Davranışçı yaklaşım öğretmen merkezli bir eğitim anlayışına
dayalıdır. Davranışçı yaklaşımının aksine yapılancırmacı yaklaşım ise öğrenci
merkezli bir eğitim anlayışına sahiptir.
2000’li yılların başlarında ortaöğretim müfredatlarında yapılandırmacı
yaklaşım modeli benimsenmiştir. Yapılandırmacı yaklaşımla, öğretmen merkezli
eğitimden öğrenci merkezli eğitime geçilmiştir. Öğrenci merkezli eğitimle
beceri ve değer eğitimi önem kazanmıştır. Coğrafya eğitimi, bireylerde coğrafi
sorgulama, değişim ve sürekliliği algılama, gözlem, kanıt kullanma, harita,
grafik ve tablo okuma ve yorumlama gibi
becerilerinin gelişimine olanak sağlamaktadır.
Bu araştırmanın amacı da, ortaöğretim öğrencilerinin (9. Sınıf) harita okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve
harita okuryazarlığını oluşturan boyutlar üzerinde çeşitli değişkenlerin
etkisini ortaya koymaktır. İlgili alan literatür incelendiğinde bireylerin
harita okuryazarlığı farklı kişiler tarafından farklı kesimlere(sınıf
öğretmenleri, sosyal öğretmenleri) yönelik araştırmalar yapılmıştır. Ancak
ortaöğretim öğrencilerine yönelik henüz bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu
açıdan düşünüldüğünde bu çalışmanın ortaöğretim öğrencilerine yönelik alan
yazındaki eksikliği giderebileceğine inanılmaktadır.
Behaviourist approach is based on a
teacher-centered education concept. Unlike behaviourist approach,
constructivist approach is based on student-centered concept. In the beginning
of 2000s, constructivist approach model is adopted at secondary education
curriculum. By the constructivist approach, it has been changed to
student-centered education from the teacher-centered education. Ability and
value education got importance with the student-centered education. Geography
education gives opportunities the individuals to improve the abilities such as
geographical questioning, perception of change and persistence, observation,
using evidence, reading and commenting map, graphics and chart. The aim of this
research is to designate the map literacy level of the secondary grade students
(9th Graders), and to expose the effects of miscellaneous variable on
dimensions that form the map literacy. When the related field has been
examined, the map literacy of the individuals has been searched by different
people on different zones (class teachers, social sciences teachers). However;
there has not been a research on secondary students yet. When it is considered, it is believed that
the research can close the space of secondary school students in this field.
The
sample of the research consists of the easy participant students who are
selected randomly from secondary schools in Sivas in the 2nd term of 2015-2016
academic years. In this research, statistical analyses have been done by using
SPSS 18 (Statistical PackageforSocialScienceforPersonalComputers) Programme.
t-Test is done for the independent sample between the dimensions of map
literacy and independent variables; one-way analysis variance (ANOVA) is done
for unrelated samples.
In
the direction of the evidences taken by the research, there is no meaningful
map literacy difference according to the gender of the students, education
level of the parents and the type of the used map. Besides, there are
meaningful differences in map literacy level according to the type of the
school (in favour of Science High School students), according to the frequency
of using map ( in favour of the students who use map frequently), according to
the aims of using map ( in favour of students who use maps for place-direction
and tourism), and according to their interests to the course ( in favour of the
students who are interested in course).
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 23, 2017 |
Submission Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License