BibTex RIS Cite

The Analysis of the Relationship Among Organizational Learning, Organizational Commitment and Tends to Leave in Hotels

Year 2009, Volume: 20 Issue: 1, 33 - 44, 01.12.2009

Abstract

The main objective of this research is to analyze the effect of organizational learning on commitment and leave intentions in organizations. Five five-star hotels in Çeşme are chosen to be analyzed within the scope of the study. From the secondary data gathered, a structured questionnaire was developed. Data is analyzed with SPSS 13.0 (Statistical Program for Social Sciences). After testing for the basic aspects of reliability and validity, correlation and regression analysis are used to test the hypotheses of the study. According to the results, there dimensions of organizational learning are significantly correlated to each other. It is also found that learning at an organizational level significantly effects leave intention and organizational commitment of the employees.

References

  • Akıncı, Z. (2006). Örgütsel Bağlılığın İsteğe Bağlı İşgücü Devir Hızı ve İş Tatmini Üzerine Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma. SOİD, 3 (2):26-33
  • Aksu, A. ve Ehtiyar, R. (2007). Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri. Ankara, Detay Yayıncılık. Antal, A. B. ve Sobczak, A. (2004). Beyond CSR: Organisational Learning for Global Responsibility, Journal of General Management, 30 (2),Winter: 77-98
  • Argris, C. (1996). On Organizational Learning, Oxford, Uk, Blackwell
  • Avcı, U. (2005). “İşletmelerde Örgütsel Öğrenme-Örgütsel Performans İlişkisi: Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme-Örgütsel Performans İlişkisine Yönelik İnceleme”, Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Isparta
  • Bakan, İ. ve Büyükbeşe, T. (2006). Kuruma Bağlılık. Editör:Aktan, C:C. Kurumsal Kültür, Sermaye Piyasası Kurulu, Kurumsal Araştırmalar Dergisi No:3 Ankara: 121-140
  • Bayraktaroğlu, S. ve Kutanis, R.O. (2003). Transforming Hotels into Learning Organisations: A New Strategy for Going Global. Tourism Management, 24(2): 149-154
  • Becker, H.S. (1960). Notes on The Concept of Commitment. The American Journal of Sociology, 66(1): 32-40
  • Birdir, K. (2000). Türkiye’de Otel Genel Müdürlerinin İş Devir Süreleri ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 11, Eylül-Aralık: 142-148
  • Caldwell, D.F., Chatman, J.A. ve O’Reilly, C.A. (1990). Building Organizational Commitment: A Multifirm Study. Journal of Occupational Psychology, 63: 245-261
  • Clugston, M. (2000). The Mediating Effects of Multidimensional Commitment on Job Satisfaction and Intent to Leave. Journal of Organizational Behavior, 21: 477-486
  • Cohen, A. (1993). Organizational Commitment and Turnover: A Meta-Analysis. Academy of Management Journal, 36(5): 1140-1157
  • Coomber, B. ve Barriball, K.L. (2007). Impact of Job Satisfaction Componentson Intent to Leave and Turnover for Hospital-Based Nurses: A Review of the Research Literature. International Journal of Nursing Studies, 44: 297-314
  • Coşkun, R. (2000). Geleneksel Organizasyondan Öğrenen Organizasyona Geçiş: Teorik Çerçeve ve Uygulamaya Yönelik Öneriler. Bilgi (2), 1:109-116
  • Çam, S. (2002). Öğrenen Organizasyon ve Rekabet Üstünlüğü. İstanbul, Papatya Yayıncılık, İstanbul
  • Çekmecelioğlu, H. (2006). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Tutumlarının İşten Ayrılma Niyeti ve Verimlilik Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2), Haziran
  • Çetin, M.Ö. (2004). Örgüt Kültürü ve Örgütsel; Bağlılık. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
  • Çırpan, H. (1999). Örgütsel Öğrenme İklimi ve Örgüte Bağlılık İlişkisi: Bir Alan Araştırması. Doktora Tezi. İstanbul, İstanbul Üniversitesi
  • Egan, T.M., Yang, B. ve Bartlett, K.R. (2004). The Effects of Organizational Learning Culture and Job Satisfaction on Motivation to Transfer Learning and Turnover Intention. Human Resource Development Quarterly, 15(3): 279-301
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul
  • Fioretti, G. (2007). The Organizational Learning Curve. European Journal of Operational Research, 177: 1375-1384
  • Gömez, P. J., Lörente, J. C. ve Cabrera, R. V. (2005). Organizational Learning Capability a Proposal of Measurement, Journal of Business Research, 58(6): 715-725
  • Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi, Doktora Tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi. Huber, G.P. (1991). Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures. Organization Science, 2(1): 88-115
  • Hsu, C. ve Pereira, A. (2008). Internationalization and Performance: The Moderating Effects of Organizational Learning. Omega, 36(2): 188-205
