The aim of this study is to transform the practising
strategies developed within the scope of academicians’ views about playing
Antonio Vivaldi’s Violin Concerto Op.3 No. 6 into a systematic method. Research
population consists of violin instructors working in fine arts departments in
faculties of education in Turkey and the sample includes violin instructors
working in 12 different universities selected from the population defined
within the limits of the study.
In this survey study, Mann-Whitney U
Test was used to determine if a significant relationship exists between the
views of academicians in terms of gender as a variable (-two groups-); and
Kruskal Wallis Test was used for variables with more than two groups such as
age, educational status and period of service as a violin instructor . As a
data collection tool, a survey based on five point likert scale and expert
opinion forms were utilized and to analyse the questions found in the second
part of the data collection tool, frequency and percent values were used. At
the end of the study, pedagogical materials used to develop left hand and right
hand technique both separately and together and the violin concertos that has
been taught as a prerequisite before practicing Antonio Vivaldi’s Violin
Concerto Op.3 No. 6. were defined.
Bu çalışma, Antonio Vivaldi Op.3 6. Keman Konçertosu’nun
çalınmasına yönelik öğretim elemanı görüşleri kapsamında geliştirilen çalışma
stratejilerinin sistematik bir yöntem haline getirilmesi amacı ile yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini, Türkiye’de eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi
bölümü müzik öğretmenliği programlarında keman eğitimi alanında görev yapan
öğretim elemanları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise araştırma
içerisinde sınırlandırılmış aynı bölüm ve programların yer aldığı 12 farklı
üniversitede keman eğitimi alanında görev yapan öğretim elemanlarından
oluşmaktadır.
Araştırmada çalışma modeli olarak
tarama modeli kullanılmıştır. Öğretim elemanlarının görüşleri arasında anlamlı
bir farklılık olup olmadığını belirlemeye yönelik iki gruptan oluşan cinsiyet
değişkeni için Mann-Whitney U testi; ikiden fazla gruptan oluşan yaş, eğitim
durumu, hizmet süresi ve keman eğitimi verme süresi değişkenleri için ise
Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak,
beşli likert tipi anket ve uzman görüşü alma formu kullanılmıştır. Veri toplama
aracının ikinci bölümünde yer alan soruların analizinde frekans ve yüzde
değerleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının sol el
tekniğinin ve sağ el tekniğinin geliştirilmesi ile birlikte hem sol hem de sağ
el tekniğinin geliştirilmesi için hangi pedagojik materyalleri kullandıkları
tespit edilmiştir. Ayrıca Antonio Vivaldi Op.3 6. Keman Konçertosu öncesi
öğrencilere hangi konçertoların çalıştırıldığı da belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2019 |
Submission Date | April 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 43 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.