Research Article
BibTex RIS Cite

Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK) Tam Metin Bildiri Kitaplarında Yer Alan Araştırmaların Bibliyometrik Analizi

Year 2024, Volume: 29 Issue: 52, 96 - 106, 30.12.2024
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.1492208

Abstract

Bibliyometrik analiz bilimsel toplantıların hangi amaçlarla düzenlendiğini ve bunu devam ettirme durumunu ortaya koymaya imkân sağlamaktadır. Bilimsel toplantılara katılım sağlayanların akademik profillerine ve yayımlanmış bilimsel araştırmalara yönelik kanaat sahibi olmaya yardımcı olmaktadır. Bu bilimsel toplantılardan biri de ilki 2018 yılında gerçekleştirilen Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresidir. Bu bağlamda araştırmanın amacı Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi Tam Metin Bildiri Kitaplarında yer alan araştırmaların bibliyometrik analizini yapmaktır. Nitekim ayrıntılı bilimsel içeriklerinden dolayı tam metin bildiri kitaplarında yer alan araştırmalar bu çalışmanın odak noktası olarak seçilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan bibliyometri yöntemi kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen “Tam Metin Bilimsel Bildiri Analiz Formu” ise veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler bibliyometrik analizle çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre 2018-2023 yılları arasında yayımlanan kongreye ait tam metin bildiri kitaplarında toplamda 390 araştırma mevcuttur. Kitaplarda en fazla bilimsel araştırma 2019 yılına ait olmakla birlikte bildiriler ağırlıklı olarak Türkçe dilindedir. Kongreye ağırlıklı olarak MEB’te görev yapmakta olan öğretmenlerin, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi’nden ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’nden araştırmacıların katılım sağladığı tespit edilmiştir. Araştırmaların konu dağılımına bakıldığında ise coğrafya alan eğitiminde genellikle akademisyen, öğretmen ve öğrencilerin görüş, algı, tutum ve farkındalıklarının belirlenmesine yönelik olduğu dikkati çekmektedir. Coğrafya alan araştırmalarında ise çoğunlukla mekânsal planlama, dağılım, gelişim, değişim ve dönüşüm konuları ön plana çıkmaktadır. Ayrıca bildirilerde coğrafya disiplininde de kullanılan yöntemlerden literatür araştırması ile nitel araştırma yöntemlerinin tercih edildiği belirlenmiştir.