  • Kim, W. G., Leong, J. K. ve Lee, Y. (2005). Effect of Service Orientation on Job Satisfaction, Organizational Commitment and Intention of Leaving in a Casual Chain Restaurant. International Journal of Hospitality Management. 24(2), ss 171-193
  • Kozak, M. A. (2004). Değişim Yönetimi. Ankara, Detay Yayıncılık
  • Lambert, E. G. ve diğ. (2001). The Impact of Job Satisfaction on Turnover Intent: A Test of a Structural Measurement Model Using a National Sample of Workers. The Social Science Journal, 38: 233-250
  • Lick, D.W. (2006). A new Perspective on Organizational Learning: Creating Learning Teams. Evaluation and Program Planning, 29(1): 88-96
  • Manlove, E.E. ve Guzell, J.R. (1997). Intention to Leave, Anticipated Reasons for Leaving, and 12-Month Turnover of Child Care Staff. Early Childhood Research Quarterly, 12: 145-167
  • Marsick. V.J. ve Watkins. K.E. (2003). Demonstrating the Value of an Organization’s Learning Culture: The Dimentions of the Learning Organizations Questionnaire. Advences in Developing Human Resources, 5(2) : 132-151
  • Meyer, J.P. ve Allen, N.J. (1991). A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, 1(1): 61-89
  • Meyer, J.P. ve Herscovitch (2001). Commitment in the Work Place Toward a General Model. Human Resource Management Review, 11: 299-326
  • Mowday, R.T. ve McDade, T.W. (1979). Linking Behavioral and Attitudinal Commitment: A Longitudial Analysis of Job Choice and Attitudies. Academy of Management Proceedings: 84-89
  • Namasivayam, K ve Zhao, X. (2007). An Investigation of the Moderating Effects of Organizational Commitment on the Relationships Between Work-Family Conflict and Job Satisfaction Among Hospitality in India. Tourism Management, 28: 1212-1223
  • Nunnally, P. (1967). Psychometic Theory. McGraw Hill, New York Özdemir, F. (2006). Örgütsel İklimin İş Tatmin Düzeyine Etkisi: Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Doktora Tezi, Adana, Çukurova Üniversitesi: İşletme Anabilim Dalı
  • Özdipçiner, N.S. ve Kalınkara, V. (2005). Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. Anatolia, 16(1), Bahar: 82-92
  • Özgener, Ş. (2000). Öğrenen Organizasyon Anlayışının Gerçek Yönetim Uygulamalarına Yansıtılması. Verimlilik Dergisi. M.P.M. Yayını, 2: 52
  • Poell, R. F., Dam, K.V. ve Van Den Berg, P.T. (2004). Organising Learning in Work Contexts, Applied Psychology: An International Review, 53(4): 529-540. Sabuncuoğlu, E.T. (2007). Eğitim, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Ege Akademik Bakış, 7(2): 621-636
  • Salancik, G.R. (1977). Commitment is too Easy. Organizational Dynamics, Summer: 62-82
  • Sekaran, U. (2000). Research Methods for Business: A Skill Building Approach, 3rd Ed, Wiley and Sons, USA
  • Senge, M.P. (2006). Beşinci Disiplin.Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 13. Baskı, Çeviri: İldeniz, A. & Doğukan, A. İstanbul
  • Silva, P. (2006). Effects of Disposition on Hospitality Employee Job Satisfaction and Commitment. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(4): 317-328
  • Skerlavaj, M., Stemberger, M.I., Skrinjar, R. ve Dimovski, V. (2007). Organizational Learning Culture-the Missing Link Between Business Process Change and Organizational Performance, International Journal of Production Economics, 106(2): 346-367
  • Tuna, M. (2007). Personel Devir Oranı: Ankarada Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1): 45-52
  • Türkay, O. (2007). Pazara Dayalı Örgütsel Öğrenme: Konaklama İşletmelerinde Pazara Dayalı Örgütsel Öğrenmeyi Belirleyen Değişkenler ve Pazarlama Performansına Etkileri. Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
  • Xie, D. (2005). Exploring Organizational Learning Culture, Job Satisfaction, Motivation to Learn, Organizational Commitment, and Internal Service Quality in a Sport Organization, Doktora Tezi, ABD, The Ohio State University. Wayne, S.J., Shore, L.M ve Linden, R.C. (1997). Perceived Organizational Support and Leader Member Exchange: A Social Exchance Perspective. Academy of Management Journal, 40: 82-111
  • Wright, D.L. (1997). The Effect of Organizational and Individual Learning on job Satisfaction and Organizational Commitment, Doktora Tezi, ABD, College of Administration and Business Louisiana Tech University
  • Yang, J. (2004). Qualitative Knowledge Capturing and Organizational Learning: Two Case Studies in Taiwan Hotels, Tourism Management, 25(4): 421-428. Yeo, R. K. (2005). Revisiting the Roots of Learning Organization: A Synthesis of the Learning Organization Literature, The Learning Organization, 12(1). Yin, J.C.T. ve Yang, K. A. (2002). Nursing Turnover in Taiwan: AMeta-Analysis of Related Factors. International Journal of Nursing Studies, 39: 573-581.

Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki

Year 2009, Volume: 20 Issue: 1, 33 - 44, 01.12.2009

Abstract

Çalışmanın amacı, konaklama işletmelerinde örgütsel öğrenmenin, örgütsel bağlılık ve işten ayrılma eğilimi üzerindeki etkilerini analiz etmektir. Çeşme'de faaliyet gösteren 5 adet beş yıldızlı otel araştırmaya dahil edilmiştir. Alan araştırması kapsamında, literatürden elde edilen bilgiler ışığında oluşturulan yapılandırılmış anket tekniği kullanılmış, elde edilen veriler SPSS 13.0 (Statistical Program for Social Sciences) programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada öncelikle geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmış, ardından çalışmanın hipotezleri regresyon ve korelasyon analizleri ile test edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, konaklama işletmelerinde öğrenmenin üç boyutu birbirleri ile ilişkilidir, örgütsel öğrenme ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü, örgütsel öğrenme ile işten ayrılma eğilimi arasında negatif yönlü bir ilişki vardır.

References

  • Akıncı, Z. (2006). Örgütsel Bağlılığın İsteğe Bağlı İşgücü Devir Hızı ve İş Tatmini Üzerine Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma. SOİD, 3 (2):26-33
  • Aksu, A. ve Ehtiyar, R. (2007). Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri. Ankara, Detay Yayıncılık. Antal, A. B. ve Sobczak, A. (2004). Beyond CSR: Organisational Learning for Global Responsibility, Journal of General Management, 30 (2),Winter: 77-98
  • Argris, C. (1996). On Organizational Learning, Oxford, Uk, Blackwell
  • Avcı, U. (2005). “İşletmelerde Örgütsel Öğrenme-Örgütsel Performans İlişkisi: Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme-Örgütsel Performans İlişkisine Yönelik İnceleme”, Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Isparta
  • Bakan, İ. ve Büyükbeşe, T. (2006). Kuruma Bağlılık. Editör:Aktan, C:C. Kurumsal Kültür, Sermaye Piyasası Kurulu, Kurumsal Araştırmalar Dergisi No:3 Ankara: 121-140
  • Bayraktaroğlu, S. ve Kutanis, R.O. (2003). Transforming Hotels into Learning Organisations: A New Strategy for Going Global. Tourism Management, 24(2): 149-154
  • Becker, H.S. (1960). Notes on The Concept of Commitment. The American Journal of Sociology, 66(1): 32-40
  • Birdir, K. (2000). Türkiye’de Otel Genel Müdürlerinin İş Devir Süreleri ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 11, Eylül-Aralık: 142-148
  • Caldwell, D.F., Chatman, J.A. ve O’Reilly, C.A. (1990). Building Organizational Commitment: A Multifirm Study. Journal of Occupational Psychology, 63: 245-261
  • Clugston, M. (2000). The Mediating Effects of Multidimensional Commitment on Job Satisfaction and Intent to Leave. Journal of Organizational Behavior, 21: 477-486
  • Cohen, A. (1993). Organizational Commitment and Turnover: A Meta-Analysis. Academy of Management Journal, 36(5): 1140-1157
  • Coomber, B. ve Barriball, K.L. (2007). Impact of Job Satisfaction Componentson Intent to Leave and Turnover for Hospital-Based Nurses: A Review of the Research Literature. International Journal of Nursing Studies, 44: 297-314
  • Coşkun, R. (2000). Geleneksel Organizasyondan Öğrenen Organizasyona Geçiş: Teorik Çerçeve ve Uygulamaya Yönelik Öneriler. Bilgi (2), 1:109-116
  • Çam, S. (2002). Öğrenen Organizasyon ve Rekabet Üstünlüğü. İstanbul, Papatya Yayıncılık, İstanbul
  • Çekmecelioğlu, H. (2006). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Tutumlarının İşten Ayrılma Niyeti ve Verimlilik Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2), Haziran
  • Çetin, M.Ö. (2004). Örgüt Kültürü ve Örgütsel; Bağlılık. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
