Research Article
BibTex RIS Cite

DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2019, Volume: 29 Issue: 4, 623 - 630, 15.10.2019
https://doi.org/10.17567/ataunidfd.437118

Abstract



Amaç:
Bu çalışmanın amacı Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesindeki öğrencilerin diş hekimliği hakkındaki düşüncelerini, kariyer
tercihlerini etkileyen faktörleri ve bu konudaki motivasyonları arttırıcı
yöntemleri ortaya koymak amacıyla Protetik Diş Tedavisi anabilim dalında
uzmanlaşma konusundaki görüşlerini belirlemektir.



Gereç
ve Yöntem:

Atatürk Üniversitesi Diş hekimliği Fakültesinde eğitim görmekte olan
öğrencilere uygulanmak üzere 10 soruluk bir anket hazırlandı. Bu anket 105, 4.
Sınıf öğrencisi ve 110, 5. Sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 215 öğrenciye
uygulandı. Veriler



Ki-kare
testi istatistiksel olarak analiz edildi.



Bulgular: 2016-2017
yılında eğitim görmekte olan 4. Sınıf ve 5. Sınıf öğrencilerinden 215’i bu
ankete katılmıştır. 215 katılımcıdan 110’u bayan, 105’i erkektir. Ayrıca
katılımcıların 105’i 4. Sınıf öğrencisi 110’u 5. Sınıf öğrencisidir. Ankete
katılanların %75,3 Protetik Diş Tedavisi bölümü ilk olarak preklinik döneminde
tanıdığını belirtti. Katılımcıların %60,5’lik kısmı ise Protetik Diş Tedavisi
bölümünü tanıtıcı dönemde en cok klinik deneyimlerden etkilendiğini bildirdi.
Ayrıca öğrenciler Protetik Diş Tedavisi bölümüne gelecekte duyulacak ihtiyaç
konusunda %30,2 çoğunlukla olumlu görüş bildirdi.



Sonuç:
Çalışma
sonuçlarımıza göre öğrencilerin diş hekimliği ile ilgili ilk algılarının ilk
olarak preklinik dönemlerinde oluşmaya başladığı ve yaşadıkları klinik
deneyimler, öğretim üyelerinin etkisi gibi faktörlerin kariyer seçimlerinde
etkili olduğu belirlenmiştir.



Anahtar
Kelimeler:
Prostodonti,
Protetik Diş Tedavisi, Diş Hekimliğinde Uzmanlık Sınavı



 AN EVALUATION
OF DENTAL STUDENTS’ MOTIVATIONS TO SPECIALIZE IN PROSTHODONTICS




ABSTRACT



Aim: The aim of this study is to
determine the opinions of the students at Faculty of
Dentistry
about dentistry, the factors affecting their career choices,
and the views regarding specializing in prosthodontics to provide ways to
increase their motivation in this area.



Materials
and Methods:
A
10-question survey was prepared and given to the students at Atatürk University
Faculty of Dentistry. 105 fourth and 110 fifth grade students participated in
the survey. The answers were statistically analyzed with Chi Square test.



Results:
215
of the fourth and fifth grade students who were studying in 2016-2017 academic
year participated in this survey. 110 of them were female and 105 of them were
male. 105 of the participants were fourth grade students and 110 of them were
5th grade students. 75.3% of the respondents stated that they were first
exposed to Prosthodontics in the preclinical period. 60.5% of the participants
reported that they were most affected by the clinical experiences during the
introduction period of Prosthodontics. In addition, students report a positive
opinion of 30.2% about the future need for the Prosthodontics.



Conclusion: According to
our study results, the first perceptions of students about dentistry started to
occur in their preclinical period; their clinical experiences and the influence
of the faculty members have been found to be effective in their career choices.



Keywords:
Prosthodontics department, Prosthodontist,
The Specialization
Exam in Dentistry



