Review
BibTex RIS Cite

Grafik Tasarım Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışı

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 570 - 579, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.749510

Abstract

Grafik tasarım eğitiminde uygulanan öğretim yöntem ya da teknikler, öğrencilerin tasarım problemlerini çözme ve tasarımlarını geliştirmede etkili olduğu için önemlidir. Bu yolla üretilecek bir grafik tasarım ürünü, hedef kitleyle başarılı bir iletişim kurmada belirleyici olmaktadır. Bu nedenle, günümüz tasarım ihtiyaçlarına cevap verebilecek ve yükseköğretim düzeyinde tasarım öğrencilerinin başarısını arttırmak için yeni öğretim yaklaşımlarının geliştirilmesi gereklidir. Bu yolla, öğrencilerin yeteneklerini geliştirerek, mesleklerinde istenen başarı seviyesine ulaşabilmeleri mümkün olabilir. Günümüz tasarım eğitiminde, öğretim yöntemleri açısından, çağın iletişim unsurlarını destekleyen, öğrencilerin görsel düşünme ve analitik düşünme becerilerini motive eden yeni yaklaşımlara ihtiyaç vardır. Buna göre, araştırmanın problem cümlesi şu şekilde düzenlenmiştir: Yükseköğretim düzeyinde, öğrencilerin grafik tasarım problemlerini analitik düşünme yoluyla çözmelerini destekleyip, onların tasarım ürünlerini geliştirmelerini sağlayacak günümüz grafik tasarım eğitiminde uygulanacak bütüncül bir öğretim yaklaşımı olabilir mi? Bu çalışma, “doküman inceleme” modeli ile yapılmıştır. Bu model araştırma problemi doğrultusunda ilgili materyallerin analizini içermektedir. Araştırmadan elde edilen verilere göre, grafik tasarım eğitiminde uygulanan yöntemlerin özellikle analitik düşünme yönünden günün koşulları uyarınca geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkarılmıştır. Bu bulgudan yola çıkarak, mevcut öğretim yöntemlerinin günümüz koşullarıyla örtüşen unsurlarını bütünsel bir yaklaşımla ele alındığı yeni bir öğretim yaklaşımı geliştirilebilmesinin mümkün olduğu sonucuna varılmış ve bu doğrultuda önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Ayaydın, A. (2009). Sanatın görsel dili. A. O. Alakuş ve L. Mercin (Eds.), Sanat eğitimi ve öğretimi (s.111-123) içinde. s.111-123. Ankara: Pegem Akademi.
  • Becer, E. (t.y.). Yaratıcılık ve grafik tasarım. Erişim adresi: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/ 11421/1032/98748.pdf?sequence=1
  • Beyin fırtınası tekniği. (t.y.). Erişim adresi: www.montessoridunyasi.com/beyin-firtinasi-teknigi/
  • Beyreli, L., & Sönmez, H. (2017). Bloom taksonomisi ve yenilenmiş Bloom taksonomisi ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların odaklandığı araştırma konuları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 213-229. doi: http://doi.org/10.18298/ijlet.1738
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s.337-371) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cheung, M. (2011). Creativity in advertising design education: An experimental study. Instr Sc., 39, 843–864. doi: http://doi.org/10.1007/s11251-010-9157-y
  • De Mozota, B. B. (2005). Tasarım yönetimi. (S. Kaçamak, Çev.). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Dikmen, B. (2012). Değişen dünyada kültür, sanat ve bilim ilişkisi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 137-144. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/313537
  • Drama tekniği-Montessori Dünyası. (t.y.). Erişim adresi: www.montessoridunyasi.com/drama-teknigi/
  • Gösterip yaptırma yöntemi nedir?. (t.y.). Erişim adresi: www.ozelogretm.hacettepe.edu.tr/grup3/gosterpy.php
  • Hayırsever, F. (2002). İlköğretim okullarında uygulanan küme çalışması yönteminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 153-154(Kış-Bahar), 1-10. Erişim adresi: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_ egitim_dergisi/153-154/hayirsever.htm
  • İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: www.ozelogretm.hacettepe.edu.tr/grup3/sbrlg.php
  • Kan, J. W. T., & Gero, J. S. (2005). Entropy measurement of linkography in protocol studies of designing. J. S. Gero and N. Bonnardel (Eds), Studying designers‘ 05, 2005 key centre of design computing and cognition, university of Sydney (p. 229-245) içinde. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/ 242450177_ENTROPY_MEASUREMENT_OF_LINKOGRAPHY_IN_PROTOCOL_STUDIES_OF_DESIGNING
