Edebiyat, insanlığın sosyal, kültürel ve psikolojik dinamiklerini yansıtan bir ayna işlevi görür.
Endonezya’nın ikonik edebi eserlerinden biri olan Bunga Roos dari Tjikembang, bu temaların
derinlemesine incelenmesine olanak tanıyan güçlü bir anlatı sunar. Bu araştırma, otorite ve boyun
eğme arasındaki etkileşimi kesişimsellik, nöropsikoloji ve sosyal ekoloji çerçevelerinden kapsamlı
bir şekilde analiz etmeyi amaçlayarak, daha disiplinlerarası bir yaklaşım sunmakta ve klasik
edebiyattaki sosyal dinamiklere dair okuyucunun anlayışını zenginleştirmektedir. Çalışma, nitel bir
yaklaşım benimsemekte olup metin analizi yöntemine dayanmaktadır. Veri toplama, romandaki
otorite ilişkilerini, sosyal eşitsizlikleri ve karakterlerin psikolojik deneyimlerini ortaya koyan metin
bölümlerine odaklanan eleştirel okuma yoluyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, analizleri desteklemek
ve sağlam bir kuramsal zemin oluşturmak amacıyla akademik makaleler, kuramsal kitaplar ve ilgili
literatürden oluşan ikincil veriler de kullanılmıştır. Bulgular, "Nyai" figürü ve Marsiti karakterinin
yaşamlarının, cinsiyet, etnisite ve sınıf tarafından şekillenen otorite dengesizliklerini temsil ettiğini
ortaya koymaktadır. Bu boyun eğme hali, yerli kadınları çok katmanlı bir baskıya maruz bırakmakta
ve kaderlerini belirleme konusunda onları özerklikten yoksun bırakmaktadır. Nöropsikolojik
yaklaşım, travma, tahakküm ve ayrımcılığın karakterlerin psikolojik durumları üzerindeki etkilerini
ortaya koymaktadır. Bu karakterlerin maruz kaldığı toplumsal baskılar, kronik stres, çaresizlik hissi
ve yaşamlarına ve gelecek nesillere yansıyan duygusal yaralar üretmektedir. Sosyal ekoloji
perspektifi ise, Marsiti’nin yerli bir kadın olarak marjinalleştirilmesinin, sömürgeci toplumun mikro,
mezo ve makro düzeylerindeki etkileşimlerle nasıl inşa edildiğini göstermektedir.
Marjinalleştirilmesine rağmen, manolya çiçeği sembolü Marsiti’nin direncini ve duygusal katkılarını
temsil eder; bu katkılar ataerkil normlara karşı bir direnişin sembolü olarak kolektif bellekte
yaşamaya devam etmektedir.
Literature serves as a mirror reflecting the social, cultural, and psychological dynamics of humanity.
Bunga Roos dari Tjikembang, as one of Indonesia’s iconic literary Works, offers a profound narrative
to explore these themes. This research aims to provide a comprehensive analysis of the interplay
between authority and subordination through the broader lenses of intersectionality,
neuropsychology, and social ecology, thereby introducing a more interdisciplinary approach and
enriching readers’ understanding of social dynamics in classic literature. This study employs a
qualitative approach using textual analysis methods. Data collection is conducted through critical
reading of the novel, focusing on text segments that reveal authority relations, social inequalities, and
the psychological experiences of characters. Additionally, secondary data, including journal articles,
theoretical books, and relevant literature reviews, are utilized to reinforce the analysis and establish a
robust theoretical foundation. The findings reveal that the lives of the "Nyai" and the character Marsiti
epitomize authority imbalances shaped by gender, ethnicity, and class. This subordination subjects
indigenous women to layered oppression, stripping them of autonomy in determining their destinies.
A neuropsychological approach highlights the effects of trauma, subjugation, and discrimination on
the psychological states of the characters. The social pressures they endure trigger chronic stress, a
sense of helplessness, and emotional wounds that ripple through their lives and subsequent
generations. The perspective of social ecology illustrates how Marsiti’s subordination as an indigenous
woman is constructed through micro-, meso-, and macro-level interactions within colonial society.
Despite her marginalization, the symbol of the magnolia flower represents Marsiti’s resilience and
emotional contributions, which persist in collective memory as a testament to her resistance against
patriarchal norms.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Ecological Applications (Other), World Languages, Literature and Culture (Other), Emotional Development |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2025 |
Publication Date | June 25, 2025 |
Submission Date | January 7, 2025 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License