BibTex RIS Cite

CANLANDIRMALARDA: MİZAH, ANATOMİK YAPI VE KARAKTER TASARIMI

Year 2009, Issue: 23, 79 - 91, 12.03.2010

Abstract

Canlandırma ortamı kendine özgü yapısı ile diğer yaratı alanlarından
farklılaşmaktadır. Bu farklılaşma en çok mizaha ulaşmak adına kolaylıklar
sağlamaktadır. Yoktan var eden, varolanı yok eden, yerçekimi ve fizik kurallarını
ihlal eden canlandırma ortamı, yaratıcısına sınırsız olanaklar sağlamakta, komik
olana ulaşmak biraz daha kolaylaşmaktadır. Karakter tasarımı komik olana
ulaşmak adına oldukça önemli bir yere sahiptir. “Canlandırmalarda: Mizah,
Anatomik Yapı ve Karakter Tasarımı” başlıklı bu çalışmada karakter tasarımı çizgi
filmdeki karakter tipolojisi,karakter komedideki karakter tipolojisi teorisi ve
psikanalizdeki insan karakterinin ana prensiplerini betimleme teorisi başlıkları
altında önemli canlandırma karakterleri üzerinden incelenecektir.

References

  • Canemaker, J. (1988) Story telling in Animation: The Art of the Animated Image Vol. 2, Los Angles: AFI
  • Crafton, D. (1993). Before Mickey the Animated Film 1898-1928, Chicago: University of Chicago Pres
  • Dedeal, M., N. (1999). Temel Özellikleriyle Çizgi Canlandırma. İstanbul: Pusula Yayıncılık
  • Durgnat, R. (1969). The Crazy Mirror: Hollywood Comedy and the American Image. London: Faber&Faber
  • Finch, C. (1995) The Art of Disney. Hollywood: The Walt Disney Company Press.
  • Freud, S. (1986). The Essentials of Psychoanalysis, London: Pelican Books.
  • Jenkins, H. (1992). What made Pistachio? Early Sound Film and the Vaudeville Aesthetic, New York: Columbia University Press.
  • Klein, N. (1993). 7 Minutes: The Life and Death of the American Animated Cartoon, New York: Verso.
  • Maltin, L. (1987). Of Mice and Magic. Plume
  • Samancı, Ö. (2004). Animasyonun Önlenemez Yükselişi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Wells, P nderstanding Animation, New York: Routledge Pres
Year 2009, Issue: 23, 79 - 91, 12.03.2010

Abstract

References

  • Canemaker, J. (1988) Story telling in Animation: The Art of the Animated Image Vol. 2, Los Angles: AFI
  • Crafton, D. (1993). Before Mickey the Animated Film 1898-1928, Chicago: University of Chicago Pres
  • Dedeal, M., N. (1999). Temel Özellikleriyle Çizgi Canlandırma. İstanbul: Pusula Yayıncılık
  • Durgnat, R. (1969). The Crazy Mirror: Hollywood Comedy and the American Image. London: Faber&Faber
  • Finch, C. (1995) The Art of Disney. Hollywood: The Walt Disney Company Press.
  • Freud, S. (1986). The Essentials of Psychoanalysis, London: Pelican Books.
  • Jenkins, H. (1992). What made Pistachio? Early Sound Film and the Vaudeville Aesthetic, New York: Columbia University Press.
  • Klein, N. (1993). 7 Minutes: The Life and Death of the American Animated Cartoon, New York: Verso.
  • Maltin, L. (1987). Of Mice and Magic. Plume
  • Samancı, Ö. (2004). Animasyonun Önlenemez Yükselişi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Wells, P nderstanding Animation, New York: Routledge Pres
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Articles
Authors

Armağan Gökçearslan This is me

Publication Date March 12, 2010
Submission Date March 12, 2010
Published in Issue Year 2009 Issue: 23

Cite

APA Gökçearslan, A. (2010). CANLANDIRMALARDA: MİZAH, ANATOMİK YAPI VE KARAKTER TASARIMI. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(23), 79-91.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.