Edward Hopper’ın
Amerikan günlük yaşamına ait görünümlerden oluşan eserleri, sanayileşmenin
gelişmesiyle birlikte yalnızlaşan bireyi öne çıkaracak şekilde kurgulanmıştır.
Bu sebeple sanatçının resimlerinin anlaşılması için öncelikle 20.yy
Amerika’sının içinde bulunduğu koşullar değerlendirilmiş ve modern bireyin
yalnızlığı, yabancılaşması ve yalıtılmışlığı üzerinde durulmuştur. Hopper’ın
resimlerindeki karamsar havayla ilişki kurularak ülkenin içinde bulunduğu savaş
döneminden ve ekonomik krizden bahsedilmiştir. Sanatçının beslendiği bu
kaynaklar ifade edildikten sonra Automat (1927), Room in New York (1932), New
York Movie (1939), Nighthawks (1942), Western Motel (1957) isimli çalışmalar,
Amerikan yaşam tarzı ve taşıdığı modern hayata ait izler üzerinden tarihsel ve
sosyolojik açıdan eleştiri yöntemiyle incelenmiştir. Bu inceleme esnasında;
ressamın kompozisyonlarında kullandığı elemanlar, konuya yaklaşım şekli ve
resimlerinin biçimsel öğeleriyle 20. yy Amerikan toplum yapısı arasında ilişki
kurulması amaçlanmaktadır. Kurulan bu ilişki; bireyin, modern yaşam tarzıyla
birlikte toplum içerisinde değişen konumunu göstermesi açısından önem taşıdığı
gibi aynı zamanda Hopper’ın resimlerine belge niteliği de kazandırmaktadır.
Sanatçının eserleri incelendiğinde kendisinin de
ait olduğu 20. yy Amerikan toplumunu ve kültürünü gösterme kaygısı içinde
olduğu açıkça görülür. Dolayısıyla 1900’lü yıllarda Amerika merkezli ortaya
çıkan İkinci Sanayi Devrimi’nin sonucu olarak gelişen modern hayatı anlatan bu
eserler, bireyin modernite ile ilişkisini vurgulamakta ve sanatçının dış
dünyanın gerçeklerini betimleme arzusunu göstermektedir.
The works of Edward Hopper that
consist of images of daily American life are structured in a way to reflect the
individual who is isolated with the development of industrialization. For this
reason, in order to understand the paintings of the artist, firstly the
conditions of the United States in the 20th century were discussed, and the
loneliness, alienation and isolation of the modern individual were focused on.
The era of war and economic crisis the country was involved in was elaborated
upon by establishing a relationship with the pessimistic ambiance in the paintings
of Hopper. After describing these sources utilized by the artist, the works
named Automat (1927), Room in New York (1932), New York Movie (1939),
Nighthawks (1942) and Western Motel (1957) were historically and sociologically
examined with the critical method through the American lifestyle and the traces
it carries regarding modern life. During this examination, it was aimed to make
an association between the elements used by the painter in his compositions,
his way of approaching the topic and the stylistic elements of his paintings
and the American social structure in the 20th century. This association is not
only important as it shows that changing position of the individual in the
society against the modern lifestyle, but also provides Hopper’s paintings with
the quality of documents.
When artist’s works are examined, it is clear that the
artist is in the concern of showing the 20th century American society and
culture to which he belongs. Therefore, these works, which describe the modern
life as a result of the Second Industrial Revolution that emerged in America in
the 1900s, emphasize the relationship of the individual with modernity and show
the artist's desire to describe the realities of the outside world.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | January 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.