  • Kara, Y., & Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155. Erişim adresi: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/ yonetim/icerik/makaleler/586-published.pdf
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat, kültür ve yaratıcılık. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kim, M. J., Ju, S. R., & Lee, L. (2015). A cross-cultural and ınterdisciplinary collaboration in a joint design studio. International Journal of Art & Design Education, 34(1), 102–120. doi: 10.1111/jade.12019
  • Margolin, V. (2012). Grafik tasarım eğitimi ve toplumsal değişimin getirdiği zorluklar. (L. Tonguç Basmacı, Çev.). Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar: Grafikerler Meslek Kuruluşu, 123. Erişim adresi: http://gmk.org.tr/uploads/news/file-1457210108324006210.pdf
  • Öğretim yöntemleri. (t.y.). Erişim adresi: https://ogryontem.wordpress.com/beyn-frtnas/
  • Özderin, S. (2019) Grafik tasarım eğitiminde akademik ilkeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66). 517-532. doi: 10.17719/jisr.2019.3603
  • Özsoy, V., & Alakuş, A. O. (2009). Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pawlak, A. M. (2016). Fostering creativity in the new millennium. Research-Technology Management, 43(6), 32-35. doi: 10.1080/08956308.2000.11671393
  • Pektaş Turgut, Ö. (2016). Tasarım tarihi eğitiminde yeni yöntem ve yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 204-211. Erişim adresi: http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/24.ozden_pektas_turgut.pdf
  • Peng, L., & Zhang, Y. (2014, 21-22 June). Study on the innovative design of graphic design. Presented notice in 2nd International conference in humanities, social sciences and global business management (ISSGBM 2014). London, England.
  • Problem çözme yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: www.ozelogretm.hacettepe.edu.tr/grup3/problem.php
  • Ravikumar, R. (2008). The creative problem solving process in graphic design classrooms. Design Principles and Practices: An International Journal 2(2), 49-52. doi:10.18848/1833-1874/CGP/v02i02/38275
  • Rutherford. (2015). Improving student engagement in commercial art and design programmes. International Journal of Art & Design Education. 34(1), 89-101. doi: 10.1111/jade.12016
  • Sanat. (t.y.). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Soru-cevap yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: http://www.ozelogretim.hacettepe.edu.tr/grup3/sorucevap.php
  • Sönmez, V. (2010). Öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tartışma yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: https://ogryontem.wordpress.com/tartisma-yontemi/
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar. Ankara: Detay & Sistem ofset.
  • Tepetaş, G. Ş., & Haktanır, G. (2013). 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 62-79. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1680/497
  • Türker, İ. H. (2005). Bilgisayar destekli grafik tasarımı dersi yöntem önerisi. Presented notice in Proc. 4 Int. Educational Technology Symposium, Sakarya, Turkey. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/ publication/322790136_Bilgisayar_Destekli_Grafik_Tasarimi_Dersi_Yontem_Onerisi
  • Van Der Lugt, R. (2000). Developing a graphic tool for creative problem solving in design groups. Design Studies, 21(5), 505–522. Erişim adresi: https://research.tudelft.nl/en/publications/developing-a-graphic-tool-for-creative-problem-solving-in-design-
  • Vukic, F. (2012). Yarının tasarımı mı?. (L. Tonguç Basmacı, Çev.). Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar: Grafikerler Meslek Kuruluşu, 123. Erişim adresi: http://gmk.org.tr/uploads/news/file-1457210108324006210.pdf
  • Y. Balaban., & D. Akdağ Satır (Ed.). (t.y.). Grafik tasarım: Medya ve iletişim. Erişim adresi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/grafiktasarimu149.pdf

