Bireylerin yakın çevresinden küresel çevreye ilişkin mekansal algılamaları, deneyimleri yoluyla zihinlerinde oluşturdukları bilişsel yapılara dayalı olarak şekillenir ve farklılık gösterir. Dünya coğrafyasıyla ilgili oluşturulan bilişsel yapıların ortaya çıkarılmasında kullanılan tekniklerden biri de zihin haritalarıdır. Zihin haritaları, bireylere yaşadıkları mekansal çevre hakkındaki bilgilerini; edinme, depolama, kodlama, hatırlama ve değişiklik yapma imkanı sağlayan bilişsel süreçleri kapsayan bir yapıdır. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının coğrafyaya ilişkin bilgi kaynaklarının neler olduğunu ve zihin haritaları aracılığıyla dünya coğrafyasına ilişkin imajlarını tespit etmektir. Çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan örneklemin dünya imajları ve coğrafi bilgi kaynakları ile ilgili bir durum tespiti amaçlandığından bu yöntemin kullanılmasının uygun olacağı düşünülmüştür. Araştırmanın örneklemi, KTÜ, Fatih Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ABD öğrenim gören 3. sınıf öğrencileri arasından seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak coğrafi bilgi kaynakları için anket formu ve dünya coğrafyasına ile ilgi imajları içinse zihin haritaları kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının zihin haritaları, literatürden yararlanılarak hazırlanan kategorilere göre analiz edilmiş ve puanlamıştır. Anket sonuçları ve zihin haritalarında elde edilen puanların farklı değişkenlere göre analizinde ise SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonunda, sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının zihin haritalarındaki dünya coğrafyasına ilişkin sahip oldukları bilişsel yapıları ve bunların doğruluk düzeyleri belirlenmiş, coğrafi bilgilerinin geliştirilmesine ilişkin önerilere yer verilmiştir.
Abstract
Spatial perception of individuals from local environment to global environment shapes and varies based on cognitive structures composed via their experience in their mind. Mental maps is one of the tools that is being used to uncover the cognitive structures relevant to world geography. Mental map is a structure involving cognitive process that enables acquisition, storage, coding, recall and emendation on individuals’ information about local environment. The aim of the study is to determine world geography images of pre- service elemantary teachers via mental map and their information resources about world geography Survey method is used in this study. Using this method is thought to be appropriate for this study, because it is intended to determine study sample’s state of world images and geographic information sources. The sample of this study was chosen among junior students trained in pre-servise elementary teacher programme in Faculty of Fatih Education, Karadeniz Technical University. Survey for geographic information sources and mental maps for images related to world geography were used as data collection tools. Pre-service teachers’ mental maps were analyzed and scored based on categories developed from literature. To analyze the scores obtained from survey and mental maps with respect to different variables, SPSS programme were used. As a result of the study, pre- service elemantary teachers’ cognitive structures about world geography images in their mental maps and accuracy of them was determined and suggestions related to geographic information development were listed.
Keywords: Pre-service Elementary Teacher, Mental Maps, Geographic Information, World Image.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 2, 2016 |
Submission Date | June 7, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License