References

  • 1. The Glossary of Prosthodontic Terms: Ninth Edition. J Prosthet Dent, 2017. 117(5S): p. e1-e105.
  • 2. Tıpta Uzmanlık Kurulu. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitim Yönetmeliği.Available from: http://www.tuk.saglik.gov.tr/pdfdosyalar/mevzuat/TUEY.pdf [18 Temmuz 2009].
  • 3. Shin, J.H., et al., Dental students' perceptions of and experiences with prosthodontics: ten graduating classes at one institution. J Dent Educ, 2015. 79(1): p. 25-32.
  • 4. Basco, W.T., Jr. and J.R. Reigart, When do medical students identify career-influencing physician role models? Acad Med, 2001. 76(4): p. 380-2.
  • 5. Zarchy, M., et al., Increasing predoctoral dental students' motivations to specialize in prosthodontics. J Dent Educ, 2011. 75(9): p. 1236-43.
  • 6. Petropoulos, V.C. and B. Rashedi, Removable partial denture education in U.S. dental schools. J Prosthodont, 2006. 15(1): p. 62-8.
  • 7. Petropoulos, V.C. and B. Rashedi, Complete denture education in U.S. dental schools. J Prosthodont, 2005. 14(3): p. 191-7.
  • 8. Petropoulos, V.C. and B. Rashedi, Current concepts and techniques in complete denture final impression procedures. J Prosthodont, 2003. 12(4): p. 280-7.
  • 9. Petropoulos, V.C., A. Weintraub, and G.S. Weintraub, The dental student as a technician: preclinical and clinical laboratory programs in fixed prosthodontics. J Prosthodont, 2001. 10(3): p. 164-9.
  • 10. Petrie, C.S., M.P. Walker, and K. Williams, A survey of U.S. prosthodontists and dental schools on the current materials and methods for final impressions for complete denture prosthodontics. J Prosthodont, 2005. 14(4): p. 253-62.
  • 11. Bronson, M.R., T.J. Lindquist, and D.V. Dawson, Clinical acceptability of crown margins versus marginal gaps as determined by pre-doctoral students and prosthodontists. J Prosthodont, 2005. 14(4): p. 226-32.
  • 12. Simons, A.M., et al., Undergraduate education in implant dentistry. Implant Dent, 1995. 4(1): p. 40-3.
  • 13. Lim, M.V., et al., Predoctoral implant education in U.S. dental schools. J Prosthodont, 2005. 14(1): p. 46-56.
  • 14. Arbree, N.S. and R.J. Chapman, Implant education programs in North American dental schools. J Dent Educ, 1991. 55(6): p. 378-80. 15. Bell, F.A., 3rd, A.A. Jones, and K.L. Stewart, A clinical implant program in the predoctoral curriculum. J Dent Educ, 1991. 55(2): p. 169-71.
  • 16. Petropoulos, V.C., et al., Teaching implant dentistry in the predoctoral curriculum: a report from the ADEA Implant Workshop's survey of deans. J Dent Educ, 2006. 70(5): p. 580-8.
  • 17. Sukotjo, C., et al., Students' perceptions of prosthodontics in a PBL hybrid curriculum. J Prosthodont, 2008. 17(6): p. 495-501.
  • 18. Douglass, C.W., A. Shih, and L. Ostry, Will there be a need for complete dentures in the United States in 2020? J Prosthet Dent, 2002. 87(1): p. 5-8.
  • 19. Douglass, C.W. and A.J. Watson, Future needs for fixed and removable partial dentures in the United States. J Prosthet Dent, 2002. 87(1): p. 9-14.
  • 20. Dhima, M., et al., Dental students' perceptions of dental specialties and factors influencing specialty and career choices. J Dent Educ, 2012. 76(5): p. 562-73.
  • 21. Çelik Ç, Tuncer D. Diş hekimliği fakültesi öğrencilerinde strese neden olan faktörlerin değerlendirilmesi. Ata Diş Hek Fak Derg 2015;25(2):189-197.
  • 22. Maidment P. America’s best- and worst-paying jobs. At: www.forbes.com/2006/05/20/best-paying-jobs_cx_ pm_06work_0523jobs.html. Accessed: February 2, 2007.
  • 23. Bureau of Labor Statistics. National occupational em- ployment and wage estimates: health care and technical occupations. Washington, DC: U.S. Department of Labor, 2004.
Year 2019, Volume: 29 Issue: 4, 623 - 630, 15.10.2019
https://doi.org/10.17567/ataunidfd.437118