  • Çırpan, H. (1999). Örgütsel Öğrenme İklimi ve Örgüte Bağlılık İlişkisi: Bir Alan Araştırması. Doktora Tezi. İstanbul, İstanbul Üniversitesi
  • Egan, T.M., Yang, B. ve Bartlett, K.R. (2004). The Effects of Organizational Learning Culture and Job Satisfaction on Motivation to Transfer Learning and Turnover Intention. Human Resource Development Quarterly, 15(3): 279-301
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul
  • Fioretti, G. (2007). The Organizational Learning Curve. European Journal of Operational Research, 177: 1375-1384
  • Gömez, P. J., Lörente, J. C. ve Cabrera, R. V. (2005). Organizational Learning Capability a Proposal of Measurement, Journal of Business Research, 58(6): 715-725
  • Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi, Doktora Tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi. Huber, G.P. (1991). Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures. Organization Science, 2(1): 88-115
  • Hsu, C. ve Pereira, A. (2008). Internationalization and Performance: The Moderating Effects of Organizational Learning. Omega, 36(2): 188-205
  • Kim, W. G., Leong, J. K. ve Lee, Y. (2005). Effect of Service Orientation on Job Satisfaction, Organizational Commitment and Intention of Leaving in a Casual Chain Restaurant. International Journal of Hospitality Management. 24(2), ss 171-193
  • Kozak, M. A. (2004). Değişim Yönetimi. Ankara, Detay Yayıncılık
  • Lambert, E. G. ve diğ. (2001). The Impact of Job Satisfaction on Turnover Intent: A Test of a Structural Measurement Model Using a National Sample of Workers. The Social Science Journal, 38: 233-250
  • Lick, D.W. (2006). A new Perspective on Organizational Learning: Creating Learning Teams. Evaluation and Program Planning, 29(1): 88-96
  • Manlove, E.E. ve Guzell, J.R. (1997). Intention to Leave, Anticipated Reasons for Leaving, and 12-Month Turnover of Child Care Staff. Early Childhood Research Quarterly, 12: 145-167
  • Marsick. V.J. ve Watkins. K.E. (2003). Demonstrating the Value of an Organization’s Learning Culture: The Dimentions of the Learning Organizations Questionnaire. Advences in Developing Human Resources, 5(2) : 132-151
  • Meyer, J.P. ve Allen, N.J. (1991). A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, 1(1): 61-89
  • Meyer, J.P. ve Herscovitch (2001). Commitment in the Work Place Toward a General Model. Human Resource Management Review, 11: 299-326
  • Mowday, R.T. ve McDade, T.W. (1979). Linking Behavioral and Attitudinal Commitment: A Longitudial Analysis of Job Choice and Attitudies. Academy of Management Proceedings: 84-89
  • Namasivayam, K ve Zhao, X. (2007). An Investigation of the Moderating Effects of Organizational Commitment on the Relationships Between Work-Family Conflict and Job Satisfaction Among Hospitality in India. Tourism Management, 28: 1212-1223
  • Nunnally, P. (1967). Psychometic Theory. McGraw Hill, New York Özdemir, F. (2006). Örgütsel İklimin İş Tatmin Düzeyine Etkisi: Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Doktora Tezi, Adana, Çukurova Üniversitesi: İşletme Anabilim Dalı
  • Özdipçiner, N.S. ve Kalınkara, V. (2005). Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları: Denizli Örneği. Anatolia, 16(1), Bahar: 82-92
  • Özgener, Ş. (2000). Öğrenen Organizasyon Anlayışının Gerçek Yönetim Uygulamalarına Yansıtılması. Verimlilik Dergisi. M.P.M. Yayını, 2: 52
  • Poell, R. F., Dam, K.V. ve Van Den Berg, P.T. (2004). Organising Learning in Work Contexts, Applied Psychology: An International Review, 53(4): 529-540. Sabuncuoğlu, E.T. (2007). Eğitim, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Ege Akademik Bakış, 7(2): 621-636
