Research Article
BibTex RIS Cite

BİREYLERİN FİTNESS SALONLARINA GİTME NEDENLERİ VE BEKLENTİLERİ

Year 2022, Volume: 24 Issue: 1, 23 - 28, 30.03.2022
https://doi.org/10.54614/JPESS.2022.1053356

Abstract

Bu çalışmanın amacı, bir fitness merkezine üye olan bireylerin beklentilerini belirlemektir. 101'i erkek, 200'ü kadın olmak üzere 13 spor merkezinde 301 katılımcıya anket uygulandı. Anket formu, kişisel bilgileri ve beklentileri belirlemeyi amaçlayan 44 sorudan oluşmaktadır.
İstatistiksel işlemler olarak anketin değerlendirilmesi SPSS paket programında frekans ve yüzde (%) dağılımı ile ilişkilendirmelerde k-kare, bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizleri kullanılmış, anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir.
Fitnes salonlarına giden bireylerin fitness salonlarını tercih etme nedenlerinin başında arkadaş tavsiyesi, sonrasında da ise ev ve iş yerine yakın olmasıdır. Katılımcıların sağlıklı olmak, spor yapmak ve stres atmak için spor salonlarına gittikleri ve spor salonlarında koşu bandı ve bisiklet egzersizlerini daha fazla kullandıkları görülmüştür. Erkeklerde vücut geliştirme önemli bir yer tutarken, obez ve kilolularda sağlıklı olmak daha öncelikli nedenler arasında görülmüştür. Yaş grupları, kilo grupları ve cinsiyet değişkenleri arasında ankete verilen sorularda istatistiki olarak anlamlı farklılıklar da görülmüştür p<0,05.
Çalışmada elde edilen bulgulara göre, işletme sahipleri, fitness salonlarına gelen bireylerin düşünceleri ve beklentileri noktasında salonlarında ve çalışma şekillerinde yeni düzenlemeler yapabilirler.

References

  • Akça, N. Ş., & Sunay, H., (2012). Özel spor merkezlerine üye olan bireylerin spora yönelme nedenleri ve beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1474-1493.
  • Altun, M., Birtürk, A., & Soykan, A., (2020). Türkiye ve Dünyada Fitness Salonu Müşteri Beklentileri: Sistematik Bir Derleme. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 34-47.
  • Aydın, A., (2019). Fitnes Salonu Kullanan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine Etki Eden Faktörler (Yalova Örneği). Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 54-68.
  • Bıyıklı T., (2007)., Vücut İmgesinin ve Özel Spor Salonlarının Egzersize Başlama ve Devam Etme Motivasyonu Üzerine Etkisi., Yüksek Lisans Tezi., Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bingöl, A., & Doğan, A. A., (2010). The satisfaction amount of people who continues sport centers from sport and sport centers. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 199-203.
  • Bodet G., (2006). Investigating customer satisfaction in a health club context by an application of the tetraclasse model. European Sport Management Quarterly, 6, 149-65.
  • Çakmak, G., & Tapşın, F. O., (2020). Belediyelerin Sunduğu Spor Hizmetlerine Yönelik Halkın Algı ve Beklentileri–Adapazarı İlçesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 263-275.
  • Duran, A., (2013). Vücut Geliştirme ve Fitness Salonlarına Giden Bireylerin Beklentileri (Lefkoşa Örneği), Yüksek Lisans Tezi, s. 19, 21, 23, Lefkoşa, KKTC.
  • Eroğlu E., (2006)., Spor Merkezlerinde Üyelik Yöntemlerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması., Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Eyler, A., (2003). Personal, social and environmental correlates of physical activity in rural midwestern white women, American Journal of Preventive Medicine, 25, 86-92.
  • Ferrand, A., Robinson, L., & Valette, P., (2010). The intention-to-repurchase paradox: A case of the health and fitness industry. Journal of Sport Management, 24, 83–105.
  • Gordon, C.G. and Scott, J., (1976).In Leisure and Lives: Personel Expressivity Across The Lifespan in Handbook of Aging and The Social Sciences, (310-341),New York: Van Nostrand Reinhold Co.
  • Güçlü, M., (2008). Kırıkkale İl Merkezi İlköğretim ve Lise Öğrencilerinin Beslenme ve Spor Aktivite Alışkanlıklarının Büyüme Durumlarıyla İlişkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Karayol, M., Turhan, M. Ö., Ünver, R., & Ergenekon, B., (2020). Fitness Salonlarını Kullanan Bireylerin Müşteri Memnuniyet Durumlarının İncelenmesi. Turkish Studies-Social, 15(3), 1261-1274.
  • Kaya, L. G., Yücedağ, C., Aşıkkutlu, H. S., & Keskin, R., (2019). Üniversite fitness merkezlerinde kullanıcı memnuniyetinin incelenmesi: MAKÜ ve PAÜ örneği. Uluslararası Mühendislik Tasarım ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 1-9.
  • O’Sullivan, E. L., (2012). Power, Promise, Potential, and Possibilities of Parks Recreation and Leisure, G. Kassing (Ed), An Introduction to Recreation and Leisure, NewYork: Human Kinetics.
  • Sağıroğlu, İ., & Ayar, H., (2017). Fitness ve Crossfit Merkezlerine Rekreatif Egzersiz Amaçlı Katılımda Etkili Olan Motivasyon Faktörlerinin İncelenmesi. The Journal of International Anatolia Sport Science, 2(2), 167-179.
  • Soybalı, H. H., Kabakulak, A., & Başar, B., (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım Düzeyi Üzerindeki Etkisi: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research/JRTR, 7(2), 107-134.
  • Sunay, H., (2012). Özel spor merkezlerine üye olan bireylerin spora yönelme nedenleri ve beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1474-1493.
  • Tunçel E.F., (1999)., Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıklarında Sporun Yeri (İzmir İli Örneği)., Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yıldıran, İ., Yetim, A. ve Şenel, Ö., (1996). Farklı cinsiyetteki lise öğrencilerinin beden eğitimidersinden beklentileri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 52-57. Akça, N. Ş., &
Year 2022, Volume: 24 Issue: 1, 23 - 28, 30.03.2022
https://doi.org/10.54614/JPESS.2022.1053356

