Research Article
BibTex RIS Cite

EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-i Merâgi’s Ghazel

Year 2019, Issue: 62, 85 - 98, 27.06.2019

Abstract

Hicri sekizinci yüzyılda yaşamış olan Evhadüddîn-i Merâgî Fars edebiyatının ünlü âlim, sûfî ve şairlerindendir.  Hayatı hakkında yeterli bilgi yoktur. Kaynaklardan ve şiirlerinden anlaşıldığı üzere kendisi İsfahanlıdır. İlk eğitimini Merâga’da tamamladıktan sonra Kirman’dan başlayarak İsfahan, Irak, Bağdat, Hemedan, Dımaşk gibi birçok yere seyahatler yapmış; buralardan şiirlerinde sıkça bahsetmiştir. Seyahatlerinin ardından Merâga’ya dönmüş, burada inzivaya çekilip riyazetle meşgul olmuştur.  Şiirlerinde Evhadî mahlasını kullanan şairin Dîvân, Mantıku‘luşşâk/Dehnâme ve Câm-ı Cem adlı eserleri vardır. Sade ve akıcı bir üsluba sahip olan Evhadüddîn-i Merâgî tasavvuf, aşk, irfan ve naat konularını içeren farklı nazım türleriyle yaklaşık on beş bin beyit şiir söylemiştir. Çalışma Evhadüddîn-i Merâgî ve Gazellerinin İncelenmesi adlı doktora tezinden faydalanılarak hazırlanmıştır. Evhadüddin-i Merâgî’nin Emir Ahmed-i Eşrefî tarafından Dîvân-i Kâmil-i Evhadî-i Merâgî (Tahran 1362 hş.) adıyla neşredilen Dîvân’ı esas alınmış, Evhadüddîn-i Merâgî’nin hayatı hakkında kısa bir bilgi verildikten sonra telmîh konusu, adı geçen Dîvân’dan en seçkin örnek beyitler getirilerek incelenmiş, beyitlerin sonuna sayfa ve beyit numarası verilmiştir.  Anahtar Kelimeler: Evhadüddîn-i Merâgî, Evhadî, telmîh, İran edebiyatı, gazel, tasavvuf Abstract Evhaduddın Meragi who lived in the eighth century Hijri, is one of the famous scholars, mystic and poets of Persian literature. There is not enough information about his life. As understood from the sources and his poetry, he is from Isfahan. After completing his first education at Meraga, starting from Kirman, he has travelled to many places such as Isfahan, Irak, Baghdat, Hemedan, Dımashq; he often mentioned these places in his poems. After his travels, he returned to Merage, where he stays alone and engages in prayer. The poet who used the Evhadi nickname in his poems has written works such as Dîvân, Mantık al-usshak/Dehname ve Cam-ı Cem.  Evhaduddin Meragı who has got a pure and fluent style, sang around fifteen thousand couplets by making use of different types of verse. The study was made by using the study named Evhaduddin Meragi and Analysis of His Ghazal’s (Phd Thesis). The Divan of Evhaduddin Meragi by Emir Ahmed Eşrefî was based on the Diwan, which was published under the name of Diwan Evhadî Meragi (Tehran 1362 hş.). After some information about Evhaduddin Meragi’s life was given, the art of telmîh has been analysed with his most outstanding examples of ghazel, page and couplet numbers have been given at the end of couplets. 

References

  • Abâdî, Devlet Azîz. (1346 hş.). “Sohenverân-i Merâgî”. Dânişkede-i Edebiyyât ve Ulum-i İnsânî-yi Tebriz, Sayı: 8, s. 43-59. Albayrak, Nurettin. (1995). “Ferhâd ve Şîrin”. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi, Cilt: 12, s. 388-389. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Âştiyânî, Abbâs İkbâl. (1387 hş.). Târîh-i Moğol. Tahran: İntişârât-i Nigâh. Bolay, Süleyman Hayri. (1988). “Âdem”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 1, s. 358-363. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Bilgin, Orhan. (2010). “Câm-ı Cem”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 7, s. 42-43. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Câmî, Nûreddîn Abdurrahmân. (1386 hş.). Nefâhâtu’l-uns. Tahran: Çâp-ı Golreng. Cebecioğlu, Ethem. (2003). “Mansur b. Ammâr”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 28, s. 8. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Değirmençay, Veyis. (2004). Karakoyunlu Hükümdarı Cihânşâh ve Farsça Şiirleri (Divan-ı Hakîkî). Erzurum: Fen- Edebiyat Fakültesi Yayınları. ……….. (2014). Fünûn-i Belâgat ve Sınâât-ı Edebî. Ankara: Aktif Yayınevi. Durmuş, İsmail. (2003). “Leylâ ve Mecnûn”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 37, s. 159-160. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Harman, Ömer Faruk. (1995). “Eyyûb”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 12, s. 16-17. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. …………. (2006). “Mûsâ”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 31, s. 207-213. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. ………….. (2007). “Nûh”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 33, s. 224-227. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Hidâyet, Rızâ Kulî Han. (1339 hş.). Mecmaʻu’l-fusahâ. Tahran: Çâphâne-i Emîr Kebîr.
Year 2019, Issue: 62, 85 - 98, 27.06.2019