  • Salancik, G.R. (1977). Commitment is too Easy. Organizational Dynamics, Summer: 62-82
  • Sekaran, U. (2000). Research Methods for Business: A Skill Building Approach, 3rd Ed, Wiley and Sons, USA
  • Senge, M.P. (2006). Beşinci Disiplin.Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 13. Baskı, Çeviri: İldeniz, A. & Doğukan, A. İstanbul
  • Silva, P. (2006). Effects of Disposition on Hospitality Employee Job Satisfaction and Commitment. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(4): 317-328
  • Skerlavaj, M., Stemberger, M.I., Skrinjar, R. ve Dimovski, V. (2007). Organizational Learning Culture-the Missing Link Between Business Process Change and Organizational Performance, International Journal of Production Economics, 106(2): 346-367
  • Tuna, M. (2007). Personel Devir Oranı: Ankarada Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1): 45-52
  • Türkay, O. (2007). Pazara Dayalı Örgütsel Öğrenme: Konaklama İşletmelerinde Pazara Dayalı Örgütsel Öğrenmeyi Belirleyen Değişkenler ve Pazarlama Performansına Etkileri. Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
  • Xie, D. (2005). Exploring Organizational Learning Culture, Job Satisfaction, Motivation to Learn, Organizational Commitment, and Internal Service Quality in a Sport Organization, Doktora Tezi, ABD, The Ohio State University. Wayne, S.J., Shore, L.M ve Linden, R.C. (1997). Perceived Organizational Support and Leader Member Exchange: A Social Exchance Perspective. Academy of Management Journal, 40: 82-111
  • Wright, D.L. (1997). The Effect of Organizational and Individual Learning on job Satisfaction and Organizational Commitment, Doktora Tezi, ABD, College of Administration and Business Louisiana Tech University
  • Yang, J. (2004). Qualitative Knowledge Capturing and Organizational Learning: Two Case Studies in Taiwan Hotels, Tourism Management, 25(4): 421-428. Yeo, R. K. (2005). Revisiting the Roots of Learning Organization: A Synthesis of the Learning Organization Literature, The Learning Organization, 12(1). Yin, J.C.T. ve Yang, K. A. (2002). Nursing Turnover in Taiwan: AMeta-Analysis of Related Factors. International Journal of Nursing Studies, 39: 573-581.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nilgün Avcı

Deniz Küçükusta This is me

Publication Date December 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Avcı, N., & Küçükusta, D. (2009). Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20(1), 33-44.
AMA Avcı N, Küçükusta D. Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. December 2009;20(1):33-44.
Chicago Avcı, Nilgün, and Deniz Küçükusta. “Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık Ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 20, no. 1 (December 2009): 33-44.
EndNote Avcı N, Küçükusta D (December 1, 2009) Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 20 1 33–44.
IEEE N. Avcı and D. Küçükusta, “Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 1, pp. 33–44, 2009.
ISNAD Avcı, Nilgün - Küçükusta, Deniz. “Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık Ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 20/1 (December 2009), 33-44.
JAMA Avcı N, Küçükusta D. Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2009;20:33–44.
MLA Avcı, Nilgün and Deniz Küçükusta. “Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık Ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 1, 2009, pp. 33-44.
Vancouver Avcı N, Küçükusta D. Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2009;20(1):33-44.