Bu araştırmanın amacı, otantik öğrenme temelli etkinliklerin öğrencilerin coğrafya dersindeki akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına ve problem çözme becerisine etkisini incelemektir. Genel olarak otantik öğrenme öğrenmenin merkezinde otantik görevlerin yer aldığı, öğretmenin rehber konumunda olduğu, öğrencileri araştırmaya yönelten, öğrencilere sosyal söylemler için fırsat veren ve sorunlarının çözümü için yeterli kaynaklar sunan bir öğrenme yaklaşımıdır. Bugün öğrencilerin gerçek yaşama hazırlanması, gerçek yaşamda karşılaşabileceği sorunlara çözüm üretebilmesi bir gerekliliktir. Bu gereklilik otantik öğrenmeyi son yıllarda gündeme getirmiş, öğretim etkinliklerinin planlanmasında dikkate alınmasına neden olmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Antalya ilinde bir lisenin iki farklı şubesinde öğrenim gören toplam 25 (Deney Grubu=13, Kontrol Grubu=12) 10. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak akademik başarı testi, coğrafya dersi tutum ölçeği ve problem çözme envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda otantik öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına olumlu etki ettiği, derse yönelik tutum ve problem çözme becerisi açısından ise anlamlı bir fark oluşturmadığı tespit edilmiştir.
Bu çalışma için etik komite onayı Atatürk Üniversitesi’nden (Tarih: 02.12.2022, Sayı: 13/06) alınmıştır.
The aim of this study is to analyze the effects of authentic learning-based activities on students’ academic achievement attitudes towards the course, and problem solving skills in geography lessons. Authentic learning is generally an approach to learning where authentic tasks are at the center of learning and the teacher acts as a guide, directing students towards research, providing them with opportunities for social discourse, and offering sufficient resources to solve their problems. Today, it is essential for students to be prepared for real life and to develop solutions to problems they may encounter in real life. This necessity has brought authentic learning to the forefront in recent years and has led to its consideration in the planning of instructional activities. In this research, experimental design, one of the quantitative research methods, was used. Target population of the study consists of 25 (Experimental Group=13, Control Group=12) 10th grade students studying in two different classes of a high school in Antalya. An academic achievement test, the attitude scale for geography course, and the problem solving inventory were used as data collection tools. T-test was used in the analysis of quantitative data. As a result of the research, it was explored that authentic learning had positive effect on students’ academic achievement but it did not make any significant difference in terms of their attitudes towards the course and problem-solving skills.
Ethics Committee Approval was obtained from Atatürk University (Date: 02.12.2022, Number: 13/06).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geography Education |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | April 30, 2024 |
Acceptance Date | December 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 52 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License