This study is the last part of previously issued studies “The Importance of Teaching Technologies and Material Development Course and Suggestion on the Teaching Process” (Alım, 2007) and “Material Design for Geography Lessons” (Alım, 2012). Inclusion of the course in the curriculums, importance and aims of the course and suggestions on the teaching process were the topics of these studies. Moreover, various teaching material designs were presented which could be developed during the teaching process. This study on the other hand, focuses on the extent and variety of acquisitions that prospective geography teachers made in the Instructional Technology and Material Design/Development Course. The examples of the study were obtained from last year students of Atatürk University Faculty of Education, Department of Geography Teaching . A 27-item inventory was utilized as a data collection tool and the data collected was analyzed to find out mean (X ) and t-test (Independent Sample T Test) scores. According to the findings of the research, prospective geography teachers achieve most of the projected acquisitions. While the extent of the achievement to the acquisitions does not differ with gender; it does with the attitude towards use of teaching technologies
Bu çalışma, daha önce yayınlanan Öğretim Teknolojileri ve Materyal
Geliştirme (ÖTMG) Dersinin Önemi ve Öğretim Sürecine İlişkin Öneriler (Alım,
2007) ve Coğrafya Dersleri İçin Materyal Tasarımı (Alım, 2012) adlı çalışmaların
son halkasını oluşturmaktadır. Bu çalışmalarda, dersin öğretim programlarına
dahil edilmesi, önemi, amacı ve öğretim sürecine ilişkin önerilere yer verilmiştir.
Ayrıca, dersin öğretim sürecinde geliştirilebilecek çeşitli öğretim materyali
tasarımları sunulmuştur. Bu araştırma ise, Coğrafya öğretmeni adaylarının
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme/Tasarımı dersi ile, hangi
kazanımlara ne derece ulaştıklarını ortaya koyma odaklıdır.
Araştırmanın örneklemi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Coğrafya
Eğitimi Anabilim Dalı 5. Sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır (2007-2013). Veri
toplama aracı olarak 27 maddeden oluşan bir anket kullanılmış ve veriler,
aritmetik ortalama ( X ) ve t-testi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre,
Coğrafya öğretmen adayları hedeflenen kazanımlara büyük oranda
ulaşmaktadırlar. Kazanımlara ulaşma düzeyi ise, cinsiyete göre farklılaşmazken;
öğretim teknolojilerine ilgi durumuna göre farklılaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2015 |
Submission Date | December 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License