References

  • Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2020). T.C. Resmi Gazete (31011, 17 Ocak 2020).
  • Akınoğlu, O. (2006). Coğrafya eğitimi ve toplum. Marmara Coğrafya Dergisi, 13, 25-48.
  • Akyol, C. & Çalık, İ. (2022). Türkiye’de yayla turizmi üzerine yapılmış lisansüstü araştırmaların bibliyometrik analizi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 299-315.
  • Altan, M. & Ünaldı, Ü. E. (2021). Coğrafya eğitiminde sınıf dışı ortamların kullanımı: Bahçe temelli eğitim. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(2), 78-93. https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.39
  • Aybey, S. (2018). Türkiye’deki din eğitimi çalışmaları bağlamında ‘Uluslararası Yüksek Din Öğretimi Kongresi’ (2017) üzerine bibliyometrik analizler. Review of the Faculty of Divinity of Amasya University, 6(10), 415-430. https://doi.org/10.18498/amauifd.414054
  • Baytok, A., Boyraz, M., Çetin, A., Mutlu, H. & Katırcıoğlu, E. (2019). Etik ve sosyal sorumluluk konulu bildirilerin bibliyometrisi: Ulusal Turizm Kongreleri örneği (2009-2017). Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 65-81. https://doi.org/10.32572/guntad.473556
  • Bilinir, Ş. (2024, 6-8 Şubat). Geçmişten günümüze coğrafya dergilerinde yayınlanan depremle ilgili makalelerin bibliyometrik analizi. I. Uluslararasi İstiklal Sempozyumu, Kahramanmaraş, Türkiye.
  • Bonnett, A. (2008). What is geography?. Sage.
  • Boyraz, M. (2019, 4-6 Nisan). Türkiye’deki Turizm Kongrelerinde yer alan helal turizm alanındaki bildirilerin incelenmesi: 2017-2018. 2. Uluslararası Helal Turizm Kongresi, Antalya, Türkiye.
  • Boyraz, M. & Sandıkçı, M. (2018). Gastronomi bildirilerinin değerlendirilmesi: Turizm Kongreleri örneği 2013-2017. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 873-889. https://doi.org/0.21325/jotags.2018.338
  • Butt, G. (2008). Is the future secure for geography education?. Geography, 93(3), 158-165.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. & Çetin, A. (2016). Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi'nin bibliyometrik analizi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2, 229-263.
  • Demir, A., Kınasakal, İ & Kaymakcı, S. (2023). 1980-2021 yılları arasında yapılan okul dışı eğitim konulu araştırmalara yönelik bibliyometrik analiz. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 7(4), 1411-1436. https://doi.org/10.34056/aujef.1226377
  • Demirbaş, İ. & Aydınözü, D. (2022). Türkiye’de ilkokul düzeyinde coğrafya eğitimi alanındaki çalışmaların içerik değerlendirmesi, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 8(2), 297-329. https://doi.org/10.47615/issej.1174661
  • Denktaş Şakar, G. & Cerit, A. G. (2013). Uluslararası alan indekslerinde Türkiye pazarlama yazını: Bibliyometrik analizler ve nitel bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 37-62.
  • Edelson, D. C., Shavelson, R. J., Wertheim, J. A., Bednarz, S. W., Heffron, S., & Huynh, N. T. (2013). A road map for 21st century geography education. National Geographic Society.
  • Erdağ, T. K., Durmuşoğlu, M., Demir, A.O., Doğan, E. & İkiz, A. Ö. (2014). Türk ulusal kulak burun boğaz ve baş boyun cerrahisi kongre bildirilerinin analizi ve yayımlanma oranları. The Turkish Journal of Ear Nose and Throat, 24(2), 89-96. https://doi.org/10.5606/kbbihtisas.2014.44520
  • Gürler, G. & Yılmaz, A. (2019, 27-28 Ekim). Aile İşletmeleri Kongrelerinde yöntem tercihlerindeki değişimin incelenmesi. 9. Uluslararası Balkanlarda Sosyal Bilimler Kongresi, Aydın, Türkiye.
  • Kahraman, M. (2022). İstanbul Üniversitesi Coğrafya Dergisi’nin bibliyometrik analizi. Coğrafya Dergisi, 44, 207-218. https://doi.org/10.26650/JGEOG2022-1057635
  • Kaya, D. (2020). Coğrafya nedir? İçinde M. E. Kala (Ed.), Sosyal bilimler lisansüstü öğrenci bilgi şöleni tebliğ metinleri (ss. 86-90). Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları.
  • Koç, M. (2016). Türkiye’deki manevi danışmanlık ve rehberlik çalışmaları bağlamında ‘I. Uluslararası Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi’ (2016) üzerine bibliyometrik analizler. Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), 37-94.
  • Koç, M. (2020). Türkiye’deki manevi danışmanlık ve rehberlik çalışmaları bağlamında ‘II. Uluslararası Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi’ (2018) üzerine bibliyometrik analizler. Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 2, 29-96.
  • Kodaş, D. (2014, 4-5 Nisan). International Journal of Wine Business Research (IJWBR) dergisinin bibliyometrik özellikleri açısından incelenmesi. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, Türkiye.
  • Meadows, M. E. (2020). Geography education for sustainable development. Geography and Sustainability, 1(1), 88-92.
  • Özel, Ç. H. & Kozak, N. (2012). Turizm pazarlaması alanının bibliyometrik profili (2000¬ 2010) ve bir atıf analizi çalışması. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 26(4), 715-733.
  • Öztürk, O. & Gürler, G. (2022). Bir literatür incelemesi aracı olarak bibliyometrik analiz. Nobel Akademik.
  • Polat, Z. A., Saraçoğlu, A. & Duman, H. (2019). Harita Dergisi’nin bibliyometrik analizi. Harita Dergisi, 161, 46-56.
  • Tuan, Y. F. (1991). A view of geography. Geographical Review, 81(1), 99-107.
  • Turgut, E. & Begenirbaş, M. (2016). Türkiye’deki örgütsel davranış yazınına bakış: Örgütsel Davranış Kongrelerinin yazar ve içerik yönünden ağ analizi ile incelenmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 328-354.
  • Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK). (2019). Kongre Çağrısı. [Çevrim içi: https://ucek2019.ogu.edu.tr/Sayfa/Index/8], Erişim Tarihi: 19 Kasım 2022.
  • Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK). (2022). Kongre Düzenleme İlkeleri. [Çevrim içi: https://ucek.org/kongre-hakkinda/], Erişim Tarihi:19 Kasım 2022.
  • Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK). (2023). Kongre Çağrısı. [Çevrim içi: https://2023.ucek.org/kongre-cagrisi/], Erişim Tarihi: 5 Kasım 2024.
  • Ünal, A. (2020, 28-30 Mayıs). Destinasyon konulu lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. 5. Uluslararası Multidisipliner Bilimler Konferansı, Webinar/e-conference, Türkiye.
  • Varnacı Uzun, F. (2018). Beşerî ve iktisadi coğrafya alanında yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi: 2008-2017. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 253-281.
  • Yalçın, H. (2010). Millî Folklor Dergisinin bibliyometrik profili (2007-2009). Milli Folklor Dergisi, 22(85), 205-211.
  • Yaşar, M. C., İnal, G., Uyanık, Ö. & Yazıcı, H. (2012). Okul öncesi dönemde coğrafya eğitimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 75-87.
  • Yılmaz, G. (2017). Ulusal Turizm Kongrelerinde gastronomi ve mutfak sanatları alanı ile ilgili yayınlanan bildiriler üzerine bir araştırma. Turizm ve Araştırma Dergisi, 6(1), 24-39.

