Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimliği öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını ve bu davranışlar üzerinde sosyo-demografik faktörlerin etkisini değerlendirmektir.
Gereç ve yöntem: Bu çalışma Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi’nde lisans eğitimi alan toplam 215 diş hekimliği fakültesi öğrencileri üzerinde yürütüldü. Katılımcılara sağlıklı yaşam biçimi davranış ölçeği II ve sosyo-demografik verileri içeren anket soruları katılımcılara elektronik posta ile gönderildi. Yanıt havuzundan derlenen veriler Excel formatına getirilerek istatistiksel analiz için için bir bilgisayar yazılımına aktarıldı. Elde edilen veriler, Çok Yönlü Varyans Analizi ve Tukey Çoklu Karşılaştırma testi kullanılarak p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Ayrıca bireylerden elde edilen nicel verilerin karşılıklı ilişkisi ise Pearson korelasyon analizi kullanılarak p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi.
Bulgular: Farklı sınıflarda eğitim gören bireylerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları toplamında ve alt boyutlarında herhangi bir istatistiksel farklılık gözlenmedi (p>0,05). Manevi gelişim, sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite, beslenme, kişilerarası destek ve stresle baş-etme alt boyutlarında sınıfların ortalama değerin üzerinde yanıt verdikleri belirlendi. Katılımcılar arasında en düşük skor, 16,73 ile fiziksel aktivite alt boyutunda, en yüksek skor ise 24,92 ile kişiler arası destek alt boyutunda elde edildi (p>0,05).
Sonuç: Bireylerin okul eğitim derecesi ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile okul eğitim derecesi arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Bazı sosyo-demografik faktörlerin bireylerin sağlıklı yaşam biçimi davranışı üzerinde istatistiksel olarak daha fazla etkilidir.
Anahtar kelimeler: Diş hekimliği lisans öğrencisi, sağlığın geliştirilmesi, sağlıklı yaşam biçimi davranış ölçeği.
EVALUATION OF HEALTHY LIFESTYLE BEHAVIOURS OF DENTAL STUDENTS
Abstract:
Aim: The aim of this study was to evaluate behaviours of dental students relating the healthy life-style, and their socio-demographic data.
Material and method: Healthy lifestyle behaviours Scale II and the questionnaire including socio-demographic data were sent to all students by e-mail, using “the Google Forms” feature of G-Mail. The data was incorporated in Excel and then transferred to SPSS program. Statistical analyses were done.
Findings: Two hundred fifteen students participated in this questionnaire. There is no difference among the classes in terms of healthy lifestyle behaviours and its subclasses (p>0.05). All the classes answered over the median value for subclasses “spiritual growth”, “health responsibility”, “physical activity”, “nutrition”, “interpersonal relationships” and “stress management”. The participants obtained the lowest score (16.73) in physical activity subclasses, but scored (24.92) the highest one in interpersonal relationships subclasses.
Conclusion: In addition to no associations between healthy lifestyle behaviours and the degree of education, it can be said that socio-demographic data has an effect on the students with regard to present healthy lifestyle act.
Keywords: Dental student, health promotion, healthy lifestyle behaviours scale.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 30 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.