BibTex RIS Cite

DADAİZM SANAT AKIMI VE SERAMİK SANATINA ETKİSİ

Year 2012, Issue: 29, 35 - 47, 19.11.2013

Abstract

Tarih boyunca, sanat dönemin yaşam biçimlerine göre şekillenmiş ve
yön bulmuştur. I.Dünya Savaşı sırasında, savaşın gerçekleştiği ülkelerin
olduğu kadar tüm dünya bu durumdan etkilenmiş ve sanat anlayışında büyük
bir değişim görülmüştür.
I.Dünya Savaşı süresince savaşa karşı bir tutum olarak ortaya çıkan
‘Dadaizm’, yaratıcı ve soyut sanatı canlandırma, yeniden hareketlendirme
arayışı içindedir. Dadaizm; Geleneksel sanata karşı olan estetik durumları,
rastlantısallık sonucu oluşan olayları, kuralların olmayışını savunan; ve var
olan sanat, savaş, toplum, gelenek, din ve ahlaki değerleri reddeden ve
bunları hafife alan bir akımdır.
Sanatta kullanılan geleneksel malzemenin dışında, hazır ürün
nesnelerin kullanımı ilk defa o dönemde Marcel Duchamp ile estetik değer
kazanmıştır. Yıkılan geleneksellik ile birlikte, plastik sanat dallarından biri
olan Seramik Sanatı da bu durumdan etkilenmiş ve estetik değişiminde
farklılıklar göstermiştir. Hazır nesnenin, seramik malzemeyle kullanılması
sonucu ürünler farklı bir anlatım dili kazanarak karşımıza çıkmıştır. Bu
çalışma da, Dadaist yaklaşımları benimseyen günümüz seramik
sanatçılarının bu düşünceyi nasıl ele aldıklarını incelenecektir.

References

  • Alkan Dilek, (1999), “Amerika’da Çağdaş Seramik Sanatı”, Anadolu Sanat, Sayı:10, Eskişehir.
  • Antmen Ahu,(2008), Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Demirkol C.Vedat, (2008), Batı Sanatında Modernizm ve Postmodernizm, Evrensel Basım Yayın, İstanbul.
  • Duchamp Marcel, (2003), “Marcel Duchamp ve Ready-Made”, Modernizmin Serüveni, Hazırlayan: Enis Batur, YKY, İstanbul.
  • Erinç M.Sıtkı, (2004), Karaca Sanat Galerisi, Mutlu Başkaya Sergi Kataloğu, Ankara.
  • Ercan Müfit, (1997), “Dada ve Günümüz Etkileri”, Yüksek Lisan Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ersoy Ayla, (2004), 500 Türk Sanatçısı, Akdeniz Yayıncılık, İstanbul.
  • Hofmann Irene E., (2001), Documents of Dada and Surrealism: Dada and Surrealist Journals in the Mary Reynolds Collection, (Ryerson and Burnham Libraries, The Art Institute of Chicago-elektronik kaynak, pdf)
  • İnce Özdemir, (1975), “Dada Sanatının Amacı ve Serüveni”, Milliyet Sanat, Sayı:161/5, İstanbul.
  • Kaplanoğlu Lütfü, (2008), “Özne Nesne İlişkisi Bağlamında Kübizm, Fütürizm ve Dada” Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Lynton Norbert, (2004), Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Özsezgin Kaya, (1975), “Plastik Sanatlarda Dada Akımı”, Milliyet Sanat, Sayı:161/5, İstanbul.
  • Öztürk A.Ceylan, (2011), “1960 Sonrası Heykelin Sunumu ve Sergileme Tasarımları” Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Cemalettin Sevim ve Gamze Boz, (2011), “Hazır Nesnelerin ve Teknolojinin Sanatta Kullanımı ve Seramik Sanatına Yansıması”, Sanat & Tasarım, cilt:1, Sayı:1, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Tunalı İsmail, (1983), Felsefenin Işığında Modern Resim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • İpek Aksüğür Duben, Deniz Şengel,(1991) Çağdaş Düşünce ve Sanat, Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi 1 (2.Baskı), İstanbul.
Year 2012, Issue: 29, 35 - 47, 19.11.2013

Abstract

References

  • Alkan Dilek, (1999), “Amerika’da Çağdaş Seramik Sanatı”, Anadolu Sanat, Sayı:10, Eskişehir.
  • Antmen Ahu,(2008), Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Demirkol C.Vedat, (2008), Batı Sanatında Modernizm ve Postmodernizm, Evrensel Basım Yayın, İstanbul.
  • Duchamp Marcel, (2003), “Marcel Duchamp ve Ready-Made”, Modernizmin Serüveni, Hazırlayan: Enis Batur, YKY, İstanbul.
  • Erinç M.Sıtkı, (2004), Karaca Sanat Galerisi, Mutlu Başkaya Sergi Kataloğu, Ankara.
  • Ercan Müfit, (1997), “Dada ve Günümüz Etkileri”, Yüksek Lisan Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ersoy Ayla, (2004), 500 Türk Sanatçısı, Akdeniz Yayıncılık, İstanbul.
  • Hofmann Irene E., (2001), Documents of Dada and Surrealism: Dada and Surrealist Journals in the Mary Reynolds Collection, (Ryerson and Burnham Libraries, The Art Institute of Chicago-elektronik kaynak, pdf)
  • İnce Özdemir, (1975), “Dada Sanatının Amacı ve Serüveni”, Milliyet Sanat, Sayı:161/5, İstanbul.
  • Kaplanoğlu Lütfü, (2008), “Özne Nesne İlişkisi Bağlamında Kübizm, Fütürizm ve Dada” Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Lynton Norbert, (2004), Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Özsezgin Kaya, (1975), “Plastik Sanatlarda Dada Akımı”, Milliyet Sanat, Sayı:161/5, İstanbul.
  • Öztürk A.Ceylan, (2011), “1960 Sonrası Heykelin Sunumu ve Sergileme Tasarımları” Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Cemalettin Sevim ve Gamze Boz, (2011), “Hazır Nesnelerin ve Teknolojinin Sanatta Kullanımı ve Seramik Sanatına Yansıması”, Sanat & Tasarım, cilt:1, Sayı:1, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Tunalı İsmail, (1983), Felsefenin Işığında Modern Resim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • İpek Aksüğür Duben, Deniz Şengel,(1991) Çağdaş Düşünce ve Sanat, Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi 1 (2.Baskı), İstanbul.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Zeynep Baskıcı This is me

Emel Şölenay This is me

Publication Date November 19, 2013
Submission Date November 19, 2013
Published in Issue Year 2012 Issue: 29

Cite

APA Baskıcı, Z., & Şölenay, E. (2013). DADAİZM SANAT AKIMI VE SERAMİK SANATINA ETKİSİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(29), 35-47.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.