Bibliometric Analysis of Research in the Full Text Proceedings of the International Congress on Geography Education (ICGE)

Year 2024, Volume: 29 Issue: 52, 96 - 106, 30.12.2024
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.1492208

Abstract

ABSTRACT
Bibliometric analysis provides the opportunity to reveal the purposes for which scientific meetings are held and their continuation. It helps to gain insight into the academic profiles of those who attend scientific meetings and published scientific research. One of these scientific meetings is the International Geography Education Congress, the first of which was held in 2018. In this context, the aim of the research is to conduct a bibliometric analysis of the research in the International Geography Education Congress Full Text Proceedings Books. As a matter of fact, the studies included in the full-text proceedings books were selected as the focus of this study due to their detailed scientific content. The bibliometric method, one of the quantitative research methods, was used in the research. "Full Text Scientific Proceeding Analysis Form" developed by the researchers was used as a data collection tool. The data were analyzed by bibliometric analysis. According to the results obtained, there are a total of 390 studies in the full-text proceedings of the congress published between 2018-2023. Although the greatest number of scientific research in the books belongs to 2019, the proceedings are mainly in Turkish. It was determined that mainly teachers working at the Ministry of National Education and researchers from Nevşehir Hacı Bektaş Veli University and Eskişehir Osmangazi University participated in the congress. When the subject distribution of the researches is examined, it is noteworthy that it is generally aimed at determining the opinions, perceptions, attitudes and awareness of academicians, teachers and students in geography field education. In geographical field research, the issues of spatial planning, distribution, development, change and transformation mostly come to the fore. In addition, it was determined that literature research and qualitative research methods, which are also used in geography discipline, were mostly preferred in the papers.

