Bu araştırmanın amacı, okullarda
sportif aktivitelere katılan ergen lise öğrencilerinin öfke düzeylerinin
çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır.
Araştırmanın modeli, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel niteliktedir.
Araştırma grubunu Karaman İl merkezinde çeşitli liselerde öğrenim gören 527
ergen öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılanların öfke düzeylerinin
belirlenmesi amacıyla, Burney (2001) tarafından 11–19 yaş arası ergenler için
geliştirilen, Aslan ve Sevinçler-Togan (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan
Ergen Öfke Değerlendirme Ölçeği (Adolescent Anger Rating Scale-AARS)
kullanılmıştır. Ölçek ile, Tepkisel öfke (reactive anger), araçsal öfke
(instrumental anger) ve öfke kontrolü ve toplam öfke olmak üzere dört tür öfke
puanı elde edilmektedir. Ölçümlerin, normal dağılıma uygun olup olamadığını
belirlemek için tek örneklem Kolmogorov Smirnov Testi uygulanmıştır. Tüm
boyutlarda normal dağılım göstermediği için verilerin çözüm ve yorumlanmasında,
Kruskal Wallis-H testi ve Mann Whitney-U testi kullanılarak anlamlılık düzeyi
P<.05 alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin
bulunmasında SPSS (Statistical package for social sciences) paket programı
kullanılmıştır. Araştırmaya katılan ergenlerin öfke toplam puan ortalamalası
(Ort.=77,41), ergen öfke düzeyi alt boyutlarından araçsal öfke puan ortalaması
(Ort.=14,78), tepkisel öfke puan ortalaması (Ort.=20,20) ve öfke kontrol puan
ortalaması (Ort.=42,435) düşük seviyelerde olduğu söylenebilir. Kişisel
özelliklere göre ise ergenlerin öfke alt boyutlarından tepkisel öfke
düzeylerinin cinsiyet, öfke kontrol
düzeylerinin öğrenim gördükleri sınıf, araçsal öfke düzeylerinin yaşamının
çoğunu geçirdiği yerleşim yeri ile tepkisel öfke ve toplam öfke düzeylerinin
aile gelir durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunurken, diğer
değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 9, 2018 |
Acceptance Date | February 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 1 |