This research, aims to determine ideas of social studies teachers about usage of equipment in social studies courses and implementation conditions of the equipment in the classroom.
The research was designed in descriptive survey model and it was carried out with qualitative approach. The population of the study comprised social studies teachers working in Erzurum and 15 social studies teachers chosen randomly amongst them comprised the sampling of the study. Semi-structured interviews were used as a data collection tool. The data was analyzed with content analysis and the data obtained was presented in tables. The teachers’ views were presented in frequencies and percentages in tables.
In this research, while choosing tools the teachers of the social studies use in lesson, it has been seen that they give importance to the criteria such as their connection to the subject, their suitability to the student level and their noticeability. It is came through that the all teachers who are interviewed with preparing the materials by themselves or with their students. It was determined that the most important difficulty that social sciences teachers experience while they are using materials results from the impracticality of them.
Key Words: Social studies teachers, tools and Instruments, School, Social studies lesson
ÖZET
Bu araştırma, Sosyal Bilgiler derslerinde araç-gereç kullanımıyla ilgili Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini ve araç-gereç kullanımının sınıf içinde uygulanma durumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır.
Araştırma betimsel tarama modelinde tasarlanmış olup nitel yaklaşım ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Erzurum’da görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenleri, örneklemini ise, bu evrenden tesadüfî yöntemle seçilmiş 15 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen verilerle ilgili tablolar hazırlanmıştır. Bu tablolarda öğretmen görüşleri frekans ve yüzdeleri ile verilmiştir.
Araştırmada, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin derslerde kullandıkları araç-gereçleri seçerken ders ve konuyla bağlantısı, öğrenci seviyesine uygunluğu ve öğrencinin derse dikkatini çekmesi gibi kriterlere önem verdikleri görülmüştür. Görüşme yapılan öğretmenlerin tamamının Sosyal Bilgiler dersi için kendileri ya da öğrencileriyle birlikte araç-gereç hazırladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin, araç-gereç kullanırken en büyük sıkıntılarının ise haritaların kullanıma elverişli olmamasından kaynaklandığı tespit edilmiştir.
Anahtar kelimeler: Sosyal Bilgiler öğretmeni, araç-gereç, okul, Sosyal Bilgiler dersi
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 1, 2016 |
Submission Date | December 24, 2014 |
Published in Issue | Year 2016 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License