References

  • Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2020). T.C. Resmi Gazete (31011, 17 Ocak 2020).
  • Akınoğlu, O. (2006). Coğrafya eğitimi ve toplum. Marmara Coğrafya Dergisi, 13, 25-48.
  • Akyol, C. & Çalık, İ. (2022). Türkiye’de yayla turizmi üzerine yapılmış lisansüstü araştırmaların bibliyometrik analizi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 299-315.
  • Altan, M. & Ünaldı, Ü. E. (2021). Coğrafya eğitiminde sınıf dışı ortamların kullanımı: Bahçe temelli eğitim. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(2), 78-93. https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.39
  • Aybey, S. (2018). Türkiye’deki din eğitimi çalışmaları bağlamında ‘Uluslararası Yüksek Din Öğretimi Kongresi’ (2017) üzerine bibliyometrik analizler. Review of the Faculty of Divinity of Amasya University, 6(10), 415-430. https://doi.org/10.18498/amauifd.414054
  • Baytok, A., Boyraz, M., Çetin, A., Mutlu, H. & Katırcıoğlu, E. (2019). Etik ve sosyal sorumluluk konulu bildirilerin bibliyometrisi: Ulusal Turizm Kongreleri örneği (2009-2017). Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 65-81. https://doi.org/10.32572/guntad.473556
  • Bilinir, Ş. (2024, 6-8 Şubat). Geçmişten günümüze coğrafya dergilerinde yayınlanan depremle ilgili makalelerin bibliyometrik analizi. I. Uluslararasi İstiklal Sempozyumu, Kahramanmaraş, Türkiye.
  • Bonnett, A. (2008). What is geography?. Sage.
  • Boyraz, M. (2019, 4-6 Nisan). Türkiye’deki Turizm Kongrelerinde yer alan helal turizm alanındaki bildirilerin incelenmesi: 2017-2018. 2. Uluslararası Helal Turizm Kongresi, Antalya, Türkiye.
  • Boyraz, M. & Sandıkçı, M. (2018). Gastronomi bildirilerinin değerlendirilmesi: Turizm Kongreleri örneği 2013-2017. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 873-889. https://doi.org/0.21325/jotags.2018.338
  • Butt, G. (2008). Is the future secure for geography education?. Geography, 93(3), 158-165.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. & Çetin, A. (2016). Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi'nin bibliyometrik analizi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2, 229-263.
  • Demir, A., Kınasakal, İ & Kaymakcı, S. (2023). 1980-2021 yılları arasında yapılan okul dışı eğitim konulu araştırmalara yönelik bibliyometrik analiz. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 7(4), 1411-1436. https://doi.org/10.34056/aujef.1226377
  • Demirbaş, İ. & Aydınözü, D. (2022). Türkiye’de ilkokul düzeyinde coğrafya eğitimi alanındaki çalışmaların içerik değerlendirmesi, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 8(2), 297-329. https://doi.org/10.47615/issej.1174661
  • Denktaş Şakar, G. & Cerit, A. G. (2013). Uluslararası alan indekslerinde Türkiye pazarlama yazını: Bibliyometrik analizler ve nitel bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 37-62.
  • Edelson, D. C., Shavelson, R. J., Wertheim, J. A., Bednarz, S. W., Heffron, S., & Huynh, N. T. (2013). A road map for 21st century geography education. National Geographic Society.
  • Erdağ, T. K., Durmuşoğlu, M., Demir, A.O., Doğan, E. & İkiz, A. Ö. (2014). Türk ulusal kulak burun boğaz ve baş boyun cerrahisi kongre bildirilerinin analizi ve yayımlanma oranları. The Turkish Journal of Ear Nose and Throat, 24(2), 89-96. https://doi.org/10.5606/kbbihtisas.2014.44520
  • Gürler, G. & Yılmaz, A. (2019, 27-28 Ekim). Aile İşletmeleri Kongrelerinde yöntem tercihlerindeki değişimin incelenmesi. 9. Uluslararası Balkanlarda Sosyal Bilimler Kongresi, Aydın, Türkiye.
  • Kahraman, M. (2022). İstanbul Üniversitesi Coğrafya Dergisi’nin bibliyometrik analizi. Coğrafya Dergisi, 44, 207-218. https://doi.org/10.26650/JGEOG2022-1057635
  • Kaya, D. (2020). Coğrafya nedir? İçinde M. E. Kala (Ed.), Sosyal bilimler lisansüstü öğrenci bilgi şöleni tebliğ metinleri (ss. 86-90). Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları.
