Research Article
BibTex RIS Cite

PANDEMİ SÜRECİNDE SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIKLARININ İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 23 Issue: 2, 195 - 207, 30.06.2021

Abstract

Özet
Bu çalışmanın amacı, Ağrı İbrahim çeçen Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmada, mevcut durumu ortaya çıkartmayı amaçlayan betimsel taramaya (survey) ve ilişkisel taramaya yönelik bir yöntem kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Hazar ve Hazar tarafından 2019 yılanda geliştirilen Üniversite öğrencileri için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi oluştururken örneklemini rastgele yöntemle seçilen 254 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin cinsiyet, evinde bilgisayar olması durumu, uzaktan eğitime katıldığı cihaz türü ve yaptığı spor branşı türüne göre ölçek puanlarının karşılaştırılmasında Independent Samples T test kullanılırken, eğitim gördükleri bölüm, sınıf ve haftalık spor yapma sürelerine göre ölçek puanlarının karşılaştırılmasında One Way ANOVA analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin dijital oyun bağımlılığına ilişki aşırı odaklanma ve erteleme, çatışma, yoksunluk ve arayış ile duygu değişimi ve dalma düzeylerinin düşük düzeyde olduğu yapılan istatistik sonuçlarına göre bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: Pandemi, Dijital Oyun, Bağımlılık, Spor Bilimleri

References

  • Kaynakça 1. Akçayır, G., (2013). Dijital oyunların sağlığa etkisi. M.A. Ocak (Ed.). Eğitsel Dijital Oyunlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • 2. Andrews JL, Foulkes L, Blakemore SJ. Peer influence in adolescence: Public-health implications for COVID-19. Trends Cogn Sci 2020; 24(8): 585-587.
  • 3. Aktaş, B., & DAŞTAN, N. B., (2021). Covid-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerindeki Oyun Bağımlılığı Düzeyleri ve Pandeminin Dijital Oyun Oynama Durumlarına Etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • 4. Bülbül H, Tunç T, Aydil F. Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: Kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2018; 11: 97-111.
  • 5. Demir, G. T., & Cicioğlu, H. İ., (2019). Fiziksel aktiviteye katilim motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasindaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 23-34.
  • 6. Erboy, E., (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığına etki eden faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın . 7. Griffiths, M. D., & Meredith, A., (2009). Videogame addiction and its treatment. Journal Contemp Psychother, 9(39), 247-253. 8. Gentile, DA., (2009) Pathological video game use among youth 8 to 18: A national study. Psychol Sci 20:594-602.
  • 9. Golberstein E, Wen H, Miller BF. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) and mental health for children and adolescents. JAMA Pediatr 2020; 174(9): 819-820.
  • 10. Hazar, E., & Hazar, Z. (2019). Üniversite öğrencileri için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 308-322.
  • 11. Kırık AM, Özkoçak V. Yeni dünya düzeni bağlamında sosyal medya ve yeni koronavirüs (COVID-19) pandemisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2020; 7: 133-154.
  • 12. King DL, Delfabbro PH, Billieux J, Potenza MN. Problematic online gaming and the COVID-19 pandemic. J Behav Addict 2020; 9(2): 184-186.
  • 13. Koç AK. Lise ve üniversite öğrencilerinde internet oyun bağımlılığı sıklığı ve etkili faktörler. Uzmanlık Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, 2020.
  • 14. Li H, Zou Y, Wang J, Yang X. Role of stressful life events, avoidant coping styles, and neuroticism in online game addiction among college students: A moderated mediation model. Front Psychol 2016; 7: 1794.
  • 15. Lieberman, D.A., Fisk, M., C. & Biely, E., (2009). Digital games for young children ages three to six: from research to design. Computers in the Schools, 26 (3), 299–313.
  • 16. Marsden J, Darke S, Hall W, et al. Mitigating and learning from the impact of COVID‐19 infection on addictive disorders. Addiction 2020; 115: 1007-1010.
  • 17. Miezaha D, Batchelora J, Megreyab AM, et al. Video/computer game addiction among university students in ghana: Prevalence, correlates and effects of some demographic factors. Psychiatry and Clinical Psychopharmacology 2020; 30(1): 17-23.
  • 18. Ornell F, Schuch JB, Sordi AO, Kessler FHP. “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Braz J Psychiatry 2020; 42(3): 232-235.
  • 19. Pala, F. K., & Erdem, M., (2011). Dijital oyun tercihi ve oyun tercih nedeni ile Cinsiyet, sinif düzeyi ve öğrenme stili arasindaki ilişkiler üzerine bir çalişma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 53-71.
  • 20. Rideout VJ, Foehr UG, Roberts DF., (2010) Generation M2: Media in the lives of 8- to 18- year olds. Kaiser Family Foundation. 19 Aralık 2014’de http:// www.kff.org/entmedia/entmedia012010nr.com adresinden indirildi.
  • 21. Rundle AG, Park Y, Herbstman JB, et al. COVID‐19 related school closings and risk of weight gain among children. Obesity 2020; 28(6): 1008-1009
  • 22. Singhal T. A review of coronavirus disease-2019 (COVID-19). Indian J Pediatr 2020; 87: 281-286
  • 23. Torun, F., Akçay, A. & Çoklar, A. N., (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3(15), 25-35.
  • 24. Yalçın, S., & Bertiz, Y., (2019). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığının etkileri üzerine nitel bir çalışma. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 27-34.
  • 25. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. COVID-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemioloji ve Tanı. Ankara: Sağlık Bakanlığı, 2020.
Year 2021, Volume: 23 Issue: 2, 195 - 207, 30.06.2021

