri­nin Rolü, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeci­liği ve Otelcilik Yüksekokulu: 7-36
  • Yu, X., Weiler, B. ve Ham, S. (2001). Intercultural Communicati­on and Mediation: A Framework for Analysing the Inter­cultural Competence of Chinese Tour Guides, Journal of Vacation Marketing, 8(1): 75-87.

Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma

Year 2006, Volume: 17 Issue: 1, 70 - 86, 01.06.2006

Abstract

Çalışmanın amacı, yönetimin temel fonksiyonları baz alınarak tur yönetiminde turist rehberlerinin karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri sunmaktır. Bu bağlamda, öncelikle mevcut yazın taraması yapılarak yazındaki bilgiler doğrultusunda konu teorik açıdan ele alınmış, daha sonra ise konuya yönelik birincil veri elde etmek amacıyla anket tekniği kullanılmıştır. Anketler, Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca Ankara, Antalya, İsjanbul, İzmir ve Nevşehir illerinde Aralık 2003'te düzenlenen "Turist Rehberliği Hizmetiçi Eğitim Seminerleri'ne katılan turist rehberlerine uygulanmıştır. Yapılan anketlerle araştırmanın amacına uygun olarak, turist rehberlerinin yönetimin temel fonksiyonları olan planlama, örgütleme, yöneltme ve etkileme, koordinasyon ve denetim ile ilgili yaşadıkları yönetsel sorunlar ile bu sorunların olası sebepleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, turist rehberlerinin karşılaştıkları yönetsel sorunların, turist rehberlerinin tecrübelerine, tura çıkma sıklıklarına, rehberlik hizmeti verdikleri turların sürelerine ve tura katılan kişi sayılarına göre birtakım farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir.

