If human beings, who are giving harm to the natural balance of the world as a consequence of the rapid industrialism experienced with industrial revolution, perpetuate a variety of activities without taking essential precautions, that climate changes caused by global warming will be run through is obviously alleged. In this respect, it is significant to take precaution in relation with this fact so that living spaces could be protected and life could be continued. For that reason, teachers, who are the architects of the future, and education institutions should participate in this process. Therefore, this study aims to reveal perceptions of social studies teacher candidates towards global warming. In this study, phenomenological method, one of the qualitative research designs, have been employed. Study group includes 115 students in Social Sciences Teaching department of the Education Faculty in Siirt University during 2011-2012 academic years. To be able to assess the perceptions of social studies teacher candidates towards “global warming”, semi-structured forms in which “Global Warming is like …. Because ….” is written have been distributed to teacher candidates, and teacher candidates have been asked to reveal their perceptions about global warming by making use of only one metaphor. Data gained during this study have been focused in accordance with content analysis. Participants have produced 42 valid metaphors about the concept of global warming, and these metaphors have been classified under 8 different categories. In the end, it has been found out that participants correctly perceive the concept of global warming; however they are not able to establish cause and effect relationship. In this point, some suggestions have been offered.
Sanayi devrimiyle birlikte yaşanan hızlı sanayileşme sonucunda doğal
dengenin bozulmasına neden olan insanların, gerekli önlemler alınmadan çeşitli
etkinliklerinin devam etmesi hâlinde, küresel ısınmaya bağlı iklim
değişikliklerinin yaşanacağı, kesin bir dille ifade edilmektedir. Bu doğrultuda
önlemlerin alınması yeryüzünde yaşam alanlarının korunması ve yaşamın
devamlılığı açısından büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda geleceğin mimarı
olan öğretmenlere ve bu süreçte ev sahipliği yapan eğitim kurumlarına büyük
görevler düşmektedir. Bu nedenle mevcut çalışmada, sosyal bilgiler öğretmenliği
bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının küresel ısınmayı nasıl
algıladıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır.
Bu çalışmada, nitel araştırma desenlerinden araştırmanın doğasına
uygun olan “olgubilim (görüngübilim, fenomenolojik) deseni” kullanılmıştır.
Çalışma grubunu 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Siirt Üniversitesi, Eğitim
Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören toplam
115 öğrenci oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “Küresel
Isınma” kavramına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla, öğretmen adaylarına
“Küresel ısınma ……… gibidir. Çünkü ………” ifadesinin yer aldığı yarı
yapılandırılmış form dağıtılarak yalnızca bir metafor üzerinde yoğunlaşarak
düşüncelerini aktarmaları istenmiştir. Çalışma sonunda elde edilen veriler içerik
analizine uygun olarak çözümlenmiştir. Katılımcılar küresel ısınma kavramına
ilişkin toplam 42 geçerli metafor üretmiş ve bu metaforlar 8 farklı kavramsal
kategori altında toplanmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların küresel ısınma
kavramını doğru algıladıkları ancak neden sonuç ilişkisi kuramadıkları tespit
edilmiştir. Bu doğrultuda önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 18 Issue: 29 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License