Romantik ilişkilerin ön planda olduğu genç yetişkinlikte, ilişkilerin başlayıp sürdürülmesinde birçok faktör etkilidir. Kıskançlık, ilişkideki doyumu ve uyumu da etkileyen bu faktörlerden birisidir. Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kıskançlık ile başa çıkma yöntemlerinin kişilik özellikleri açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi 125’i kadın (%56,1), 98’i erkek (%43,9) olmak üzere 18–27 yaş aralığındaki 223 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada “Beş Faktör Kişilik Ölçeği” ve “Kıskançlık Karşısında Gösterilen İletişim Tepkileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri için önce korelasyon analizi yapılmış ve anlamlı çıkan değişkenler ise regresyon analizine dahil edilmiştir. Regresyon analizi sonucunda nevrotik kişilik özelliğinin yapıcı iletişim ve yıkıcı kaçıngan iletişim tarzlarını yordadığı, açıklık ve yumuşak başlılık kişilik özelliklerinin ise rakip odaklı iletişim tarzını yordadığı görülmüştür. Araştırma bulguları ilgili literatür ışığında incelenmiş ve tartışılmıştır.
Romantic relationships have a higher importance in young adulthood, and many factors are effective in starting and maintaining these relationships. Romantic jealousy is one of these factors that also affect satisfaction and harmony in the relationship. The aim of the present study is to examine the methods of coping with jealousy of university students in terms of personality traits. The sample of the study consists of 223 university students between the ages of 18 and 27, of which 125 are female (56.1%) and 98 are male (43.9%). In the present study, “Big Five Personality Inventory” and “Communicative Responses to Jealousy Scale” were used. Correlation analysis was performed and regression analysis was applied to the variables that were found to be significant. As a result of the regression analysis, it was seen that neurotic personality trait predicted constructive communication and destructive-avoidant communication styles, while openness and mildness personality traits predicted opponent-oriented communication style. The research findings were examined and discussed in light of literature research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | FELSEFE, PSİKOLOJİ VE SOSYOLOJİ |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 69 |