Research Article
BibTex RIS Cite

WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN

Year 2021, Issue: 66, 66 - 80, 24.06.2021

Abstract

Şair, ressam ve gravür ustası olan William Blake, insan duygularını yalın ve dolaysız bir biçimde anlatarak döneminde farklı bir ifade tarzı yaratmıştır. Amerikan ve Fransız Devrimi’ni gören, Sanayi Devrimi’nin zaferine tanıklık eden ve Aydınlanma Çağı felsefesinden etkilenen Blake, tüm bunlara şiirleri ve sanat eserleriyle cevap vermiştir. Gözlem ve deneyimlerini zengin bir düş gücüyle aktararak; eserlerinde özel mülkiyete, kilise kurumuna, devlete, savaşa, eğitim kurumlarına kısacası insanın kendini açığa çıkarmasına engel olan ve kendine yabancılaşmasına yol açan tüm çalışma biçimlerine karşı çıkmıştır. Sermayenin, verginin ve tahakkümün sonunun gelmesini arzulamış; insanlığın tekâmül kabiliyetine, doğayla uyum içerisinde özgür ve eşit bir toplum yaratma ihtimaline inanmıştır. Bu çalışma onun bu inancının peşinden giderek, eserlerinin ana teması olan insan anlayışını ve vizyonunu ortaya koymayı amaçlar.

References

  • Aksakal, Hasan. (2018). Romantik ve Mistik: William Blake’in Sanatçı Olarak Portresi. (Elektronik Sürüm). Ek: Eleştirel Kültür.
  • Alemdaroğlu, Şefika Nüvit (2019). “William Blake: ‘Maskesiz Bir Adam’”. Kuzudan Kaplana İçinde. Ankara: Klaros Yayınları.
  • Bataille, G. (1997). Edebiyat ve Kötülük. Ayşegül Sönmezay (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beksaç, Engin. (1995). Avrupa Sanatına Giriş. İstanbul: Engin Yayınları.
  • Blake, William. (2008). Masumiyet ve Tecrübe Şarkıları. Selahattin Özpalabıyıklar(Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Blake, William. (2012). Vahiy Kitapları. Kaan H. Ökten (Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Blake, William. (2014). Kehanetin Gölgeleri. Tozan Alkan (Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Blake, William. (2015). Yaşayan Her Şey Kutsaldır. Robin Derviş (Çev.). İstanbul: Dante Düşünce.
  • Blake, William. (2016). Cennet ile Cehennemin Evliliği. Burhan Sönmez(Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Blake, William. (2019). Kuzudan Kaplana. Osman Tuğlu (Çev.). Ankara: Klaros Yayınları.
  • Canlı, Mustafa. (2019). “William Blake’s ‘Songs of Innocence and Eeperience’ as a Practice and Manifestation of The English Romantic Movement”. Eurasian Journal of English Language and Literature, 1 (1), 15-22.
  • Damon, Foster. (2013). A Blake Dictionary. New Hamshire: Dartmouth College Press.
  • Dedovic, Elma & Becirovic, Senad. (2018). “Human Image in Blake’s Poetry”, European Researcher. Series A. 9(4). 284-290.
  • Doğan, Ali Fahri. (2015). İngiliz Edebiyatı’nda Bir Mistik: William Blake, Mü-tefekkir, 2 (4), 363-375.
  • Ford, Boris. (1957). The Pelican Guide To English Literatures 5: From Blake To Byron. London: Penguin Books Ltd.
  • İnam, Ahmet. (1993). “Edebiyatın Bilime Bir Başkaldırısı”, Bilim ve Teknik. Nisan: 269-272.
  • Jung, Carl Gustav. (2019). Psikolojide Tipler. Nur Nirven (Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Kazin, Alfred. (1997). An Introduction to William Blake, the Multimedia Library. (Elektronik Sürüm). Erişim Tarihi: 17.04. 2019.
  • Keynes, Geofrey. (1972). Blake: Complete Writings. UP: Oxford University Press.
  • Kuşoğlu, Zerrin. (2008). 15–18 Yaş Grubunun Görsel Sanat Eğitimi Bakımından William Blake ve Sanatı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Marshall, Peter. (1997). Bir Anarşist Olarak William Blake. Rahmi G. Öğdül(Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Marshall, Peter. (2019). Bir Anarşist Olarak William Blake. Ege Acar (Çev.). İstanbul: Sub Press.
  • Minot, Walter. (1991) “Blake’s ‘Infant Joy’: An Explanation of Age”, Blake/An Illustrated Quarterly. 25(2). p. 78.
  • Sönmez, Burhan. (2016). “Sunuş”, Cennet ile Cehennemin Evliliği İçinde, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tutaş, Nazan. (2014). “William Blake’de Masumiyet ve Deneyim: Kuzu ve Kaplan”. Folklor/Edebiyat Dergisi. 20 (78).83-90.
  • Urgan, Mina. (2007). İngiliz Edebiyatı Tarihi. İstanbul: YKY Yayınları.
  • Witcutt, William Purcell (1946). Blake A Psychological Study. London: Hollis&Carter.

