BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Issue: 33, 109 - 149, 09.06.2015

Abstract

The enthronement, that means ascending the throne of crown prince in Ottoman Empire, has gained importance because of preventing the fight for the throne in state and as formal way of obeying the crown prince ascending the throne. In Turkısh people, who have a rooted state tradition, accession to the throne had been performed with a ceremony and continued as an honorific expression to management and state in future. At the same time, these ceremonies have meant the presentation of loyalty and respect to the head, so the enthronements made in Ottoman Period have subjected to many miniatures and historical manuscripts as well as those in ŞEHNAMES. Especially the stylistic features, period identification, public perception, management perception, miniature mentality at that period and conditions of artists’ reflection of stylistic features (possibilities along with artistic perceptions) seen in miniatures are about to the ceremonies of accession to the throne, including those in ŞEHNAMES. These are the primary sources of this study. In this research, stylistic features of miniatures, taking part in enthronement ceremonies, will be analyzed, and the reasons of differences and divisions are examined. It has been aimed to shed light to those specific studies in the field such as enthronement ceremonies, authority, public perception, emperor perception and art perception have been existed together, on the basis of miniatures

References

  • And, M. (2004). Osmanlı Tasvir Sanatları. İstanbul: Yayınevi
  • Budak, R. (t.y); “Osmanlı İmparatorluğu’nda Beyat Merasimi”, Erişim Tarihi: 08/12/2014, www.akademiktarih.com/
  • Duran, T. (1999). Padişah Portreleri. İstanbul: Yayınevi
  • Ertuğ, Z, T. (1999). XVI. Yüzyıl Osmanlı Devleti'nde Cülus ve Cenaze Törenleri. İstanbul
  • Ertuğ, Z, T.(1998). “Hünername”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam
  • Ansiklopedisi. (c.7,s.485) İstanbul. Fetvacı, E. (1990). Sarayın İmgeleri-Osmanlı Sarayının Gözüyle Resimli
  • Tarih. İstanbul: Yayınevi Hattstein, M. Delius, P. (2007). İslam Sanatı ve Mimarisi. İstanbul: Yayınevi
  • Mahir, B.(2005). Osmanlı Minyatür Sanatı İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Rona, Z., Necipoğlu, G., Raby, J., Çağman, F., Bağcı, S. (2000).
  • Padişahın Portresi: Tesavir-i Ali Osman. İstanbul: Yayınevi Türkmen, N. (2009). “Avcı Kuş İkonografisi ve Hünernâme’deki
  • Betimlemeleri”, Acta Turcica. Yıl 1, Sayı 1, ss.81-95 “Türk Kültüründe Av”. www.actaturcica.com. Ümit, N., M. (2014). “Minyatürlerde Gösteri Sanatları: Nakkaş Osman’ın
  • Tasvirleriyle Onaltıncı Yüzyıldan Örnekler.” Art-Sanat (2014/2) ss. 131-145
  • Yıldırım, Ü. (2007). “Osmanlılarda Cülus ve Cenaze Törenleri”.
  • İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Eserleri, s.1-16, e- Kitap, Erişim Tarihi: 10.10.2014, www.kulturturizm.gov.tr.

OSMANLI CÜLUS MİNYATÜRLERİNDE PADİŞAH İMGESİNİN SANATÇI ALGISI VE ÜSLUP ÖZELLİKLERİNE YANSIMASI

Year 2014, Issue: 33, 109 - 149, 09.06.2015

Abstract

Osmanlı Devleti’nde veliaht şehzadenin tahta oturması anlamına gelen cülus, devlet içerisinde taht kavgalarına meydan vermemek ve tahta oturan şehzadeye biat etmenin resmi yolu olarak önem kazanmaktadır. Köklü bir devlet geleneğine sahip olan Türklerde, tahta çıkma bir merasim/törenle yapılmakta olup, yönetime ve devlete olan saygının ifadesi olarak sonraki dönemlerde de devam etmiştir. Aynı zamanda yöneticiye olan saygı ve bağlılık sunumu anlamlarına gelen bu törenlerden Osmanlı padişahları için yapılan cülus törenleri, şehnamelerde olduğu gibi birçok tarihi yazmaya ve minyatürlere konu olmuştur. Özellikle Şehnamelerde yer verilen cülus törenlerini konu alan minyatürlerde görülen üslupsal özellikler, dönemin kimliği, devlet algısı, yönetim algısı, dönemin minyatür anlayışı ve sanatçıların üslupsal özelliklerinin yansıması durumları (imkânları yanında sanatsal algıları) hakkında birincil kaynakları oluşturmaktadır. Bu araştırmada cülus törenlerinde yer alan minyatürlerin üslup özellikleri incelenerek, oluşan ayrılık ve farkların nedenleri üzerinde durulacaktır. Cülus törenleri gibi otorite, devlet algısı, hükümdar algısı ve sanat algısının bir arada bulunduğu minyatürlerden yola çıkılarak yapılan incelemelerde belirtilen alanlara ışık tutulması amaçlanmaktadır.

References

  • And, M. (2004). Osmanlı Tasvir Sanatları. İstanbul: Yayınevi
  • Budak, R. (t.y); “Osmanlı İmparatorluğu’nda Beyat Merasimi”, Erişim Tarihi: 08/12/2014, www.akademiktarih.com/
  • Duran, T. (1999). Padişah Portreleri. İstanbul: Yayınevi
  • Ertuğ, Z, T. (1999). XVI. Yüzyıl Osmanlı Devleti'nde Cülus ve Cenaze Törenleri. İstanbul
  • Ertuğ, Z, T.(1998). “Hünername”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam
  • Ansiklopedisi. (c.7,s.485) İstanbul. Fetvacı, E. (1990). Sarayın İmgeleri-Osmanlı Sarayının Gözüyle Resimli
  • Tarih. İstanbul: Yayınevi Hattstein, M. Delius, P. (2007). İslam Sanatı ve Mimarisi. İstanbul: Yayınevi
  • Mahir, B.(2005). Osmanlı Minyatür Sanatı İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Rona, Z., Necipoğlu, G., Raby, J., Çağman, F., Bağcı, S. (2000).
  • Padişahın Portresi: Tesavir-i Ali Osman. İstanbul: Yayınevi Türkmen, N. (2009). “Avcı Kuş İkonografisi ve Hünernâme’deki
  • Betimlemeleri”, Acta Turcica. Yıl 1, Sayı 1, ss.81-95 “Türk Kültüründe Av”. www.actaturcica.com. Ümit, N., M. (2014). “Minyatürlerde Gösteri Sanatları: Nakkaş Osman’ın
  • Tasvirleriyle Onaltıncı Yüzyıldan Örnekler.” Art-Sanat (2014/2) ss. 131-145
  • Yıldırım, Ü. (2007). “Osmanlılarda Cülus ve Cenaze Törenleri”.
  • İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Eserleri, s.1-16, e- Kitap, Erişim Tarihi: 10.10.2014, www.kulturturizm.gov.tr.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Yakup Gökdaş

Cihan İnanç This is me

Publication Date June 9, 2015
Submission Date June 9, 2015
Published in Issue Year 2014 Issue: 33

Cite

APA Gökdaş, Y., & İnanç, C. (2015). OSMANLI CÜLUS MİNYATÜRLERİNDE PADİŞAH İMGESİNİN SANATÇI ALGISI VE ÜSLUP ÖZELLİKLERİNE YANSIMASI. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(33), 109-149.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.