Abstract

References

  • Akça, N. Ş., & Sunay, H., (2012). Özel spor merkezlerine üye olan bireylerin spora yönelme nedenleri ve beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1474-1493.
  • Altun, M., Birtürk, A., & Soykan, A., (2020). Türkiye ve Dünyada Fitness Salonu Müşteri Beklentileri: Sistematik Bir Derleme. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 34-47.
  • Aydın, A., (2019). Fitnes Salonu Kullanan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine Etki Eden Faktörler (Yalova Örneği). Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 54-68.
  • Bıyıklı T., (2007)., Vücut İmgesinin ve Özel Spor Salonlarının Egzersize Başlama ve Devam Etme Motivasyonu Üzerine Etkisi., Yüksek Lisans Tezi., Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bingöl, A., & Doğan, A. A., (2010). The satisfaction amount of people who continues sport centers from sport and sport centers. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 199-203.
  • Bodet G., (2006). Investigating customer satisfaction in a health club context by an application of the tetraclasse model. European Sport Management Quarterly, 6, 149-65.
  • Çakmak, G., & Tapşın, F. O., (2020). Belediyelerin Sunduğu Spor Hizmetlerine Yönelik Halkın Algı ve Beklentileri–Adapazarı İlçesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 263-275.
  • Duran, A., (2013). Vücut Geliştirme ve Fitness Salonlarına Giden Bireylerin Beklentileri (Lefkoşa Örneği), Yüksek Lisans Tezi, s. 19, 21, 23, Lefkoşa, KKTC.
  • Eroğlu E., (2006)., Spor Merkezlerinde Üyelik Yöntemlerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması., Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Eyler, A., (2003). Personal, social and environmental correlates of physical activity in rural midwestern white women, American Journal of Preventive Medicine, 25, 86-92.
  • Ferrand, A., Robinson, L., & Valette, P., (2010). The intention-to-repurchase paradox: A case of the health and fitness industry. Journal of Sport Management, 24, 83–105.
  • Gordon, C.G. and Scott, J., (1976).In Leisure and Lives: Personel Expressivity Across The Lifespan in Handbook of Aging and The Social Sciences, (310-341),New York: Van Nostrand Reinhold Co.
  • Güçlü, M., (2008). Kırıkkale İl Merkezi İlköğretim ve Lise Öğrencilerinin Beslenme ve Spor Aktivite Alışkanlıklarının Büyüme Durumlarıyla İlişkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Karayol, M., Turhan, M. Ö., Ünver, R., & Ergenekon, B., (2020). Fitness Salonlarını Kullanan Bireylerin Müşteri Memnuniyet Durumlarının İncelenmesi. Turkish Studies-Social, 15(3), 1261-1274.
  • Kaya, L. G., Yücedağ, C., Aşıkkutlu, H. S., & Keskin, R., (2019). Üniversite fitness merkezlerinde kullanıcı memnuniyetinin incelenmesi: MAKÜ ve PAÜ örneği. Uluslararası Mühendislik Tasarım ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 1-9.
  • O’Sullivan, E. L., (2012). Power, Promise, Potential, and Possibilities of Parks Recreation and Leisure, G. Kassing (Ed), An Introduction to Recreation and Leisure, NewYork: Human Kinetics.
  • Sağıroğlu, İ., & Ayar, H., (2017). Fitness ve Crossfit Merkezlerine Rekreatif Egzersiz Amaçlı Katılımda Etkili Olan Motivasyon Faktörlerinin İncelenmesi. The Journal of International Anatolia Sport Science, 2(2), 167-179.
  • Soybalı, H. H., Kabakulak, A., & Başar, B., (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım Düzeyi Üzerindeki Etkisi: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research/JRTR, 7(2), 107-134.
  • Sunay, H., (2012). Özel spor merkezlerine üye olan bireylerin spora yönelme nedenleri ve beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1474-1493.
  • Tunçel E.F., (1999)., Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıklarında Sporun Yeri (İzmir İli Örneği)., Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yıldıran, İ., Yetim, A. ve Şenel, Ö., (1996). Farklı cinsiyetteki lise öğrencilerinin beden eğitimidersinden beklentileri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 52-57. Akça, N. Ş., &
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Nadigül Güdül 0000-0001-5821-4392

Yücel Ocak 0000-0002-2037-6131

Publication Date March 30, 2022
Acceptance Date January 10, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 24 Issue: 1

Cite

APA Güdül, N., & Ocak, Y. (2022). BİREYLERİN FİTNESS SALONLARINA GİTME NEDENLERİ VE BEKLENTİLERİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 23-28. https://doi.org/10.54614/JPESS.2022.1053356