The purpose of this study is to find out which jobs tourism students choose after earning their bachelor degrees in the tourism industry or else. Besides, it was examined whether any significant relationships exist between demographic findings and professional choices. Questionnaires were given to 276 students on between 2 -13 April 2007. According to the findings most participants primarily tend to “manage their own enterprises in tourism industry”. Working in “consultation company in tourism industry”, and “travel agencies” followed respectively. The least preferred field was “gift shops”. Among the primarily preferred departments in tourism business were “public relations” and “human resources”. The least preference was “housekeeping”.
Bu çalışmada, turizm lisans öğrencilerinin, mezuniyet sonrası turizm sektöründe ya da dışında tercih edebilecekleri meslekler belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun yanında, demografik verilerle mesleki tercihler arasında anlamlı ilişki aranmıştır. Araştırma anketi 276 öğrenciye 2–13 Nisan 2007 tarihleri arasında uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin önemli bir bölümü “turizm alanında kendi işletmelerini işletmek” isteğini öncelikli tercih olarak belirtmişlerdir. Bunu sırasıyla, “turizm alanında danışmanlık” ve “seyahat acentesi” alanlarında çalışma isteği izlemiştir. Öğrencilerin en az tercih ettikleri çalışma alanı ise “hediyelik eşya işletmeleri” olarak görülmektedir. İşletmenin bölümleri arasındaki tercihlerde “halkla ilişkiler” ve “insan kaynakları” öne çıkmıştır. Öğrenciler tüm bölümler içinde en az “kat hizmetlerini” tercih etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 19 Issue: 2 |