Abstract

References

  • 1. The Glossary of Prosthodontic Terms: Ninth Edition. J Prosthet Dent, 2017. 117(5S): p. e1-e105.
  • 2. Tıpta Uzmanlık Kurulu. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitim Yönetmeliği.Available from: http://www.tuk.saglik.gov.tr/pdfdosyalar/mevzuat/TUEY.pdf [18 Temmuz 2009].
  • 3. Shin, J.H., et al., Dental students' perceptions of and experiences with prosthodontics: ten graduating classes at one institution. J Dent Educ, 2015. 79(1): p. 25-32.
  • 4. Basco, W.T., Jr. and J.R. Reigart, When do medical students identify career-influencing physician role models? Acad Med, 2001. 76(4): p. 380-2.
  • 5. Zarchy, M., et al., Increasing predoctoral dental students' motivations to specialize in prosthodontics. J Dent Educ, 2011. 75(9): p. 1236-43.
  • 6. Petropoulos, V.C. and B. Rashedi, Removable partial denture education in U.S. dental schools. J Prosthodont, 2006. 15(1): p. 62-8.
  • 7. Petropoulos, V.C. and B. Rashedi, Complete denture education in U.S. dental schools. J Prosthodont, 2005. 14(3): p. 191-7.
  • 8. Petropoulos, V.C. and B. Rashedi, Current concepts and techniques in complete denture final impression procedures. J Prosthodont, 2003. 12(4): p. 280-7.
  • 9. Petropoulos, V.C., A. Weintraub, and G.S. Weintraub, The dental student as a technician: preclinical and clinical laboratory programs in fixed prosthodontics. J Prosthodont, 2001. 10(3): p. 164-9.
  • 10. Petrie, C.S., M.P. Walker, and K. Williams, A survey of U.S. prosthodontists and dental schools on the current materials and methods for final impressions for complete denture prosthodontics. J Prosthodont, 2005. 14(4): p. 253-62.
  • 11. Bronson, M.R., T.J. Lindquist, and D.V. Dawson, Clinical acceptability of crown margins versus marginal gaps as determined by pre-doctoral students and prosthodontists. J Prosthodont, 2005. 14(4): p. 226-32.
  • 12. Simons, A.M., et al., Undergraduate education in implant dentistry. Implant Dent, 1995. 4(1): p. 40-3.
  • 13. Lim, M.V., et al., Predoctoral implant education in U.S. dental schools. J Prosthodont, 2005. 14(1): p. 46-56.
  • 14. Arbree, N.S. and R.J. Chapman, Implant education programs in North American dental schools. J Dent Educ, 1991. 55(6): p. 378-80. 15. Bell, F.A., 3rd, A.A. Jones, and K.L. Stewart, A clinical implant program in the predoctoral curriculum. J Dent Educ, 1991. 55(2): p. 169-71.
  • 16. Petropoulos, V.C., et al., Teaching implant dentistry in the predoctoral curriculum: a report from the ADEA Implant Workshop's survey of deans. J Dent Educ, 2006. 70(5): p. 580-8.
  • 17. Sukotjo, C., et al., Students' perceptions of prosthodontics in a PBL hybrid curriculum. J Prosthodont, 2008. 17(6): p. 495-501.
  • 18. Douglass, C.W., A. Shih, and L. Ostry, Will there be a need for complete dentures in the United States in 2020? J Prosthet Dent, 2002. 87(1): p. 5-8.
  • 19. Douglass, C.W. and A.J. Watson, Future needs for fixed and removable partial dentures in the United States. J Prosthet Dent, 2002. 87(1): p. 9-14.
  • 20. Dhima, M., et al., Dental students' perceptions of dental specialties and factors influencing specialty and career choices. J Dent Educ, 2012. 76(5): p. 562-73.
  • 21. Çelik Ç, Tuncer D. Diş hekimliği fakültesi öğrencilerinde strese neden olan faktörlerin değerlendirilmesi. Ata Diş Hek Fak Derg 2015;25(2):189-197.
  • 22. Maidment P. America’s best- and worst-paying jobs. At: www.forbes.com/2006/05/20/best-paying-jobs_cx_ pm_06work_0523jobs.html. Accessed: February 2, 2007.
  • 23. Bureau of Labor Statistics. National occupational em- ployment and wage estimates: health care and technical occupations. Washington, DC: U.S. Department of Labor, 2004.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Dentistry
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ayşe Aksoy This is me

Nuran Yanıkoğlu This is me

Publication Date October 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 29 Issue: 4

Cite

APA Aksoy, A., & Yanıkoğlu, N. (2019). DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 29(4), 623-630. https://doi.org/10.17567/ataunidfd.437118
AMA Aksoy A, Yanıkoğlu N. DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Ata Diş Hek Fak Derg. October 2019;29(4):623-630. doi:10.17567/ataunidfd.437118
Chicago Aksoy, Ayşe, and Nuran Yanıkoğlu. “DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 29, no. 4 (October 2019): 623-30. https://doi.org/10.17567/ataunidfd.437118.
EndNote Aksoy A, Yanıkoğlu N (October 1, 2019) DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 29 4 623–630.
IEEE A. Aksoy and N. Yanıkoğlu, “DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, Ata Diş Hek Fak Derg, vol. 29, no. 4, pp. 623–630, 2019, doi: 10.17567/ataunidfd.437118.
ISNAD Aksoy, Ayşe - Yanıkoğlu, Nuran. “DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 29/4 (October 2019), 623-630. https://doi.org/10.17567/ataunidfd.437118.
JAMA Aksoy A, Yanıkoğlu N. DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Ata Diş Hek Fak Derg. 2019;29:623–630.
MLA Aksoy, Ayşe and Nuran Yanıkoğlu. “DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, vol. 29, no. 4, 2019, pp. 623-30, doi:10.17567/ataunidfd.437118.
Vancouver Aksoy A, Yanıkoğlu N. DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ ANABİLİM DALINDA UZMANLAŞMA KONUSUNDAKİ MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Ata Diş Hek Fak Derg. 2019;29(4):623-30.

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.