This research is aimed to find out how well managers perform their duties in the process of hotel employees' organizational socialization. In that matter, at four and five star rated hotels operating in Ankara, 882 employees have been asked to fill out a questionnaire that addresses the "Managers' Effect on Organizational Socialization". In order to understand the employees' perceptions of their managers' duties in Organizational Socialization process, frequencies, percentages, and arithmetical averages have been looked into. AT-test has been implemented to find out if employees' perceptions significantly vary according to their gender and no difference has been discovered.
Ankara hotel business employees hotel managers hospitality companies organizational socialization
Bu çalışma, otel işletmelerinde görev yapan işgörenlerin örgütsel sosyalleşme sürecinde, yöneticilerin görevlerini ne ölçüde gerçekleştirdiklerinin ortaya konulmasını amaçlamaktadır. Bu kapsamda Ankara ilinde faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde görev yapan 882 işgörene, "Örgütsel Sosyalleşmede Yönetici Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Soru Kağıdı" uygulanmıştır. Soru kağıdı üzerinde, örgütsel sosyalleşme sürecinde yöneticilerinin görevlerine ilişkin algılarının tespit edilmesi amacıyla frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerleri dikkate alınmış, işgörenlerin düşüncelerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla da t-testi uygulanmış ve işgörenlerin algıları arasında cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.
Ankara otel işletmeleri çalışanlar otel yöneticileri konaklama işletmeleri örgütsel sosyalizasyon
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 18 Issue: 2 |