In this study, the basic knowledge level on the environmental concepts of the students who do and do not take Environmental Education courses and the attitude of the students of Primary Teacher Training towards the environment are compared. The population of the research is consisted of first and third year students of the Primary Teacher Training of 2008-2009 academic year at Kazim Karabekir Educational Faculty of Atatürk University. Sample group is comprised of 272 students. The research is a descriptive study in which method of surveillance is used. The findings of the study is that the third year students who take environmental education related to the basic concepts of the environment are more successful than the first year students who have not taken any course about the environment yet; the attitude of the teacher candidates related to the environment shows differences which can be accounted for the gender but it is a general consensus that these differences fade away depending on their attainment of the environmental education.
Key words: Environment, environment education, attitude towards the environment, primary school teaching.
Environment environment education attitude towards the environment primary school teaching.
Bu çalışmada, Çevre Eğitimi dersi alan ve almayan Sınıf Öğretmenliği
Anabilim Dalı öğrencilerinin çevre ile ilgili temel kavramlar hakkındaki bilgi
düzeyleri ve çevreye ilişkin tutumları karşılaştırılmıştır. Araştırmanın evrenini,
2008-2009 öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim
Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören birinci ve üçüncü
sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma betimsel bir çalışma olup, Tarama
modeli kullanılmıştır.
Elde edilen bulgular, çevre ile ilgili temel kavramlar konusunda Çevre
Eğitimi dersi alan üçüncü sınıf öğrencilerinin almayan birinci sınıf öğrencilerine
göre daha başarılı oldukları; öğretmen adaylarının çevresel tutumlarının
cinsiyete göre farklılaşırken, Çevre Eğitimi dersini alma durumuna göre ise
farklılaşmadığı yönündedir.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2014 |
Submission Date | April 17, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 19 Issue: 31 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License