The Tourist Gaze, one of John Urry's most influential books in tourism sociology research, was first published in English in 1990. In Turkey, the first edition was published by Bilgesu Publishing in 2009 with the translation of Enis Tataroğlu and İbrahim Yıldız. In this book, which basically emerged with the adaptation of Michel Foucault's "Clinical Gaze" concept to tourism as the "Tourist Gaze", the distinction was made in advance that the tourist gaze does not have a common meaning with the serious nature of the clinical gaze. The concept of gaze is related to pleasure, travel and tourism. Tourist gaze, as a concept, refers to the way tourists see places and people, and how landscapes are chosen is constructed and regulated by the tourism industry. The book is based on a historical perspective on how the tourist view of different societies and social groups has changed and developed. In this context, how the tourist gaze has been formed, how it has been gained importance, what kind of results it has been created for touristic places and how it has been in relation with other social practices are discussed in the book.
Sosyolog John Urry’nin turizm sosyolojisi araştırmalarının en etkili kitaplarından biri olan kitabı Turist Bakışı ilk olarak İngilizce dilinde 1990 yılında yayımlandı. Türkiye’de ise ilk baskısı 2009 yılında Enis Tataroğlu ve İbrahim Yıldız’ın çevirisiyle Bilgesu Yayıncılık tarafından yapıldı. Temelde Michel Foucault’un “Tıbbî Bakış” kavramını, turizme “Turist Bakışı” olarak uyarlamasıyla ortaya çıkan kitapta, turist bakışının tıbbî bakışın ciddi doğasıyla ortak bir anlamı olmadığı ve bakış kavramının zevk, seyahat ve turizm ile ilgili olduğu ayrımı da peşinen yapılmıştır. Turist bakışı bir kavram olarak, turistlerin mekânları ve insanları görme biçimlerinin ve manzaraların nasıl seçileceğinin turizm endüstrisi tarafından inşa edildiğini ve düzenlendiğini ifade etmektedir. Kitap, farklı toplum ve sosyal grupların sahip olduğu turist bakışının, nasıl değişip geliştiğini tarihsel bir bakış açısı üzerine temellendirmiştir. Bu bağlamda kitapta; turist bakışının nasıl oluştuğu, nasıl önem kazandığı ve turistik mekanlar için ne gibi sonuçlar yarattığı ve diğer toplumsal uygulamalarla nasıl bir ilişki içerisinde olduğu tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Book Review |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |
Journal of Eurasia Tourism Research by Bayram KANCA is licensed under CC BY-NC-SA 4.0 .