By
means of the developments in information, communication and transportation
technologies, information on destinations and their services are getting more
easier to access and the organization of international travel is also getting
to be much more easier. This leads to the internationalization of tourism
activities and brings destinations and tourism enterprises to a more intensive competitive
business environment. Therefore, the relevant literature on destination
competitiveness analysis is also gaining importance. In addition to many
qualified studies conducted in this field, the competitiveness analysis of the
Cappadocia Region, which is an important cultural tourism center, is considered
important in terms of creating additional contributions to the relevant
knowledge accummulation. The data obtained from 401 questionnaires applied to
the foreigners visiting the Cappadocia Region by both the "drop-collect"
method in accommodation establishments and "face to face" method in
Kayseri Airport were analyzed statistically and it was concluded that
Cappadocia has strong elements in terms of destination competitiveness, it is a
competitive destination in general and most important primary factors are based
on inherited resources and most important secondary factors are based on
supporting resources in competitiveness.
Bilgi,
iletişim ve ulaşım teknolojilerindeki gelişimleriyle destinasyonlara ve sunulan
hizmetlere ilişkin bilgilere daha kolay ulaşılmakla birlikte uluslararası
seyahatlerin organizasyonu da daha kolay hale gelmektedir. Bu durum, turizm
faaliyetlerinin uluslararasılaşmasını sağlamakla birlikte destinasyonları ve
turizm işletmelerini daha yoğun bir rekabet ortamına taşımaktadır. Bu nedenle, destinasyon
rekabetçilik analizleri ilgili literatür de daha fazla önem kazanmaya
başlamaktadır. Bu alanda yapılmış olan birçok nitelikli çalışmaya ilave olarak
önemli bir kültür turizmi merkezi olan Kapadokya Bölgesine yönelik rekabetçilik
analizinin yapılması ilgili bilgi birikimine ilave katkılar oluşturması
açısından önemli olarak değerlendirilmektedir. Kapadokya Bölgesini ziyaret eden
yabancılara konaklama işletmelerinde "bırak ve topla" yöntemi,
Kayseri Havaalanında da "yüz yüze" yöntemle uygulanan 401 adet anket
vasıtasıyla elde edilen veriler istatistiksel olarak analiz edilmiş ve Kapadokya'nın destinasyon rekabetçiliği
açısından güçlü unsurlara sahip olduğu, genel anlamda rekabetçi bir destinasyon
olduğu ve rekabetçilikte birincil derece önemli unsurların daimî kaynaklara,
ikincil derece önemli unsurların ise destek kaynaklara dayandığı sonucuna
varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 31 Issue: 2 |