Searching for New Approach in Graphic Design Education

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 570 - 579, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.749510

Abstract

The methods used in graphic design education are important as they are effective in solving students’ design problems and developing their designs. By produced this way, a graphic design will be decisive in establishing a successful communication with the target audience. Therefore, it can be said that teaching methods that can meet the design needs of today are required to increase the success of higher education design students. Thus, it may be possible for design students to achieve their desired level of success by improving their skills. In today's design education, new approaches are needed in terms of teaching methods that support the communication and motivate students' visual thinking and analytical thinking skills. Accordingly, research problem is arranged as follows: Could it be a holistic teaching approach that will be applied in today's graphic design higher education that will enable students to solve their graphic design problems and improve their design products through analytical thinking? “Document analysis” research technique was used in this study. The Document analysis includes materials to examine in accordance with the research question. According to the data obtained from the research, it has been revealed that the methods used in graphic design education should be developed in accordance with the conditions of today especially, in analytical thinking terms. Based on this finding, it is concluded that it is possible to develop a new teaching approach, in which the elements of current teaching methods overlapping today's conditions, are handled with a holistic approach and suggestions were made.

References

  • Ayaydın, A. (2009). Sanatın görsel dili. A. O. Alakuş ve L. Mercin (Eds.), Sanat eğitimi ve öğretimi (s.111-123) içinde. s.111-123. Ankara: Pegem Akademi.
  • Becer, E. (t.y.). Yaratıcılık ve grafik tasarım. Erişim adresi: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/ 11421/1032/98748.pdf?sequence=1
  • Beyin fırtınası tekniği. (t.y.). Erişim adresi: www.montessoridunyasi.com/beyin-firtinasi-teknigi/
  • Beyreli, L., & Sönmez, H. (2017). Bloom taksonomisi ve yenilenmiş Bloom taksonomisi ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların odaklandığı araştırma konuları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 213-229. doi: http://doi.org/10.18298/ijlet.1738
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s.337-371) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cheung, M. (2011). Creativity in advertising design education: An experimental study. Instr Sc., 39, 843–864. doi: http://doi.org/10.1007/s11251-010-9157-y
  • De Mozota, B. B. (2005). Tasarım yönetimi. (S. Kaçamak, Çev.). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Dikmen, B. (2012). Değişen dünyada kültür, sanat ve bilim ilişkisi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 137-144. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/313537
  • Drama tekniği-Montessori Dünyası. (t.y.). Erişim adresi: www.montessoridunyasi.com/drama-teknigi/
  • Gösterip yaptırma yöntemi nedir?. (t.y.). Erişim adresi: www.ozelogretm.hacettepe.edu.tr/grup3/gosterpy.php
  • Hayırsever, F. (2002). İlköğretim okullarında uygulanan küme çalışması yönteminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 153-154(Kış-Bahar), 1-10. Erişim adresi: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_ egitim_dergisi/153-154/hayirsever.htm
  • İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: www.ozelogretm.hacettepe.edu.tr/grup3/sbrlg.php
  • Kan, J. W. T., & Gero, J. S. (2005). Entropy measurement of linkography in protocol studies of designing. J. S. Gero and N. Bonnardel (Eds), Studying designers‘ 05, 2005 key centre of design computing and cognition, university of Sydney (p. 229-245) içinde. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/ 242450177_ENTROPY_MEASUREMENT_OF_LINKOGRAPHY_IN_PROTOCOL_STUDIES_OF_DESIGNING
  • Kara, Y., & Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155. Erişim adresi: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/ yonetim/icerik/makaleler/586-published.pdf
