Inscription
developed by the Sumerians around 3000 BC is a helper for memory, and a
thinking and communication tool. It is important for transferring historical
events, myths and religious hymns to the future. At the beginning of the 20th
century, inscriptions became a visual image that enriched the plastic structure
in the works of Cubist and Dadaist artists. In the second half of the 20th
century in the conceptual studies where the audience is directed to a process
of mental inquiry rather than aesthetic experience, it stands out as a dominant
element. In the conceptual works of Joseph Kosuth, Lawrence Weiner, and of
Cengiz Cekil, ‘text’ replaces of artistic representation. Artists such as
Patric King, Jeanne Opgenhaffen and Marianne Requena use the plastic language
and historical context of ceramic material in their works, and in these kind of
works, text and inscription appear as a plastic element and a visual image.
MÖ yaklaşık 3000’lerde Sümerler tarafından
geliştirilen yazı, bir bellek yardımcısı ve iletişim aracıdır. Tarihsel
olayların belgelenmesinde, edebi metinlerin, mitlerin, dini ilahilerin bu güne
ve geleceğe aktarılmasında önem taşır. 20. Yüzyılın başlarında yazı edebiyatın
alanından sızarak, Kübist ve Dadaist sanatçıların çalışmalarında plastik yapıyı
zenginleştiren görsel bir imgeye dönüşmüştür. Yüzyılın ikinci yarısında ise
izleyicinin estetik deneyimden ziyade, zihinsel bir sorgulama sürecine
yönlendirildiği kavramsal çalışmalarda başat bir öge olarak öne çıkmaktadır. Joseph
Kosuth, Lawrence Weiner’ın çalışmalarında sanatsal temsilin yerini alan metin,
geçtiğimiz yüzyılın sanatında bir kırılma oluşturmuştur. Bu kırılmanın etkisi
resimden heykele, performanstan seramik sanatına değin yayılır. Üretimlerinde
seramik malzemenin dilini ve tarihsel bağlamını kullanan Patrick
King, Jeanne Opgenhaffen, Marianne Requena gibi sanatçıların çalışmalarında
yazıyı hem plastik bir unsur, hem de dilsel bir ifade aracı olarak karşımıza
çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2019 |
Submission Date | August 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 43 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.