  • Koç, M. (2016). Türkiye’deki manevi danışmanlık ve rehberlik çalışmaları bağlamında ‘I. Uluslararası Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi’ (2016) üzerine bibliyometrik analizler. Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), 37-94.
  • Koç, M. (2020). Türkiye’deki manevi danışmanlık ve rehberlik çalışmaları bağlamında ‘II. Uluslararası Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi’ (2018) üzerine bibliyometrik analizler. Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 2, 29-96.
  • Kodaş, D. (2014, 4-5 Nisan). International Journal of Wine Business Research (IJWBR) dergisinin bibliyometrik özellikleri açısından incelenmesi. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, Türkiye.
  • Meadows, M. E. (2020). Geography education for sustainable development. Geography and Sustainability, 1(1), 88-92.
  • Özel, Ç. H. & Kozak, N. (2012). Turizm pazarlaması alanının bibliyometrik profili (2000¬ 2010) ve bir atıf analizi çalışması. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 26(4), 715-733.
  • Öztürk, O. & Gürler, G. (2022). Bir literatür incelemesi aracı olarak bibliyometrik analiz. Nobel Akademik.
  • Polat, Z. A., Saraçoğlu, A. & Duman, H. (2019). Harita Dergisi’nin bibliyometrik analizi. Harita Dergisi, 161, 46-56.
  • Tuan, Y. F. (1991). A view of geography. Geographical Review, 81(1), 99-107.
  • Turgut, E. & Begenirbaş, M. (2016). Türkiye’deki örgütsel davranış yazınına bakış: Örgütsel Davranış Kongrelerinin yazar ve içerik yönünden ağ analizi ile incelenmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 328-354.
  • Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK). (2019). Kongre Çağrısı. [Çevrim içi: https://ucek2019.ogu.edu.tr/Sayfa/Index/8], Erişim Tarihi: 19 Kasım 2022.
  • Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK). (2022). Kongre Düzenleme İlkeleri. [Çevrim içi: https://ucek.org/kongre-hakkinda/], Erişim Tarihi:19 Kasım 2022.
  • Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK). (2023). Kongre Çağrısı. [Çevrim içi: https://2023.ucek.org/kongre-cagrisi/], Erişim Tarihi: 5 Kasım 2024.
  • Ünal, A. (2020, 28-30 Mayıs). Destinasyon konulu lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. 5. Uluslararası Multidisipliner Bilimler Konferansı, Webinar/e-conference, Türkiye.
  • Varnacı Uzun, F. (2018). Beşerî ve iktisadi coğrafya alanında yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi: 2008-2017. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 253-281.
  • Yalçın, H. (2010). Millî Folklor Dergisinin bibliyometrik profili (2007-2009). Milli Folklor Dergisi, 22(85), 205-211.
  • Yaşar, M. C., İnal, G., Uyanık, Ö. & Yazıcı, H. (2012). Okul öncesi dönemde coğrafya eğitimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 75-87.
  • Yılmaz, G. (2017). Ulusal Turizm Kongrelerinde gastronomi ve mutfak sanatları alanı ile ilgili yayınlanan bildiriler üzerine bir araştırma. Turizm ve Araştırma Dergisi, 6(1), 24-39.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Geography Education
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Tuğba Turgut 0000-0003-3595-3111

Çağrınur Sağ 0000-0003-1955-3900

Selahattin Kaymakcı 0000-0001-5905-9902

Publication Date December 30, 2024
Submission Date May 29, 2024
Acceptance Date December 15, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 29 Issue: 52

Cite

APA Turgut, T., Sağ, Ç., & Kaymakcı, S. (2024). Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK) Tam Metin Bildiri Kitaplarında Yer Alan Araştırmaların Bibliyometrik Analizi. Doğu Coğrafya Dergisi, 29(52), 96-106. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.1492208

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929