Art and Literature
BibTex RIS Cite
Year 2018, Issue: 40, 134 - 149, 28.04.2018

Abstract

References

  • Anderson, J. (1989). Dance view; modern dance: a harmonious melting pot. The New York Times, 20 08 1989, 02-07. Erişim adresi: http://www.nytimes.com/1989/08/20/arts/dance-view-modern-dance-a-harmonious-melting-pot.html
  • Deleuze, G. (1993). The Fold: Leibniz and the Baroque. Tom Conley (Çev.). Minneapolis: University of Minneapolis Press. (Originally published 1988).
  • Devernay, F., Beardsley, P. (2010). Stereoscopic cinema: image and geometry processing for 3-d cinematography chapter 5. Rémi Ronfard, and Gabriel Taubin (Ed.). Springer Berlin Heidelberg, 11-51. doi: 10.1007/978-3-642-12392-4 2.
  • Elsaesser, T. (2013). The return of 3d: on some of the logics and genealogies of the image in the twenty-first century. Critical Inquiry, 39, 217- 246.
  • Fleming, J., Honour, H. (2016). Dünya sanat tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Focillion, H. (1992). The life of forms in art. London: Zone Books.
  • Gayford, M. (2010, 13 Temmuz). How caravaggio saw in the dark. The Telegraph. Erişim adresi: https://www.telegraph.co.uk/culture/art/art-features/7887249/How-Caravaggio-saw-in-the-dark.html
  • Karnet, S. (2010). Baroque art: cinema of the 17th century. Academia.edu, Erişim adresi: https://www.academia.edu/5552/Baroque_Art_Cinema_of_the_17th_Century
  • Leppert, R. (2009). Sanatta anlamın görüntüsü: imgelerin toplumsal işlevi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lipton, L. (1982) Foundations of the stereoscopıc cınema a study in depth. New York: Van Nostrand Reinhold Company Inc.
  • Ndalianis, A. (2004). Neo-Baroque aesthetics and contemporary entertainment. London: The MIT Press, Cambridge.
  • Ndalianis, A. (2000, 25 Mart). Baroque perceptual regimes: special affects. Technologies of the Screen Symposium sunulan bildiri, University of Melbourne, Melbourne. Erişim adresi: http://sensesofcinema.com/2000/conference-special-effects-special-affects/baroque/
  • Ocak, E. (2016). Belgesel sinemanın 3 boyutlu olarak dansla karşılaşması: Wim Wenders’in Pina belgeselinde mecralararasılık. Foklor Edebiyat Dergisi, 22 (86).
  • Simith, S. (2015, 12 Mayıs). Michelangelo Merisi da Caravaggio: beneath the surface. Erişim adresi: http://threemagi.com/art/papers/Caravaggio.pdf
  • Spiro, L. (2012). History through the stereoscope: stereoscopy and virtual travel. Texas: Rice University. Erişim adresi: http://cnx.or/content/col10371/1.3/
  • Spöhrer, M. (2016). The aesthetic and narrative dimensions of 3d film: new perspectives on stereoscopy. Wiesbaden:Springer, 19-34. doi: 10.1007/978-3-658-09422-5_2.
  • Wenders, W., Thomas, J., Ringel, G. P. (Yapımcı) ve Wenders, W. (Yönetmen – Senarist). (2011). Pina “Dance dance otherwise we are lost” [3B Belgesel Film]. Almanya.
  • Wenders, W. (t.y.). Pina film, the development of the project. Erişim adresi: http://www.pina film.de/en/about-the-movie.html.
  • Wagner, B. B. (2011). From 3d to mumblecore. Film Quarterly, 64 (4), 6872.
  • Whitfield, C. (2010). Caravaggio’s friends & foes, exhibition catalogue. London: Whitfield Auction House.

PİNA BELGESELİNDEKİ BAROK ETKİ

Year 2018, Issue: 40, 134 - 149, 28.04.2018

Abstract

Sinema; resim, edebiyat, heykel, mimari, müzik
ve gösteri sanatları ile etkileşim içinde olan ve bunları bünyesinde toplayan, mecralararası
bir sanat formudur. Anlatı dili olan sinematografi ise resim sanatıyla daima
çok yakın ve özel bir ilişki içerisinde olmuştur. Sinematografi kompozisyon, perspektif
ve renk gibi normları temelde resim sanatından miras almıştır. Yeni ifade biçimleri
arayan film yapımcıları için, dijital üç boyutlu (3B[1])
sinema heyecan verici ve fırsatlarla dolu bir gelişme olmuştur. 3B sinemanın
anlatı dili stereoskopidir (3B sinematografi). Stereoskopinin
sinematografiden ayrılan en önemli özelliği ise perspektif kurulumunu perde
yüzeyinin önünde ve dışında başlatması, görüntüleri perdenin sınırlarının
dışına taşı(r)masıdır. Kompozisyonu kanvasın dışına taşırmak barok resmin
önemli özelliklerinden biridir. Bu bağlamda barok resim sanatı ve stereoskopi örtüşürler. Bu makale, genel olarak Barok sanatın,
özelde ise Caravaggio’nun resimlerinin, Wim Wenders’in Pina (2011) belgeselindeki Bahar
Ayini
(The Rite of Spring) sekansı
üzerindeki etkisini irdelemeyi amaçlamaktadır.






