Editorial
BibTex RIS Cite

Essays on the Relationship Between Archaeology and Tourism / Tourism Guidance Experience in Archaeological Excavation and Research Project

Year 2025, Volume: 36 Issue: 2, 170 - 178, 21.10.2025
https://doi.org/10.17123/atad.1805256

Abstract

According to site management plans for archaeological excavations, archaeology is responsible not only for uncovering the past through excavations, but also for managing, promoting, and continuously improving the heritage it uncovers. Accordingly, archaeological excavation projects and sites should include a tourism team to welcome visitors, ensure the public is informed of the information uncovered, and record visitor feedback for better promotion and statistical analysis. Therefore, as an archaeologist and tourism guidance educator, I thought that our guidance students could take part in archaeological excavations and research projects as a visualization and promotion team, and since 2013, I have ensured the participation of many students in various archaeological projects. Tourism guidance students participating in these scientific research projects can thus interact with original materials in the first hand, gain professional experience, participate in social responsibility projects, receive an internship certificate, and participate in the ministry’s “We Are Volunteers” project. It’s clear that archaeology and tourism will mutually benefit from such academic and experiential collaborations.

References

  • Perry, S., Apaydin, V., L. Curtis, C., Fisher, A., Gargett, K., Özdöl-Kutlu, S., McKinney, S. ve Tarkan, D. (2021), Narratives Around Audiences: Creating Relationships Between Çatalhöyük and Different Publics. İçinde; I. Hodder and C. Tsoraki (Editörler), Communities at Work, The Making of Çatalhöyük, (pp. 27-38). Londra: British Institute.

Arkeoloji ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar / Arkeolojik Bir Kazı ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi

Year 2025, Volume: 36 Issue: 2, 170 - 178, 21.10.2025
https://doi.org/10.17123/atad.1805256

Abstract

Arkeolojik kazı çalışmalarının alan yönetim planlarına göre, arkeoloji yalnız kazı çalışmaları ile geçmişi ortaya çıkarmaktan değil, ortaya çıkardığı mirasın yönetilmesi, tanıtılması ve bu sürecin sürekli geliştirilmesinden de mesuldür. Buna göre arkeolojik kazı projelerinde ve ören yerlerinde gelen misafirleri karşılayan, ortaya çıkarılan bilginin halka aktarılmasını sağlayan ve ziyaretçilerden gelen bazı geri dönütleri kaydederek daha iyi tanıtıma yönelik ve bazı istatistiki çalışmalar yapan bir turizm ekibi yer almalıdır. Bu nedenle, bir arkeolog ve turizm rehberliği eğitimcisi olarak rehberlik öğrencilerimizin, arkeolojik kazı ve araştırma projelerinin içinde görselleştirme ve tanıtım ekibi olarak yer alabileceklerini düşündüm ve 2013 yılından bugüne kadar çeşitli arkeoloji projelerine çok sayıda öğrencinin katılımını sağladım. Bu bilimsel araştırma projelerinin içinde yer alan turizm rehberliği öğrencileri bu sayede, işin mutfağında orijinal malzemeyle temas edebilir, mesleki deneyim kazanabilir, sosyal sorumluluk projeleri yapabilir, staj belgesi alabilir ve bakanlığın “Gönüllüyüz Biz” projesine dâhil olabilirler. Arkeoloji ve turizmin bu tür akademik ve deneyimsel iş birliklerinden karşılıklı yarar sağlayacağı aşikardır.

References

  • Perry, S., Apaydin, V., L. Curtis, C., Fisher, A., Gargett, K., Özdöl-Kutlu, S., McKinney, S. ve Tarkan, D. (2021), Narratives Around Audiences: Creating Relationships Between Çatalhöyük and Different Publics. İçinde; I. Hodder and C. Tsoraki (Editörler), Communities at Work, The Making of Çatalhöyük, (pp. 27-38). Londra: British Institute.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Heritage Tourism, Visitor and Audience Studies
Journal Section Tourism History Reviews
Authors

Serap Özdöl Kutlu 0000-0002-2414-344X

Early Pub Date October 16, 2025
Publication Date October 21, 2025
Submission Date October 1, 2025
Acceptance Date October 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 36 Issue: 2

Cite

APA Özdöl Kutlu, S. (2025). Arkeoloji ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar / Arkeolojik Bir Kazı ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 36(2), 170-178. https://doi.org/10.17123/atad.1805256
AMA Özdöl Kutlu S. Arkeoloji ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar / Arkeolojik Bir Kazı ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. October 2025;36(2):170-178. doi:10.17123/atad.1805256
Chicago Özdöl Kutlu, Serap. “Arkeoloji Ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar Arkeolojik Bir Kazı Ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 36, no. 2 (October 2025): 170-78. https://doi.org/10.17123/atad.1805256.
EndNote Özdöl Kutlu S (October 1, 2025) Arkeoloji ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar / Arkeolojik Bir Kazı ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 36 2 170–178.
IEEE S. Özdöl Kutlu, “Arkeoloji ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar / Arkeolojik Bir Kazı ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 36, no. 2, pp. 170–178, 2025, doi: 10.17123/atad.1805256.
ISNAD Özdöl Kutlu, Serap. “Arkeoloji Ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar Arkeolojik Bir Kazı Ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 36/2 (October2025), 170-178. https://doi.org/10.17123/atad.1805256.
JAMA Özdöl Kutlu S. Arkeoloji ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar / Arkeolojik Bir Kazı ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2025;36:170–178.
MLA Özdöl Kutlu, Serap. “Arkeoloji Ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar Arkeolojik Bir Kazı Ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 36, no. 2, 2025, pp. 170-8, doi:10.17123/atad.1805256.
Vancouver Özdöl Kutlu S. Arkeoloji ve Turizm İlişkisine Dair Yazılar / Arkeolojik Bir Kazı ve Araştırma Projesinde Turizm Rehberliği Deneyimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2025;36(2):170-8.