Abstract

References

  • Kaynakça 1. Akçayır, G., (2013). Dijital oyunların sağlığa etkisi. M.A. Ocak (Ed.). Eğitsel Dijital Oyunlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • 2. Andrews JL, Foulkes L, Blakemore SJ. Peer influence in adolescence: Public-health implications for COVID-19. Trends Cogn Sci 2020; 24(8): 585-587.
  • 3. Aktaş, B., & DAŞTAN, N. B., (2021). Covid-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerindeki Oyun Bağımlılığı Düzeyleri ve Pandeminin Dijital Oyun Oynama Durumlarına Etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • 4. Bülbül H, Tunç T, Aydil F. Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: Kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2018; 11: 97-111.
  • 5. Demir, G. T., & Cicioğlu, H. İ., (2019). Fiziksel aktiviteye katilim motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasindaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 23-34.
  • 6. Erboy, E., (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığına etki eden faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın . 7. Griffiths, M. D., & Meredith, A., (2009). Videogame addiction and its treatment. Journal Contemp Psychother, 9(39), 247-253. 8. Gentile, DA., (2009) Pathological video game use among youth 8 to 18: A national study. Psychol Sci 20:594-602.
  • 9. Golberstein E, Wen H, Miller BF. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) and mental health for children and adolescents. JAMA Pediatr 2020; 174(9): 819-820.
  • 10. Hazar, E., & Hazar, Z. (2019). Üniversite öğrencileri için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 308-322.
  • 11. Kırık AM, Özkoçak V. Yeni dünya düzeni bağlamında sosyal medya ve yeni koronavirüs (COVID-19) pandemisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2020; 7: 133-154.
  • 12. King DL, Delfabbro PH, Billieux J, Potenza MN. Problematic online gaming and the COVID-19 pandemic. J Behav Addict 2020; 9(2): 184-186.
  • 13. Koç AK. Lise ve üniversite öğrencilerinde internet oyun bağımlılığı sıklığı ve etkili faktörler. Uzmanlık Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, 2020.
  • 14. Li H, Zou Y, Wang J, Yang X. Role of stressful life events, avoidant coping styles, and neuroticism in online game addiction among college students: A moderated mediation model. Front Psychol 2016; 7: 1794.
  • 15. Lieberman, D.A., Fisk, M., C. & Biely, E., (2009). Digital games for young children ages three to six: from research to design. Computers in the Schools, 26 (3), 299–313.
  • 16. Marsden J, Darke S, Hall W, et al. Mitigating and learning from the impact of COVID‐19 infection on addictive disorders. Addiction 2020; 115: 1007-1010.
  • 17. Miezaha D, Batchelora J, Megreyab AM, et al. Video/computer game addiction among university students in ghana: Prevalence, correlates and effects of some demographic factors. Psychiatry and Clinical Psychopharmacology 2020; 30(1): 17-23.
  • 18. Ornell F, Schuch JB, Sordi AO, Kessler FHP. “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Braz J Psychiatry 2020; 42(3): 232-235.
  • 19. Pala, F. K., & Erdem, M., (2011). Dijital oyun tercihi ve oyun tercih nedeni ile Cinsiyet, sinif düzeyi ve öğrenme stili arasindaki ilişkiler üzerine bir çalişma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 53-71.
  • 20. Rideout VJ, Foehr UG, Roberts DF., (2010) Generation M2: Media in the lives of 8- to 18- year olds. Kaiser Family Foundation. 19 Aralık 2014’de http:// www.kff.org/entmedia/entmedia012010nr.com adresinden indirildi.
  • 21. Rundle AG, Park Y, Herbstman JB, et al. COVID‐19 related school closings and risk of weight gain among children. Obesity 2020; 28(6): 1008-1009
  • 22. Singhal T. A review of coronavirus disease-2019 (COVID-19). Indian J Pediatr 2020; 87: 281-286
  • 23. Torun, F., Akçay, A. & Çoklar, A. N., (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3(15), 25-35.
  • 24. Yalçın, S., & Bertiz, Y., (2019). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığının etkileri üzerine nitel bir çalışma. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 27-34.
  • 25. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. COVID-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemioloji ve Tanı. Ankara: Sağlık Bakanlığı, 2020.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Baykal Karataş 0000-0002-0410-4312

Publication Date June 30, 2021
Acceptance Date June 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Karataş, B. (2021). PANDEMİ SÜRECİNDE SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIKLARININ İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 195-207.