BibTex RIS Cite

An evaluation of non-wayfinding perception in theme hotels as non-places

Year 2012, Volume: 23 Issue: 1, 86 - 98, 01.06.2012

Abstract

The main subject of the study is the transformation of way finding behavior into a lost process as the result of differentiation of people's expectations in the non-places of consumption and entertainment. In this context, the wayfinding and lost perceptions are investigated in the hotel complex. A field work was carried out in four themed hotels on the 140 holiday-oriented tourists. At the end of the study it's determined that the desire to experience the state of being lost is an important example of new human-being expectations. The survey analysis information is expressed with frequency tables, chi-square and ANOVA analysis methods. Finally, it is determined that theme hotels, together with the awareness of tourists' expectations, aim to create a holiday that tourists will get lost in the design of the hotel complex.

References

  • Altun, S., İnceoğlu, M. (2006). Tatil Amaçlı Konaklama Tesislerinde Zamana Bağlı Değişim. İTÜ Dergisi/a Mimarlık Planlama Tasarım, 5 (2): 91-96
  • Augé, M. (1995). Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity. (Çev. J. Howe,). Londra: Verso
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. (Çev. H, Deliceçaylı ve F
  • Keskin,). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Ibellings, H. (2002). Supermodernism: Architecture in the Age of Globalisation. Netherland: Netherlands Architecture Institute
  • Karasakaloğlu, D. (2010). Kremlin Palace, Topkapı Palace, Limak Lara De Luxe Hotel, Miracle Hotel Komplekslerine Ait Fotoğraf Arşivi
  • Titus P. A., Everett P. B. (1995). The consumer Retail Research Process: A Conceptual Model And Research Agenda. J
  • Acad Merk Sci. 23 (2): 106-120
  • Xia, J., Arrowsmith C., Jackson M., Cartwright W. (2007). The Wayfinding Process Relationships Between Decision-Making And Landmark. 10.1016/j.tourman.2007.05.010

Yok- mekânlar olarak temalı otellerde kaybolma algısı üzerine bir inceleme

Year 2012, Volume: 23 Issue: 1, 86 - 98, 01.06.2012

Abstract

Tüketim ve eğlence amaçlı tasarlanmış yok-mekânlarda insanların beklentilerinin farklılaşması sonucu yön bulma davranışının amaçsızlaşması ve kaybolmanın istenilen bir duruma dönüşmesi çalışmanın temel konusudur. Bu bağlamda turistlerin otel kompleksindeki yön bulma ve kaybolma algıları araştırılmıştır. Antalya, Kundu bölgesindeki dört farklı temalı otelde tatil amaçlı konaklayan 140 turist üzerinde bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda kaybolmayı deneyimleme isteğinin yeniçağın farklılaşan insan beklentilerinin bir örneğini oluşturduğu görülmüştür. Anketin analiz sonuçları, frekans dökümü ki-kare ilişki analizi ve ANOVA analiz yöntemleri kullanılarak ifade edilmiştir. Sonuç olarak, temalı otellerin turistlerin beklentilerinin farkında olarak turistlere içinde bulundukları tasarım kurgusu içerisinde kaybolacakları bir tatil yaratmayı amaçladıkları tespit edilmiştir.

References

  • Altun, S., İnceoğlu, M. (2006). Tatil Amaçlı Konaklama Tesislerinde Zamana Bağlı Değişim. İTÜ Dergisi/a Mimarlık Planlama Tasarım, 5 (2): 91-96
  • Augé, M. (1995). Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity. (Çev. J. Howe,). Londra: Verso
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. (Çev. H, Deliceçaylı ve F
  • Keskin,). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Ibellings, H. (2002). Supermodernism: Architecture in the Age of Globalisation. Netherland: Netherlands Architecture Institute
  • Karasakaloğlu, D. (2010). Kremlin Palace, Topkapı Palace, Limak Lara De Luxe Hotel, Miracle Hotel Komplekslerine Ait Fotoğraf Arşivi
  • Titus P. A., Everett P. B. (1995). The consumer Retail Research Process: A Conceptual Model And Research Agenda. J
  • Acad Merk Sci. 23 (2): 106-120
  • Xia, J., Arrowsmith C., Jackson M., Cartwright W. (2007). The Wayfinding Process Relationships Between Decision-Making And Landmark. 10.1016/j.tourman.2007.05.010
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Duygu Karasakaloğlu This is me

Rengin Zengel This is me

Publication Date June 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Karasakaloğlu, D., & Zengel, R. (2012). Yok- mekânlar olarak temalı otellerde kaybolma algısı üzerine bir inceleme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1), 86-98.
AMA Karasakaloğlu D, Zengel R. Yok- mekânlar olarak temalı otellerde kaybolma algısı üzerine bir inceleme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. June 2012;23(1):86-98.
Chicago Karasakaloğlu, Duygu, and Rengin Zengel. “Yok- mekânlar Olarak Temalı Otellerde Kaybolma algısı üzerine Bir Inceleme”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23, no. 1 (June 2012): 86-98.
EndNote Karasakaloğlu D, Zengel R (June 1, 2012) Yok- mekânlar olarak temalı otellerde kaybolma algısı üzerine bir inceleme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23 1 86–98.
IEEE D. Karasakaloğlu and R. Zengel, “Yok- mekânlar olarak temalı otellerde kaybolma algısı üzerine bir inceleme”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 23, no. 1, pp. 86–98, 2012.
ISNAD Karasakaloğlu, Duygu - Zengel, Rengin. “Yok- mekânlar Olarak Temalı Otellerde Kaybolma algısı üzerine Bir Inceleme”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23/1 (June 2012), 86-98.
JAMA Karasakaloğlu D, Zengel R. Yok- mekânlar olarak temalı otellerde kaybolma algısı üzerine bir inceleme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2012;23:86–98.
MLA Karasakaloğlu, Duygu and Rengin Zengel. “Yok- mekânlar Olarak Temalı Otellerde Kaybolma algısı üzerine Bir Inceleme”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 23, no. 1, 2012, pp. 86-98.
Vancouver Karasakaloğlu D, Zengel R. Yok- mekânlar olarak temalı otellerde kaybolma algısı üzerine bir inceleme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2012;23(1):86-98.