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat, kültür ve yaratıcılık. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kim, M. J., Ju, S. R., & Lee, L. (2015). A cross-cultural and ınterdisciplinary collaboration in a joint design studio. International Journal of Art & Design Education, 34(1), 102–120. doi: 10.1111/jade.12019
  • Margolin, V. (2012). Grafik tasarım eğitimi ve toplumsal değişimin getirdiği zorluklar. (L. Tonguç Basmacı, Çev.). Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar: Grafikerler Meslek Kuruluşu, 123. Erişim adresi: http://gmk.org.tr/uploads/news/file-1457210108324006210.pdf
  • Öğretim yöntemleri. (t.y.). Erişim adresi: https://ogryontem.wordpress.com/beyn-frtnas/
  • Özderin, S. (2019) Grafik tasarım eğitiminde akademik ilkeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66). 517-532. doi: 10.17719/jisr.2019.3603
  • Özsoy, V., & Alakuş, A. O. (2009). Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pawlak, A. M. (2016). Fostering creativity in the new millennium. Research-Technology Management, 43(6), 32-35. doi: 10.1080/08956308.2000.11671393
  • Pektaş Turgut, Ö. (2016). Tasarım tarihi eğitiminde yeni yöntem ve yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 204-211. Erişim adresi: http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/24.ozden_pektas_turgut.pdf
  • Peng, L., & Zhang, Y. (2014, 21-22 June). Study on the innovative design of graphic design. Presented notice in 2nd International conference in humanities, social sciences and global business management (ISSGBM 2014). London, England.
  • Problem çözme yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: www.ozelogretm.hacettepe.edu.tr/grup3/problem.php
  • Ravikumar, R. (2008). The creative problem solving process in graphic design classrooms. Design Principles and Practices: An International Journal 2(2), 49-52. doi:10.18848/1833-1874/CGP/v02i02/38275
  • Rutherford. (2015). Improving student engagement in commercial art and design programmes. International Journal of Art & Design Education. 34(1), 89-101. doi: 10.1111/jade.12016
  • Sanat. (t.y.). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Soru-cevap yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: http://www.ozelogretim.hacettepe.edu.tr/grup3/sorucevap.php
  • Sönmez, V. (2010). Öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tartışma yöntemi. (t.y.). Erişim adresi: https://ogryontem.wordpress.com/tartisma-yontemi/
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar. Ankara: Detay & Sistem ofset.
  • Tepetaş, G. Ş., & Haktanır, G. (2013). 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 62-79. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1680/497
  • Türker, İ. H. (2005). Bilgisayar destekli grafik tasarımı dersi yöntem önerisi. Presented notice in Proc. 4 Int. Educational Technology Symposium, Sakarya, Turkey. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/ publication/322790136_Bilgisayar_Destekli_Grafik_Tasarimi_Dersi_Yontem_Onerisi
  • Van Der Lugt, R. (2000). Developing a graphic tool for creative problem solving in design groups. Design Studies, 21(5), 505–522. Erişim adresi: https://research.tudelft.nl/en/publications/developing-a-graphic-tool-for-creative-problem-solving-in-design-
  • Vukic, F. (2012). Yarının tasarımı mı?. (L. Tonguç Basmacı, Çev.). Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar: Grafikerler Meslek Kuruluşu, 123. Erişim adresi: http://gmk.org.tr/uploads/news/file-1457210108324006210.pdf
  • Y. Balaban., & D. Akdağ Satır (Ed.). (t.y.). Grafik tasarım: Medya ve iletişim. Erişim adresi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/grafiktasarimu149.pdf
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kani Ülger 0000-0001-7435-175X

Publication Date October 22, 2020
Submission Date June 8, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 45

Cite

APA Ülger, K. (2020). Grafik Tasarım Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışı. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 570-579. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.749510

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.