Bu araştırmanın amacı özel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin benlik saygısı ve genel öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma örneklemini Denizli ili merkez ile Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerinde özel eğitim okullarında görev yapan 26-59 yaş aralığındaki (41,4467 ± 5,978) 150 gönüllü öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki ölçek kullanılmıştır. Katılımcıların benlik saygısı Türkçe geçerlilik güvenilirliği belirlenmiş olan “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” ve özyeterlikleri Türkçe geçerlilik güvenilirliği belirlenmiş olan “Genel Öz Yeterlilik Ölçeği” ile değerlendirilmiştir. Mesleki kıdem yılı, mesleki branşı açısından katılımcıların benlik saygısı puanları ile genel öz-yeterlik puanları arasındaki fark olup olmadığı Kruskal-Wallis testiyle belirlenmiştir. Özel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin benlik saygısı ve genel özyeterlik puanlarının cinsiyete göre farklılık gösterip, göstermediği t-testi kullanılarak hesaplanmıştır. Öğretmenlerin cinsiyete göre benlik saygısı puanları ile genel özyeterlik puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Öğretmenlerin benlik saygısı puanları ile genel özyeterlik puanları yaşa ve kıdem yılına göre anlamlı fark göstermemiştir (p>0.05). Özel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki branşa göre benlik saygısı puanlarında anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Ancak, genel özyeterlik puanları branşlara göre farklılık göstermiştir (p<0.05). Sınıf öğretmenlerinin genel özyeterlik puanları, meslek branş öğretmenleri ve özel eğitim öğretmenlerine göre daha yüksek çıkmıştır. Sonuç olarak; cinsiyet, yaş, kıdem yılı özel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin benlik saygısı ve genel özyeterlik durumlarında fark yaratmamıştır.
Anahtar Kelimeler: Benlik Saygısı, Genel öz-yeterlik, Öğretmen, Özel Eğitim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Acceptance Date | September 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 3 |