Nicel boş zaman çalışmalarında klasik frekanscı yaklaşım çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Öte yandan, farklı bir paradigma olarak Bayes teoreminin alanımızdaki çalışmalarda yeterince yer almadığı görülmektedir. Günümüzde bilgisayar teknolojisinin gelişmesi Bayesyan istatistiklerinin yazılımlarda yer almasını kolaylaş- tırmıştır. Bu çalışmada boş zaman motivasyonunun değişkenlerinden içselleştirme ve bilmenin Bayesci ve frekanscı istatistik kapsamında cinsiyete ve çalışma durumuna göre nasıl değişkenlik gösterdiği bağımsız örneklemler t testi ile incelenmiştir. Bayesci yaklaşımın klasik yaklaşıma ek olarak nicel araştırmalarda kullanılması, alanımızdaki araştırmalardan elde edilecek çıkarımları güçlendirebilecektir.
It is seen that the classical frequency approach is widely used in quantitative leisure studies. On the other hand, Bayes’ theorem, as a different paradigm, is not sufficiently evaluated in the recreation field. Today, the development of computer technology has facilitated the inclusion of Bayesian statistics in softwares. In this study, how “to know” and “introjected” motivations, which are variables of leisure motivation, vary according to gender and employement status within the scope of Bayesian and frequentist statistics was examined by independent samples t-test. The use of the Bayesian approach in quantitative research in addition to the classical approach will strengthen the conclusions to be drawn from the research in our field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Recreation, Leisure and Tourism Geography, Sports and Recreation |
Journal Section | Recreation Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | May 14, 2025 |
Publication Date | May 14, 2025 |
Submission Date | April 1, 2025 |
Acceptance Date | May 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 36 Issue: 1 |