Review
BibTex RIS Cite

Inscriptions in Contemporary Art: An Evaluation on The Plastic Language of Ceramic Works

Year 2019, Issue: 43, 222 - 233, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.606167

Abstract

Inscription
developed by the Sumerians around 3000 BC is a helper for memory, and a
thinking and communication tool. It is important for transferring historical
events, myths and religious hymns to the future. At the beginning of the 20th
century, inscriptions became a visual image that enriched the plastic structure
in the works of Cubist and Dadaist artists. In the second half of the 20th
century in the conceptual studies where the audience is directed to a process
of mental inquiry rather than aesthetic experience, it stands out as a dominant
element. In the conceptual works of Joseph Kosuth, Lawrence Weiner, and of
Cengiz Cekil, ‘text’ replaces of artistic representation. Artists such as
Patric King, Jeanne Opgenhaffen and Marianne Requena use the plastic language
and historical context of ceramic material in their works, and in these kind of
works, text and inscription appear as a plastic element and a visual image.

References

  • Ağatekin, E. (2013). Aşkın damakta kalan tadı. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/ 12103437/The-Flavor-of-Love-Remaining-on-the-Palate
  • Altınyıldız Artun, N., & Artun, A. (2018). Dada klavuz 1913-1923 Münih, Zürih, Berlin, Paris. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altunok, Ö. (2015, 10 Kasım). Cengiz Çekil: Sanat yazanların ilgilendiği sanatçılardan değilim galiba... Radikal. Erişim adresi: http://www.radikal.com.tr/kultur/cengiz-cekil-sanat-yazanlarin-ilgilendigi-sanatcilardan-degilim-galiba-1469813/
  • Art. (2009). Art of the Islamic world Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/ 125958
  • Başar, S. (2018). Çağdaş sanatta eleştirel bir dil olarak ironi ve seramik sanatındaki yansımaları. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 154-165. doi: https://doi.org/10.32547/ataunigsed. 454525
  • Biennale Internationale De La Ceramique. (t.y.). Marianne Requena. Erişim adresi: http://www.biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/requena_marianne.html
  • Bulut, L. (1994). Kabartma Desenli Samsat Ortaçağ Seramikleri. Ege Üniversitesi Sanat Tarihi Dergisi, Sayı: VII, s.1-18.
  • Cengiz Çekil MOMA’da. (2011, 5 Nisan). NTV Haber Bülteni. Erişim adresi: https://www.ntv.com.tr/turkiye/ cengiz-cekil-momada,yKEba53MmU-y64bSnuZPDQ
  • Charleston, R. (1977). World ceramics: an illustrated history. New York: Hamilyn Publishing.
  • Chiarini, S. (2018). The so-called nonsense inscriptions on ancient greek vases between paideia and paidia. Boston: Leiden Brill.
  • Clare, L. (2019). Göbekli Tepe. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://webcache.googleusercontent.com/search?q= cache:XJHCRC8W5EcJ:http://sanliurfamuzesi.gov.tr/TR-178663/gobeklitepe.html%2Bgöbekli+tepe+ tarihi&safe=active&hl=tr&gbv=2&ct=clnk
  • Georges, J. (2010). Yazı insanlığın belleği. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Giray, K. (2001). Ergin İnan. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Graber, O. (1988). İslam sanatının oluşumu. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Kataoka, M. (2012). Acording what?. D. Horowithz (Ed.), Ai Weiwei (s.8-22) içinde. Hong Kong: Prestel Publishing.
  • Kleiner, F. S. (2010). Gardner's art through the ages: the western perspective (Wadswarth cengage learning). Boston: Clark Baxter.
  • Madra, B. (2012). Joseph Kosuth. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/
  • Okur, E. (2007). Seramik sanatında bir tasarım ögesi olarak yazının kullanımı (Sanatta Yeterlik Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 211492).
