The aim of this study is to identify the typologies of cultural tourists who visit Istanbul city and to test the typologies against the demographic variables preferred activities aims and travel motivations. In the survey 538 cultural tourists filled the complete questionnaire through face to face interview that is held in Sultanahmet district. Study findings indicate that tourist typologies differ in terms of demographic variables activities aims and travel motivations. The purposeful cultural tourists tended to be more interested in education and culture during their travel give importance to the personal development and be informed about other cultures than the other groups. The purposeful cultural tourists that have the active and wealthy cultural tourist characteristic features were more willing to visit museums prefer local markets and do research in comparison with the other typologies. According to the study results it is understood that this typology can be examined in two different groups because it contains differences in itself.
Agresti, A. (1996). An Introduction to Categorical Data Analysis
New York: John Wiley and Sons. Inc
Alzua, A., O’leary J. T. ve Morrison A. M. (1998). Cultural and
Heritage Tourism: Identifying niches for International
Travelers, The Journal of Tourism Studies, 9: 2-13
Cohen, E. (1979). Aphenomenology of Tourist Experiences, Sociology,
178-201
Foo, L. (1998). Cultural Tourism in Australia: Characteristics
and Motivations, Australian Tourism and Hospitality Research
Conference, (1-19) Gold Coast, Queensland, Australia
Foo, L. ve Rossetto, A. (1998). Cultural Tourism in Australia: Characteristics
and Motivations. BTR Occasional Paper No. 27,
Canberra: Bureau of Tourism Research
Jafari, J. (Editor) (2000). Encyclopedia of Tourism. Londra ve New
York, Routledge
Hair, J. F., Black W., Babin, B., Anderson, R. E., Tatham, R. L
(2006). Multivariate Data Analysis with Readings. 6. Baskı,
New Jersey: Prentice-Hall International
Hausmann, A. (2007). Cultural Tourism: Marketing Challenges
and Opportunities for German Cultural Heritage, International
Journal of Heritage Studies, 13: 170-184
Hooley, G., Piercy, N.F. ve Nicoulaud, B. (2008). Marketing Strategy
and Competitive Positionning. Harlow: Perason Education
Limited
Hughes, L. H. (2002). Culture and Tourism: A Framework For
Further Analysis, Managing Leisure, 7: 164-175
Kotler, P., Bowen J.T. ve Makens, J.C. (2010). Marketing for Hospitality
and Tourism. New Jersey: Pearson International
Edition
Kozak, N., Kozak, M. A. ve Kozak, M. (2001). Genel Turizm-İlkeler-
Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık
Mckercher, B. (2002). Towards Classification of Cultural Tourists,
International Journal of Tourism Research, 4: 29-38
Mckercher, B. ve Du Cros, H. (2003). Testing a Cultural Tourism
Typology, International Journal of Tourism Research, 5: 45-58
Richards, G. (1997). The Social Concept of Cultural Tourism:
İçinde Richards, G. (ed.) Cultural Tourism in Europe. Wallingfond:
CAB International
Richards, G. (2003). What is Cultural Tourism? İçinde van Maaren,
A. (editör) Erfgoed voor Toerisme. National Contact
Monumenten
Sekaran, U. (2000). Resarch Methods For Business: A Skill-Building
Approach. 3. Baskı, UK: Wiley&Sons
Silberberg, T. (1995). Cultural Tourism and Business Opportunities
For Museums and Heritage Sites, Tourism Management,
16: 361–365
Stylianou-Lambert, T. (2011). Gazing From Home: Cultural Tourism
and Art Museums, Annals of Tourism Research, 38:
403-421
Tchetchik, A., Fleischer, A. ve Shoval, N. (2009). Segmentation
of Visitors to a Heritage Site Using High-Resolution Time-
Space Data, Journal of Travel Research, 48: 216-229
Tonguç, S. E. ve Yale, P. (2010). İstanbul Hakkında Her Şey. İstanbul:
Boyut Yayıncılık
West, D., Ford, J. ve Ibrahim, E. (2010). Strategic Marketing-Creating
Competitive Advantage. New York: Oxford University
Press
Yenen, Ş. (2009). İstanbul. İstanbul: Quick Guide
Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği
Year 2012,
Volume: 23 Issue: 1, 7 - 18, 01.06.2012
Bu çalışmanın amacı İstanbul'u ziyaret eden kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi ve belirlenen bu tipolojilerin demografik özellikler tercih edilen aktiviteler amaçlar ve seyahat güdüleri açısından incelenmesidir. Sultanahmet Bölgesi'nde yüz yüze görüşme yoluyla gerçekleştirilen anket çalışmasına soruların tamamına cevap veren 538 adet kültür turisti katılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre turist tipolojileri demografik değişkenler aktiviteler amaçlar ve seyahat güdüleri açısından çeşitli farklılıklar göstermektedir. Amaçlı-derin deneyimli kültür turist tipolojisinin diğer turist tipolojilerine göre uluslararası seyahatlerinde eğitim ve kültürle daha fazla ilgili oldukları kişisel gelişime önem verdikleri diğer kültürler hakkında bilgi alma konusunda çok daha istekli oldukları görülmüştür. Aktif ve varlıklı bir kültür turisti özelliği gösteren bu grubun diğer gruplara nazaran daha fazla oranda müze ziyaret ettiği yerel pazarları tercih ettiği ve daha fazla araştırma yapma eğiliminde olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgulara göre bu tipolojinin kendi içerisinde de farklılık arz ettiği tespit edilmiş ve bu doğrultuda iki farklı grup halinde değerlendirilebileceği ifade edilmiştir.