References

  • Ahipaşaoğlu, S. H. (1996). Seyahat İşletmelerinde Kalitenin Be­lirleyicisi Olarak Turist Rehberlerinin Rolleri ve Önemle­ri. Hafta Sonu Semineri III, Turizm İşletmelerinde Hizmet Ka­litesi, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu:192-195
  • Ahipaşaoğlu, S. H. (2001). Turizmde Rehberlik. (1. Baskı) Ankara: Detay Yayıncılık
  • Akmel, J. (1992). Turist Rehberliğinde Üniversite Eğitimi, Turizm Eğitimi Konferansı. Ankara.,:Yorum Yayın: 215-217
  • Babbie, E. (1992). The Practice of Social Research. (6. Edition) Bel-mont: Wadsworth Publishing Company
  • Bartol, K. M., ve Martin D. (1991) Management. New York: McGraw-Hill
  • Bilge, B. (1989). Profesyonel Turist Rehberliği (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bowen, D. (2001). Antecedents of Consumer Satisfaction and Dis-Satisfaction (CS/D) on Long-Haul Inclusive Tours - A Reality Check on Theoretical Considerations, Tourism Ma­nagement, 22 (1): 49-61
  • Brown, S. (1987). Drop and Collect Surveys: A Neglected Research Technique, Marketing Intelligence and Planning, 5(1): 9-23
  • Burns, R.B. (2000). Introduction to Research Methods. London: SA­GE Publications
  • Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetimi. (4. Baskı) Ankara: Si­yasal Kitabevi
  • Certo, S. C. (2000). Modern Management. Diversity, Quality, Ethics and the Global Environment. (8.Edition) New Jersey: Pren­tice Hall
  • Cohen, E. (1985). The Tourist Guide: The Origins, Structure and Dynamics of a Role, Annals of Tourism Research, 12(1): 5-29
  • Cross, D. (1991). "Please Follow Me" The Practical Tourist Guide's Handbook. (4. Edition) Salisbury: Wessexplore Tourist Services
  • Curran, P. J. T. (1978). Principles and Procedures of Tour Manage­ment. Boston: CBI Publishing
  • Çimrin, H. (1995). Turizm ve Turist Rehberliğinin ABC'si. (1. Bas­kı), Antalya: Akdeniz Kitabevi
  • Dahles, H. (2002). The Politics of Tour Guiding: Image Mana­gement in Indonesia, Annals of Tourism Research, 29 (3): 783-800
  • Değirmencioğlu, A. Ö. (1998) Türkiye'de Turizm Rehberliği Eği­timine Bir Yaklaşım (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Anka­ra: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Dunn, R. ve Iso-Ahola, S. E. (1991). Sightseeng Tourists' Moti­vation and Satisfaction, Annals of Tourism Research, 18 (2): 226-237
  • Eren, E. (2001). Yönetim ve Organizasyon. (5.Baskı) İstanbul: Beta Basım A.Ş
  • Gee, C. Y. ve Fayos-Sola, E. (Editor, Co-Editor) (1999). Interna­tional Tourism: A Global Perspective. (2. Edition) Madrid: World Tourism Organization
  • Geva, A. ve Goldman, A.(1991). Satisfaction Measurement in Guided Tours, Annals of Tourism Research, 18(2):177-185
  • Holloway, J. C. (1981) The Guided Tour: A Sociological Appro­ach, Annals of Tourism Research, 8 (3): 377-402
  • Karamustafa, K. ve Kuşluvan, S. (2001). İngiliz Tur Operatörle­rinin Turistik Destinasyon Seçiminde Kullandıkları Kri­terler Açısından Türkiye'yi Değerlendirmeleri, Pazarlama Dünyası, 15 (86): 16-24
  • Koçel, T. (2001). İşletme Yöneticiliği. (8. Baskı) İstanbul: Beta Basım
  • Kozak, S. (1999). Seyahat Acentalarında Tur Düzenleme. Eskişe­hir: Eskişehir Meslek Yüksekokulu Yayınları
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2003). Türkiye'nin Turist Rehberi Profili. Ankara: Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü Raporu
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. Dillere ve İllere Göre Rehber Dağı­lımı İstatistikleri, URL: http://www.kultur.gov.tr/portal/ turizm_tr.asp?belgeno=45596, Erişim 10.02. 2004. Lickorish, S. ve Jenkins, C. (2000). An Introduction to Tourism. Ox­ford: Butterworth-Heinemann. Mancini, M. (2001). Conducting Tours. (3. Edition) New York:Delmar Publishers
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Des­tekli) Uygulamalar. (1. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Polat, T. (2001). Seyahat İşletmelerinde, Profesyonel Turist Rehberliği, Rehberlik Mesleğinin Sorunları ve Çözüm Önerileri Üzerine bir Alan Araştırması (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilim­ler Enstitüsü
  • Pond, C. L. (1992). The professional Guide: Dynamics of Tour Gui­ding. New York: John Wiley and Sons
  • Quiroga, I. (1990). Characteristics of Package Tours in Europe, Annals of Tourism Research, 17 (2): 185-207
  • Souto, M. S. (1993). Group Travel (2.Edition) New York: Delmar Publishers Inc
  • Tangüler, A. (2002). Profesyonel Turist Rehberliği ve Profes­yonel Turist Rehberlerinin Seyahat Acentası ve Müşteri İlişkileri (Kapadokya Örneği) (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • TÜRSAB-Türkiye Seyahat Acentaları Birliği. İstatistikler/Yabancı Ziyaretçilerin Profili/Paket Turların Kullanım Oranı, URL: http://www.tursab.org.tr/, Erişimi7.11.2003
  • Wang, K. C, Hsieh, A.T.ve Huan, T.C. (2000). Critical Service Fe­atures in Group Package Tour: An Exploratory Research, Tourism Management, 21 (2): 177-189
  • Whipple, T. W. ve Thach, S. V. (1988). Group Tour Management: Does Good Service Produce Satisfied Customers? Journal of Travel Research, 27 (2): 16-21
  • Wong, S. ve Lau, E. (2001). Understanding the Behavior of Hong Kong Chinese Tourists on Group Tour Packages, Journal of Travel Research, 40 (1): 57-67
  • Yıldırım, S. ve Atay, L. (1997). Turistik Ürün Pazarlaması Süre­cinde Tur Rehberinin Fonksiyonu, Hafta Sonu Semineri IV, Türkiye'de Turizmin Gelişmesinde Turist Rehberlerinin Rolü, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu: 85-94
  • Yıldız, R., Kuşluvan S. ve Şenyurt S.Y. (1997). Turist Rehberliği Öğretiminde Yeni Bir Model: Nevşehir Turist Rehberliği Bölümü Programı ve Değerlendirilmesi, Hafta Sonu Semi­neri IV, Türkiye'de Turizmin Gelişmesinde Turist Rehberleri­nin Rolü, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeci­liği ve Otelcilik Yüksekokulu: 7-36
  • Yu, X., Weiler, B. ve Ham, S. (2001). Intercultural Communicati­on and Mediation: A Framework for Analysing the Inter­cultural Competence of Chinese Tour Guides, Journal of Vacation Marketing, 8(1): 75-87.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kurtuluş Karamustafa This is me

Nihat Çeşmeci

Publication Date June 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Karamustafa, K., & Çeşmeci, N. (2006). Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 70-86.
AMA Karamustafa K, Çeşmeci N. Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. June 2006;17(1):70-86.
Chicago Karamustafa, Kurtuluş, and Nihat Çeşmeci. “Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 17, no. 1 (June 2006): 70-86.
EndNote Karamustafa K, Çeşmeci N (June 1, 2006) Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 17 1 70–86.
IEEE K. Karamustafa and N. Çeşmeci, “Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 17, no. 1, pp. 70–86, 2006.
ISNAD Karamustafa, Kurtuluş - Çeşmeci, Nihat. “Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 17/1 (June 2006), 70-86.
JAMA Karamustafa K, Çeşmeci N. Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2006;17:70–86.
MLA Karamustafa, Kurtuluş and Nihat Çeşmeci. “Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 17, no. 1, 2006, pp. 70-86.
Vancouver Karamustafa K, Çeşmeci N. Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2006;17(1):70-86.