  • Peterson, T. G., & Mathews, P. (2008). Sanat tarihinin feminist eleştirisi. A. Antmen (Ed.), Sanat cinsiyet: sanat tarihi ve feminist eleştiri (s. 13-75) içinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schvalberg, S. (2019). Les Corps De Colette Biquand. Erişim adresi: https://paragone.hypotheses.org/4631 Scott, P. (2001). Painted clay. London: A & C Black Publishers.
  • Stokstad, M. (1995). Art history. New York: Harry N. Abrahams Publishing.
  • Strawczynski, N. (1998). L'inscription comme élément décomposition. Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens, 13, 107-121.
  • Voutiras, E. (2007). The Introduction of The Alphabet. A.-F. C. A.-Ph Christidēs (Ed.), in A history of ancient Greek: from the beginnings to late antiquity (p. 266-277). New York: Cambrigh University Press.
  • Watson, O. (2004). Ceramics from islamic lands. London: A&Black Publishes.
  • Görsel 1. Eyck, J.V (Sanatçı). (1434), Arnolfini’nin evlenmesi, [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://www. tarihlisanat.com/ jan-van-eyck-arnolfini-nin-evlenmesi/
  • Görsel 2. Françoise vazosu. (İş). (MÖ 570-560), [Seramik]. Erişim adresi: https://www.florenceinferno. com/wp-content/uploads/2014/04/aiace_carrying_-the-body_of_achille.jpg, https://www.ascsa.edu.gr/ uploads/media/hesperia/hesperia.80.3.0491.pdf
  • Görsel 3. Lüsterli tabak. (İş). (13. Yüzyıl) Tebriz, 8.6 x 33cm, [Seramik]. Brooklyn Müzesi. Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/125958
  • Görsel 4. Braque, G. (Sanatçı). Violin and pipe (1913), [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://mymodernmet.com/ collage-art-collage/
  • Görsel 5. Hausman, R., (Sanatçı). (1919), [Kolaj]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?q=Raoul+ hausman+art&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX16nqsTjAhWMp4sKHWduCeUQ_AUIESgB&biw=1062&bih=519#imgdii=9hVJll2jNf3W3M:&imgrc=v-drI6586KiTEM:
  • Görsel 6. Kosuth, J., (Sanatçı). (2012), Uyanma. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/ Görsel 7. Çekil, C., (Sanatçı). (1976), Günce. Erişim adresi: https://www.flickr.com/photos/saltonline/ 37353815394/in/photolist
  • Görsel 8. Weiwei, A., (Sanatçı). (1997), Coca Cola logolu kap, [Seramik]. Erişim adresi: http://www. chipstone.org/article.php/479/Ceramics-in-America-2011/Mind-Mud:-Ai-Weiwei%27s-Conceptual-Ceramics
  • Görsel 9. Opgenhaffen, J. (Sanatçı). (1995), Kayıp cennet, [Seramik]. Kaynak: Schot, P. Painted Clay, A & C Black Publishers, s.160
  • Görsel 10. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online. ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 11. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, detay, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online.ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 12. Requena, M., (Sanatçı). (1990), [Seramik]. Erişim: http://biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/ requena_marianne.html
  • Görsel 13. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti I, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 14. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti II, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 15. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 16. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 17. Başar, S. (Sanatçı). Dilovası üzerine yeni bir okuma önerisi II), [Kağıt katkılı porselen]. Safiye Başar koleksiyonu.
  • Görsel 18. Ağatekin, E. (Sanatçı). [Porselen]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/12103437/The-Flavr-of-Love-Remaining-on-the-Palate

Çağdaş Sanatta Yazı Seramik Malzemenin Plastik Dili Üzerinden Bir Değerlendirme

Year 2019, Issue: 43, 222 - 233, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.606167