[1] Makalede, “üç boyutlu”
ifadesi için 3B kısaltması kullanılmaktadır.





References

  • Anderson, J. (1989). Dance view; modern dance: a harmonious melting pot. The New York Times, 20 08 1989, 02-07. Erişim adresi: http://www.nytimes.com/1989/08/20/arts/dance-view-modern-dance-a-harmonious-melting-pot.html
  • Deleuze, G. (1993). The Fold: Leibniz and the Baroque. Tom Conley (Çev.). Minneapolis: University of Minneapolis Press. (Originally published 1988).
  • Devernay, F., Beardsley, P. (2010). Stereoscopic cinema: image and geometry processing for 3-d cinematography chapter 5. Rémi Ronfard, and Gabriel Taubin (Ed.). Springer Berlin Heidelberg, 11-51. doi: 10.1007/978-3-642-12392-4 2.
  • Elsaesser, T. (2013). The return of 3d: on some of the logics and genealogies of the image in the twenty-first century. Critical Inquiry, 39, 217- 246.
  • Fleming, J., Honour, H. (2016). Dünya sanat tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Focillion, H. (1992). The life of forms in art. London: Zone Books.
  • Gayford, M. (2010, 13 Temmuz). How caravaggio saw in the dark. The Telegraph. Erişim adresi: https://www.telegraph.co.uk/culture/art/art-features/7887249/How-Caravaggio-saw-in-the-dark.html
  • Karnet, S. (2010). Baroque art: cinema of the 17th century. Academia.edu, Erişim adresi: https://www.academia.edu/5552/Baroque_Art_Cinema_of_the_17th_Century
  • Leppert, R. (2009). Sanatta anlamın görüntüsü: imgelerin toplumsal işlevi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lipton, L. (1982) Foundations of the stereoscopıc cınema a study in depth. New York: Van Nostrand Reinhold Company Inc.
  • Ndalianis, A. (2004). Neo-Baroque aesthetics and contemporary entertainment. London: The MIT Press, Cambridge.
  • Ndalianis, A. (2000, 25 Mart). Baroque perceptual regimes: special affects. Technologies of the Screen Symposium sunulan bildiri, University of Melbourne, Melbourne. Erişim adresi: http://sensesofcinema.com/2000/conference-special-effects-special-affects/baroque/
  • Ocak, E. (2016). Belgesel sinemanın 3 boyutlu olarak dansla karşılaşması: Wim Wenders’in Pina belgeselinde mecralararasılık. Foklor Edebiyat Dergisi, 22 (86).
  • Simith, S. (2015, 12 Mayıs). Michelangelo Merisi da Caravaggio: beneath the surface. Erişim adresi: http://threemagi.com/art/papers/Caravaggio.pdf
  • Spiro, L. (2012). History through the stereoscope: stereoscopy and virtual travel. Texas: Rice University. Erişim adresi: http://cnx.or/content/col10371/1.3/
  • Spöhrer, M. (2016). The aesthetic and narrative dimensions of 3d film: new perspectives on stereoscopy. Wiesbaden:Springer, 19-34. doi: 10.1007/978-3-658-09422-5_2.
  • Wenders, W., Thomas, J., Ringel, G. P. (Yapımcı) ve Wenders, W. (Yönetmen – Senarist). (2011). Pina “Dance dance otherwise we are lost” [3B Belgesel Film]. Almanya.
  • Wenders, W. (t.y.). Pina film, the development of the project. Erişim adresi: http://www.pina film.de/en/about-the-movie.html.
  • Wagner, B. B. (2011). From 3d to mumblecore. Film Quarterly, 64 (4), 6872.
  • Whitfield, C. (2010). Caravaggio’s friends & foes, exhibition catalogue. London: Whitfield Auction House.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kurtuluş Özgen

Publication Date April 28, 2018
Submission Date March 19, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 40

Cite

APA Özgen, K. (2018). PİNA BELGESELİNDEKİ BAROK ETKİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(40), 134-149.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.