Agresti, A. (1996). An Introduction to Categorical Data Analysis
New York: John Wiley and Sons. Inc
Alzua, A., O’leary J. T. ve Morrison A. M. (1998). Cultural and
Heritage Tourism: Identifying niches for International
Travelers, The Journal of Tourism Studies, 9: 2-13
Cohen, E. (1979). Aphenomenology of Tourist Experiences, Sociology,
178-201
Foo, L. (1998). Cultural Tourism in Australia: Characteristics
and Motivations, Australian Tourism and Hospitality Research
Conference, (1-19) Gold Coast, Queensland, Australia
Foo, L. ve Rossetto, A. (1998). Cultural Tourism in Australia: Characteristics
and Motivations. BTR Occasional Paper No. 27,
Canberra: Bureau of Tourism Research
Jafari, J. (Editor) (2000). Encyclopedia of Tourism. Londra ve New
York, Routledge
Hair, J. F., Black W., Babin, B., Anderson, R. E., Tatham, R. L
(2006). Multivariate Data Analysis with Readings. 6. Baskı,
New Jersey: Prentice-Hall International
Hausmann, A. (2007). Cultural Tourism: Marketing Challenges
and Opportunities for German Cultural Heritage, International
Journal of Heritage Studies, 13: 170-184
Hooley, G., Piercy, N.F. ve Nicoulaud, B. (2008). Marketing Strategy
and Competitive Positionning. Harlow: Perason Education
Limited
Hughes, L. H. (2002). Culture and Tourism: A Framework For
Further Analysis, Managing Leisure, 7: 164-175
Kotler, P., Bowen J.T. ve Makens, J.C. (2010). Marketing for Hospitality
and Tourism. New Jersey: Pearson International
Edition
Kozak, N., Kozak, M. A. ve Kozak, M. (2001). Genel Turizm-İlkeler-
Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık
Mckercher, B. (2002). Towards Classification of Cultural Tourists,
International Journal of Tourism Research, 4: 29-38
Mckercher, B. ve Du Cros, H. (2003). Testing a Cultural Tourism
Typology, International Journal of Tourism Research, 5: 45-58
Richards, G. (1997). The Social Concept of Cultural Tourism:
İçinde Richards, G. (ed.) Cultural Tourism in Europe. Wallingfond:
CAB International
Richards, G. (2003). What is Cultural Tourism? İçinde van Maaren,
A. (editör) Erfgoed voor Toerisme. National Contact
Monumenten
Sekaran, U. (2000). Resarch Methods For Business: A Skill-Building
Approach. 3. Baskı, UK: Wiley&Sons
Silberberg, T. (1995). Cultural Tourism and Business Opportunities
For Museums and Heritage Sites, Tourism Management,
16: 361–365
Stylianou-Lambert, T. (2011). Gazing From Home: Cultural Tourism
and Art Museums, Annals of Tourism Research, 38:
403-421
Tchetchik, A., Fleischer, A. ve Shoval, N. (2009). Segmentation
of Visitors to a Heritage Site Using High-Resolution Time-
Space Data, Journal of Travel Research, 48: 216-229
Tonguç, S. E. ve Yale, P. (2010). İstanbul Hakkında Her Şey. İstanbul:
Boyut Yayıncılık
West, D., Ford, J. ve Ibrahim, E. (2010). Strategic Marketing-Creating
Competitive Advantage. New York: Oxford University
Press
Altunel, M. C., & Kahraman, N. (2012). Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1), 7-18.
AMA
Altunel MC, Kahraman N. Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. June 2012;23(1):7-18.
Chicago
Altunel, Mustafa Cevdet, and Nüzhet Kahraman. “Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: İstanbul örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23, no. 1 (June 2012): 7-18.
EndNote
Altunel MC, Kahraman N (June 1, 2012) Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23 1 7–18.
IEEE
M. C. Altunel and N. Kahraman, “Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 23, no. 1, pp. 7–18, 2012.
ISNAD
Altunel, Mustafa Cevdet - Kahraman, Nüzhet. “Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: İstanbul örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23/1 (June 2012), 7-18.
JAMA
Altunel MC, Kahraman N. Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2012;23:7–18.
MLA
Altunel, Mustafa Cevdet and Nüzhet Kahraman. “Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: İstanbul örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 23, no. 1, 2012, pp. 7-18.
Vancouver
Altunel MC, Kahraman N. Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2012;23(1):7-18.