Abstract

MÖ yaklaşık 3000’lerde Sümerler tarafından
geliştirilen yazı, bir bellek yardımcısı ve iletişim aracıdır. Tarihsel
olayların belgelenmesinde, edebi metinlerin, mitlerin, dini ilahilerin bu güne
ve geleceğe aktarılmasında önem taşır. 20. Yüzyılın başlarında yazı edebiyatın
alanından sızarak, Kübist ve Dadaist sanatçıların çalışmalarında plastik yapıyı
zenginleştiren görsel bir imgeye dönüşmüştür. Yüzyılın ikinci yarısında ise
izleyicinin estetik deneyimden ziyade, zihinsel bir sorgulama sürecine
yönlendirildiği kavramsal çalışmalarda başat bir öge olarak öne çıkmaktadır. Joseph
Kosuth, Lawrence Weiner’ın çalışmalarında sanatsal temsilin yerini alan metin,
geçtiğimiz yüzyılın sanatında bir kırılma oluşturmuştur. Bu kırılmanın etkisi
resimden heykele, performanstan seramik sanatına değin yayılır. Üretimlerinde
seramik malzemenin dilini ve tarihsel bağlamını kullanan Patrick
King, Jeanne Opgenhaffen, Marianne Requena gibi sanatçıların çalışmalarında
yazıyı hem plastik bir unsur, hem de dilsel bir ifade aracı olarak karşımıza
çıkmaktadır.