Abstract

References

  • Abâdî, Devlet Azîz. (1346 hş.). “Sohenverân-i Merâgî”. Dânişkede-i Edebiyyât ve Ulum-i İnsânî-yi Tebriz, Sayı: 8, s. 43-59. Albayrak, Nurettin. (1995). “Ferhâd ve Şîrin”. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi, Cilt: 12, s. 388-389. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Âştiyânî, Abbâs İkbâl. (1387 hş.). Târîh-i Moğol. Tahran: İntişârât-i Nigâh. Bolay, Süleyman Hayri. (1988). “Âdem”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 1, s. 358-363. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Bilgin, Orhan. (2010). “Câm-ı Cem”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 7, s. 42-43. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Câmî, Nûreddîn Abdurrahmân. (1386 hş.). Nefâhâtu’l-uns. Tahran: Çâp-ı Golreng. Cebecioğlu, Ethem. (2003). “Mansur b. Ammâr”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 28, s. 8. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Değirmençay, Veyis. (2004). Karakoyunlu Hükümdarı Cihânşâh ve Farsça Şiirleri (Divan-ı Hakîkî). Erzurum: Fen- Edebiyat Fakültesi Yayınları. ……….. (2014). Fünûn-i Belâgat ve Sınâât-ı Edebî. Ankara: Aktif Yayınevi. Durmuş, İsmail. (2003). “Leylâ ve Mecnûn”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 37, s. 159-160. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Harman, Ömer Faruk. (1995). “Eyyûb”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 12, s. 16-17. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. …………. (2006). “Mûsâ”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 31, s. 207-213. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. ………….. (2007). “Nûh”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 33, s. 224-227. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Hidâyet, Rızâ Kulî Han. (1339 hş.). Mecmaʻu’l-fusahâ. Tahran: Çâphâne-i Emîr Kebîr.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Asuman Gökhan This is me 0000-0001-9073-9578

Esengül Uzunoğlu Sayın 0000-0002-5338-8067

Publication Date June 27, 2019
Submission Date March 13, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 62

Cite

APA Gökhan, A., & Uzunoğlu Sayın, E. (2019). EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-i Merâgi’s Ghazel. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(62), 85-98.
AMA Gökhan A, Uzunoğlu Sayın E. EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-i Merâgi’s Ghazel. AUEDFD. June 2019;(62):85-98.
Chicago Gökhan, Asuman, and Esengül Uzunoğlu Sayın. “EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-I Merâgi’s Ghazel”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, no. 62 (June 2019): 85-98.
EndNote Gökhan A, Uzunoğlu Sayın E (June 1, 2019) EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-i Merâgi’s Ghazel. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 62 85–98.
IEEE A. Gökhan and E. Uzunoğlu Sayın, “EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-i Merâgi’s Ghazel”, AUEDFD, no. 62, pp. 85–98, June 2019.
ISNAD Gökhan, Asuman - Uzunoğlu Sayın, Esengül. “EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-I Merâgi’s Ghazel”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 62 (June 2019), 85-98.
JAMA Gökhan A, Uzunoğlu Sayın E. EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-i Merâgi’s Ghazel. AUEDFD. 2019;:85–98.
MLA Gökhan, Asuman and Esengül Uzunoğlu Sayın. “EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-I Merâgi’s Ghazel”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, no. 62, 2019, pp. 85-98.
Vancouver Gökhan A, Uzunoğlu Sayın E. EVHADÜDDÎN-İ MERÂGÎ’NİN GAZELLERİNDE TELMÎH/ Telmih in Evhaduddin-i Merâgi’s Ghazel. AUEDFD. 2019(62):85-98.