Bu çalışmanın amacı, zihinsel engelli çocuklarda
egzersiz ve sportif oyun programının
öncesi ve sonrası öfke durumlarının karşılaştırılmasıdır.
2015-2016 eğitim-öğretim yılında
Denizli ilindeki Çamlık Özel Eğitim ve Mesleki Eğitim Merkezinde eğitim almakta
olan
12-18 yaşları arasında değişen 20 zihinsel engelli çocuk çalışmaya katıldı.
Temel hareket becerilerini içeren egzersiz ve sportif oyun programı zihinsel
engelli çocuklara haftada iki seans 8 hafta süreyle uygulanmıştır. Eğitim
programı öncesi ve sonrasında zihinsel engelli çocukların annelerine,
çocukların öfke düzeylerini belirlemeye yönelik ölçek uygulanmıştır.
Spielberger ve arkadaşları (1983) tarafından geliştirilen, Türkçe’ye uyarlaması
Özer (1994) tarafından yapılan “Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği” (Trait
Anger and Anger Expression Scales) kullanılmıştır. Ölçek sürekli öfke, öfke
dışa, öfke içte ve öfke kontrolü alt
boyutlarını içermektedir. Zihinsel
engelli çocukların program öncesi ve sonrası öfke durumlarını karşılaştırmak
için Wilcoxon testi kullanıldı.
Egzersiz ve sportif oyun programı sonrasında sürekli
öfke, öfke dışa, öfke içte alt boyutları
için anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Bununla birlikte öfke kontrolü alt boyutu için anlamlı bir fark
olduğu saptanmıştır (p<0,05).
Çalışmamızın sonuçları, zihinsel engelli çocuklarda
egzersiz ve sportif oyunlara katılımının öfkenin kontrolü üzerinde olumlu
etkisi olduğunu düşündürmüştür.
The purpose of this study is to compare the pre- and post-anger status of
exercise and sportive play programs in children with intellectual disabilities.
20 children with intellectual disabilities aged between 12 and 18 years who
educated at Çamlık Special Education and Vocational Training Center in Denizli
province in 2015-2016 academic year participated in the study. The exercise and
sportive game program, which included basic mobility skills, was administered
to children with intellectual disabilities for two sessions a week for 8 weeks.
Before and after the training program, a scale was applied to the mothers of
children with intellectual disabilities to determine their anger levels. The
"Trait Anger and Anger Expression Scale" developed by Spielberger et
al. (1983), adapted into Turkish by Özer (1994) was used. The scale includes
continuous anger, anger out, anger in and anger control subscales. The Wilcoxon
test was used to compare pre- and post-program anger status of children with
intellectual disabilities.
There was no significant difference in the continuous anger, anger out,
anger in subscales (p> 0.05) after the exercise and sports game program.
However, there was a significant difference for the anger control subscale (p
<0,05).
The results of our study suggest that participation in exercise and
sportive game program in children with intellectual disabilities have a
positive effect on the anger control.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2017 |
Acceptance Date | March 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 1 |