Review
BibTex RIS Cite

The Figure and Composition in the Historical Development Process of the Painting from the Renaissance to Surrealism

Year 2019, Issue: 42, 12 - 32, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.445575

Abstract

The aim of this study was to
investigate the development in the painting regarding the figure and
composition factors from Renaissance to Surrealism. The study method was the
literature review conducted on publications with implementing a set of inclusion/exclusion criteria
on these publications classified by hierarchical technique as related to
research subjects. Consequently, it was observed that a big change in the
figure and composition of the painting from the Renaissance to the Surrealism.
This situation originates from the roles of the figure and composition formed
by the painter under her/his thoughts or feelings. This role searching is
determined mainly by the changing in the historical development that impresses
the artists a lot. If it is considered that the changing in the historical
development will follow in the next periods, then, it can be predicted that
this changing will go on the painting in terms of the figure and composition factors.




References

  • Akademi Portal. (2016). Erişim adresi: https://www.akademiportal.com/italyan-ressam-giotto-kimdir-italyan-ressam-giottonun-hayati/
  • Baroque art and architecture. (t.y.). Erişim adresi: https://www.britannica.com/art/Baroque-art-and-architecture
  • Butler, D. L. & Kline, M. A. (1998). Good versus creative solutions: A comparison of brainstorming, hierarchical, and perspective-changing heuristics. Creativity research journal, 11 (4), 325-331. Erişim adresi: http://dx.doi.org/10.1207/s15326934crj1104_6
  • Csikszentmihalyi, M. (2013). Creativity. Broadway, NY: Harper Perennial Modern Classics.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın öyküsü. (E. Erduran & Ö. Erduran, Çev.). (4. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İnferno. (2015, 23 Mart). Yorum: Filippo Brunelleschi. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.florenceinferno.com/filippo-brunelleschi/
  • Labno, J. (2008). Rönesans. (E. Dastarlı, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Newall, D. (2008). Empresyonistler-ayrıntıda sanat. (E. Dastarlı, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Ormond, B. (2011). Transformative shifts in art history teaching: the impact of standards-based assessment, The Curriculum Journal, 22(4), 567-590, Erişim adresi: https://doi.org/10.1080/09585176.2011.627225
  • Özbaşaran Dede, N. (2016, 12 Nisan). Picasso’nun “yeni bir şey öğrenmemişiz” dediği, 17 bin yıl öncesi mağaranın birebir kopyası [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.herkesebilimteknoloji.com/haberler/toplum/picassonun-yeni-bir-sey-ogrenmemisiz-dedigi-17-bin-yil-oncesi-magaranin-birebir-kopyasi
  • Rococo Art Style. (t.y). Erişim adresi: http://www.visual-arts-cork.com/history-of-art/rococo.htm
  • Sunal, B. (2016, 24 Aralık). Barok sanatı nedir? [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.makaleler.com/barok-sanati-nedir
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar. Ankara: Detay & Sistem ofset.
  • Varlık Şentürk, L. (2012) Analitik resim çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Rönesans’tan Sürrealizme Resim Sanatının Tarihsel Gelişim Sürecinde Figür ve Kompozisyon

Year 2019, Issue: 42, 12 - 32, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.445575

Abstract













Bu çalışmanın amacı, resim
sanatının figür ve kompozisyon ögelerindeki gelişimi Rönesans döneminden
Sürrealizm akımına kadar olan tarihsel süreç içinde incelemektir. Çalışmanın
yöntemi ise
alan yazın taraması
biçimindedir. Bu amaçla araştırma konusu ile ilgili yayınlar taranmış,
indirgeme tekniği kullanılarak çalışma örneklemi oluşturulmuştur. Araştırmanın
sonucuna göre,
Rönesans’tan Sürrealizme dek resimdeki figür ve
kompozisyon ögelerinde biçim ve içerik bağlamında
büyük bir
değişim olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bu değişime neden
olarak ressamın tuvale aktarmak istediği duygu ya da düşünceyi ifade etmede
figür ve kompozisyona biçeceği rol arayışı gösterilebilir. Bu arayış, hiç
kuşkusuz, tarihsel süreç içindeki değişimden
kaynaklanmakta ve söz konusu değişim duyarlı büyük sanatçıları daha çok
etkileyebilmektedir. Bu değişimin etkisi altında ressam tuvaline duygu ya da
düşüncesini aktarırken, en çok resmin temel ögelerinden figür ve kompozisyonda
yeni ifade ve biçim arayışlarına girmekte ve bu etkiyi tuvaline yansıtmaya
çalışmaktadır. Sonuç olarak, tarihsel süreç içindeki değişimin devam edeceğini
öngördüğümüzde, resmin temel ögeleri olan figür ve kompozisyonda gelecekte de
değişimin biçim-içerik bağlamında devam edeceğini söyleyebiliriz.





References

  • Akademi Portal. (2016). Erişim adresi: https://www.akademiportal.com/italyan-ressam-giotto-kimdir-italyan-ressam-giottonun-hayati/
  • Baroque art and architecture. (t.y.). Erişim adresi: https://www.britannica.com/art/Baroque-art-and-architecture
  • Butler, D. L. & Kline, M. A. (1998). Good versus creative solutions: A comparison of brainstorming, hierarchical, and perspective-changing heuristics. Creativity research journal, 11 (4), 325-331. Erişim adresi: http://dx.doi.org/10.1207/s15326934crj1104_6
  • Csikszentmihalyi, M. (2013). Creativity. Broadway, NY: Harper Perennial Modern Classics.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın öyküsü. (E. Erduran & Ö. Erduran, Çev.). (4. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İnferno. (2015, 23 Mart). Yorum: Filippo Brunelleschi. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.florenceinferno.com/filippo-brunelleschi/
  • Labno, J. (2008). Rönesans. (E. Dastarlı, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Newall, D. (2008). Empresyonistler-ayrıntıda sanat. (E. Dastarlı, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Ormond, B. (2011). Transformative shifts in art history teaching: the impact of standards-based assessment, The Curriculum Journal, 22(4), 567-590, Erişim adresi: https://doi.org/10.1080/09585176.2011.627225
  • Özbaşaran Dede, N. (2016, 12 Nisan). Picasso’nun “yeni bir şey öğrenmemişiz” dediği, 17 bin yıl öncesi mağaranın birebir kopyası [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.herkesebilimteknoloji.com/haberler/toplum/picassonun-yeni-bir-sey-ogrenmemisiz-dedigi-17-bin-yil-oncesi-magaranin-birebir-kopyasi
  • Rococo Art Style. (t.y). Erişim adresi: http://www.visual-arts-cork.com/history-of-art/rococo.htm
  • Sunal, B. (2016, 24 Aralık). Barok sanatı nedir? [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.makaleler.com/barok-sanati-nedir
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar. Ankara: Detay & Sistem ofset.
  • Varlık Şentürk, L. (2012) Analitik resim çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kani Ülger 0000-0003-4584-2052

Publication Date March 26, 2019
Submission Date July 18, 2018
Published in Issue Year 2019 Issue: 42

Cite

APA Ülger, K. (2019). Rönesans’tan Sürrealizme Resim Sanatının Tarihsel Gelişim Sürecinde Figür ve Kompozisyon. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(42), 12-32. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.445575

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.