References

  • Ağatekin, E. (2013). Aşkın damakta kalan tadı. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/ 12103437/The-Flavor-of-Love-Remaining-on-the-Palate
  • Altınyıldız Artun, N., & Artun, A. (2018). Dada klavuz 1913-1923 Münih, Zürih, Berlin, Paris. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altunok, Ö. (2015, 10 Kasım). Cengiz Çekil: Sanat yazanların ilgilendiği sanatçılardan değilim galiba... Radikal. Erişim adresi: http://www.radikal.com.tr/kultur/cengiz-cekil-sanat-yazanlarin-ilgilendigi-sanatcilardan-degilim-galiba-1469813/
  • Art. (2009). Art of the Islamic world Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/ 125958
  • Başar, S. (2018). Çağdaş sanatta eleştirel bir dil olarak ironi ve seramik sanatındaki yansımaları. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 154-165. doi: https://doi.org/10.32547/ataunigsed. 454525
  • Biennale Internationale De La Ceramique. (t.y.). Marianne Requena. Erişim adresi: http://www.biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/requena_marianne.html
  • Bulut, L. (1994). Kabartma Desenli Samsat Ortaçağ Seramikleri. Ege Üniversitesi Sanat Tarihi Dergisi, Sayı: VII, s.1-18.
  • Cengiz Çekil MOMA’da. (2011, 5 Nisan). NTV Haber Bülteni. Erişim adresi: https://www.ntv.com.tr/turkiye/ cengiz-cekil-momada,yKEba53MmU-y64bSnuZPDQ
  • Charleston, R. (1977). World ceramics: an illustrated history. New York: Hamilyn Publishing.
  • Chiarini, S. (2018). The so-called nonsense inscriptions on ancient greek vases between paideia and paidia. Boston: Leiden Brill.
  • Clare, L. (2019). Göbekli Tepe. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://webcache.googleusercontent.com/search?q= cache:XJHCRC8W5EcJ:http://sanliurfamuzesi.gov.tr/TR-178663/gobeklitepe.html%2Bgöbekli+tepe+ tarihi&safe=active&hl=tr&gbv=2&ct=clnk
  • Georges, J. (2010). Yazı insanlığın belleği. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Giray, K. (2001). Ergin İnan. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Graber, O. (1988). İslam sanatının oluşumu. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Kataoka, M. (2012). Acording what?. D. Horowithz (Ed.), Ai Weiwei (s.8-22) içinde. Hong Kong: Prestel Publishing.
  • Kleiner, F. S. (2010). Gardner's art through the ages: the western perspective (Wadswarth cengage learning). Boston: Clark Baxter.
  • Madra, B. (2012). Joseph Kosuth. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/
  • Okur, E. (2007). Seramik sanatında bir tasarım ögesi olarak yazının kullanımı (Sanatta Yeterlik Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 211492).
  • Peterson, T. G., & Mathews, P. (2008). Sanat tarihinin feminist eleştirisi. A. Antmen (Ed.), Sanat cinsiyet: sanat tarihi ve feminist eleştiri (s. 13-75) içinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schvalberg, S. (2019). Les Corps De Colette Biquand. Erişim adresi: https://paragone.hypotheses.org/4631 Scott, P. (2001). Painted clay. London: A & C Black Publishers.
  • Stokstad, M. (1995). Art history. New York: Harry N. Abrahams Publishing.
  • Strawczynski, N. (1998). L'inscription comme élément décomposition. Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens, 13, 107-121.
  • Voutiras, E. (2007). The Introduction of The Alphabet. A.-F. C. A.-Ph Christidēs (Ed.), in A history of ancient Greek: from the beginnings to late antiquity (p. 266-277). New York: Cambrigh University Press.
  • Watson, O. (2004). Ceramics from islamic lands. London: A&Black Publishes.
  • Görsel 1. Eyck, J.V (Sanatçı). (1434), Arnolfini’nin evlenmesi, [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://www. tarihlisanat.com/ jan-van-eyck-arnolfini-nin-evlenmesi/
  • Görsel 2. Françoise vazosu. (İş). (MÖ 570-560), [Seramik]. Erişim adresi: https://www.florenceinferno. com/wp-content/uploads/2014/04/aiace_carrying_-the-body_of_achille.jpg, https://www.ascsa.edu.gr/ uploads/media/hesperia/hesperia.80.3.0491.pdf
  • Görsel 3. Lüsterli tabak. (İş). (13. Yüzyıl) Tebriz, 8.6 x 33cm, [Seramik]. Brooklyn Müzesi. Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/125958
  • Görsel 4. Braque, G. (Sanatçı). Violin and pipe (1913), [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://mymodernmet.com/ collage-art-collage/
  • Görsel 5. Hausman, R., (Sanatçı). (1919), [Kolaj]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?q=Raoul+ hausman+art&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX16nqsTjAhWMp4sKHWduCeUQ_AUIESgB&biw=1062&bih=519#imgdii=9hVJll2jNf3W3M:&imgrc=v-drI6586KiTEM:
  • Görsel 6. Kosuth, J., (Sanatçı). (2012), Uyanma. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/ Görsel 7. Çekil, C., (Sanatçı). (1976), Günce. Erişim adresi: https://www.flickr.com/photos/saltonline/ 37353815394/in/photolist
  • Görsel 8. Weiwei, A., (Sanatçı). (1997), Coca Cola logolu kap, [Seramik]. Erişim adresi: http://www. chipstone.org/article.php/479/Ceramics-in-America-2011/Mind-Mud:-Ai-Weiwei%27s-Conceptual-Ceramics
  • Görsel 9. Opgenhaffen, J. (Sanatçı). (1995), Kayıp cennet, [Seramik]. Kaynak: Schot, P. Painted Clay, A & C Black Publishers, s.160
  • Görsel 10. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online. ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 11. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, detay, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online.ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 12. Requena, M., (Sanatçı). (1990), [Seramik]. Erişim: http://biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/ requena_marianne.html
  • Görsel 13. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti I, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 14. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti II, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 15. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 16. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 17. Başar, S. (Sanatçı). Dilovası üzerine yeni bir okuma önerisi II), [Kağıt katkılı porselen]. Safiye Başar koleksiyonu.
  • Görsel 18. Ağatekin, E. (Sanatçı). [Porselen]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/12103437/The-Flavr-of-Love-Remaining-on-the-Palate
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Safiye Başar 0000-0003-1958-714X

Publication Date October 26, 2019
Submission Date August 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 43

Cite

APA Başar, S. (2019). Çağdaş Sanatta Yazı Seramik Malzemenin Plastik Dili Üzerinden Bir Değerlendirme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(43), 222-233. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.606167

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.