Human in William Blake’s Works

Year 2021, Issue: 66, 66 - 80, 24.06.2021

Abstract

William Blake, a poet, painter and engraver, created a different style of expression in his period by expressing human emotions in a simple and direct way. Blake, who saw the American and French Revolution, wit-nessed the triumph of the Industrial Revolution and was influenced by the Enlightenment Age philosophy, responded to all these with his poems and works of art. By conveying his observations and experiences with a rich imagination; In his works, he opposed private property, the church, the state, war, educational institutions, in short, all forms of work that prevent people from revealing themselves and cause human alienation. He wished the end of capital, tax and domination; He believed in the evolutionary ability of humanity and the possibility of cre-ating a free and equal society in harmony with nature. This study aims to reveal the human understanding and vision, which is the main theme of his works, by following his belief.

References

  • Aksakal, Hasan. (2018). Romantik ve Mistik: William Blake’in Sanatçı Olarak Portresi. (Elektronik Sürüm). Ek: Eleştirel Kültür.
  • Alemdaroğlu, Şefika Nüvit (2019). “William Blake: ‘Maskesiz Bir Adam’”. Kuzudan Kaplana İçinde. Ankara: Klaros Yayınları.
  • Bataille, G. (1997). Edebiyat ve Kötülük. Ayşegül Sönmezay (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beksaç, Engin. (1995). Avrupa Sanatına Giriş. İstanbul: Engin Yayınları.
  • Blake, William. (2008). Masumiyet ve Tecrübe Şarkıları. Selahattin Özpalabıyıklar(Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Blake, William. (2012). Vahiy Kitapları. Kaan H. Ökten (Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Blake, William. (2014). Kehanetin Gölgeleri. Tozan Alkan (Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Blake, William. (2015). Yaşayan Her Şey Kutsaldır. Robin Derviş (Çev.). İstanbul: Dante Düşünce.
  • Blake, William. (2016). Cennet ile Cehennemin Evliliği. Burhan Sönmez(Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Blake, William. (2019). Kuzudan Kaplana. Osman Tuğlu (Çev.). Ankara: Klaros Yayınları.
  • Canlı, Mustafa. (2019). “William Blake’s ‘Songs of Innocence and Eeperience’ as a Practice and Manifestation of The English Romantic Movement”. Eurasian Journal of English Language and Literature, 1 (1), 15-22.
  • Damon, Foster. (2013). A Blake Dictionary. New Hamshire: Dartmouth College Press.
  • Dedovic, Elma & Becirovic, Senad. (2018). “Human Image in Blake’s Poetry”, European Researcher. Series A. 9(4). 284-290.
  • Doğan, Ali Fahri. (2015). İngiliz Edebiyatı’nda Bir Mistik: William Blake, Mü-tefekkir, 2 (4), 363-375.
  • Ford, Boris. (1957). The Pelican Guide To English Literatures 5: From Blake To Byron. London: Penguin Books Ltd.
  • İnam, Ahmet. (1993). “Edebiyatın Bilime Bir Başkaldırısı”, Bilim ve Teknik. Nisan: 269-272.
  • Jung, Carl Gustav. (2019). Psikolojide Tipler. Nur Nirven (Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Kazin, Alfred. (1997). An Introduction to William Blake, the Multimedia Library. (Elektronik Sürüm). Erişim Tarihi: 17.04. 2019.
  • Keynes, Geofrey. (1972). Blake: Complete Writings. UP: Oxford University Press.
  • Kuşoğlu, Zerrin. (2008). 15–18 Yaş Grubunun Görsel Sanat Eğitimi Bakımından William Blake ve Sanatı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Marshall, Peter. (1997). Bir Anarşist Olarak William Blake. Rahmi G. Öğdül(Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Marshall, Peter. (2019). Bir Anarşist Olarak William Blake. Ege Acar (Çev.). İstanbul: Sub Press.
  • Minot, Walter. (1991) “Blake’s ‘Infant Joy’: An Explanation of Age”, Blake/An Illustrated Quarterly. 25(2). p. 78.
  • Sönmez, Burhan. (2016). “Sunuş”, Cennet ile Cehennemin Evliliği İçinde, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tutaş, Nazan. (2014). “William Blake’de Masumiyet ve Deneyim: Kuzu ve Kaplan”. Folklor/Edebiyat Dergisi. 20 (78).83-90.
  • Urgan, Mina. (2007). İngiliz Edebiyatı Tarihi. İstanbul: YKY Yayınları.
  • Witcutt, William Purcell (1946). Blake A Psychological Study. London: Hollis&Carter.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Filiz Bayoğlu Kına 0000-0002-6244-6767

Publication Date June 24, 2021
Submission Date November 4, 2020
Published in Issue Year 2021 Issue: 66

Cite

APA Bayoğlu Kına, F. (2021). WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(66), 66-80.
AMA Bayoğlu Kına F. WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN. AUEDFD. June 2021;(66):66-80.
Chicago Bayoğlu Kına, Filiz. “WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, no. 66 (June 2021): 66-80.
EndNote Bayoğlu Kına F (June 1, 2021) WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 66 66–80.
IEEE F. Bayoğlu Kına, “WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN”, AUEDFD, no. 66, pp. 66–80, June 2021.
ISNAD Bayoğlu Kına, Filiz. “WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 66 (June 2021), 66-80.
JAMA Bayoğlu Kına F. WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN. AUEDFD. 2021;:66–80.
MLA Bayoğlu Kına, Filiz. “WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, no. 66, 2021, pp. 66-80.
Vancouver Bayoğlu Kına F. WILLIAM BLAKE’İN ESERLERİNDE İNSAN. AUEDFD. 2021(66):66-80.