Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 674 - 690, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.777656

Abstract

In this study, the relationship between emotional intelligence and critical thinking trends of music education students and their lower dimensions was examined. The research in which screening model was used was conducted with a total of 204 students who were randomly selected from 6 different universities in the last year of the Department of music education. The 41-item “Schutte emotional (revised) Intelligence Scale”, adapted to Turkish by Saltukoglu, Tatar and Tok, and the 51-item “California critical thinking trend scale”, adapted to Turkish by Kokdemir, were used to determine emotional intelligence, and the 10-item “Personal Data Form” developed by the researcher was used to determine demographic characteristics. Data analysis frequency, percentage distribution, t-test, Mann-Whitney U-test, post-hoc Scheffe test post-hoc Mann-Whitney U test, Pearson correlation coefficient values were taken. According to the findings, there was a significant and positive association between the general level of critical thinking and the general level of emotional intelligence with “moderate” difficulty. It is concluded that he demographic characteristics of the music teacher candidates related to the EDE levels caused a significant difference in terms of the age of the students, the high school they graduated from and the level of knowledge about DZ, but did not cause a partially or completely significant difference in terms of gender.

References

  • Akyüzlüer, F. (2014). Müzik öğretmeni eğitim programının müzik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkileri. New World Sciences Academy-Fine Arts, 9(3), 111-119. doi: http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.D0152
  • Aşan, Ö., & Özyer, K. (2003). Duygusal zekaya etki eden demografik faktörlerin saptanmasına yönelik ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 151-167. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/309902
  • Certel, Z., Çatıkkaş, F., & Yalçınkaya, M. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zekâ ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 74-81. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/330521022_Beden_Egitimi_Ogretmen_Adaylarinin_ Duygusal_Zeka_ile_Elestirel_Dusunme_Egilimlerinin_Incelenmesi_Analysis_of_the_Emotional_Intelligence_Levels_and_Critical_Thinking_Dispositions_of_Physical_Education_
  • Çelikkaya, H. (2009). Eğitim bilimlerine giriş-eğitimcilik ve öğretmenlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çuhadar, H. (2006). Müziksel zekâ. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 187631).
  • Dutoğlu, G., & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 8(1), 11-32. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16602
  • Goleman, D. (2018). Duygusal zekâ neden IQ’dan daha önemlidir?. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürşen Otacıoğlu, S. (2009). Müzik öğretmeni adaylarının duygusal zekâ ile akademik ve çalgı başarı düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 85-96. Erişim adresi: http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt19/sayi1/085-096.pdf
  • Jawlik, A. (2016). Statistics from A to Z. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 127649).
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standarts for an intelligence. Intelligence, 22(1), 267-298. Erişim adresi: https://www.academia.edu/928082/Emotional_ Intelligence_Meets_Traditional_Standards_for_An_Intelligence
  • Norris, S. P. (1985). Synthesis of research on critical thinking. Educational Leadership, 8, 40-45. Erişim adresi: http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_198505_norris.pdf
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297-316. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256389
  • Pektaş, S. (2013). Güzel sanatlar ve spor lisesi müzik bölümü öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 333811).
  • Piji Küçük, D., & Uzun, Y. B. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 327-345. Erişim adresi: http://kefad2.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt14Sayi1/JKEF_14_1_2013_327-345.pdf
  • Şen, Ü. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of World of Turks, 1(2), 69-89. Erişim adresi: https://www.academia.edu/32143702/T%C3%BCrk%C3%A7e_%C3%96%C4%9Fretmeni_Adaylar%C4%B1n%C4%B1n_Ele%C5%9Ftirel_D%C3%BC%C5%9F%C3%BCnme_Tutumlar%C4%B1n%C4%B1n_%C3%87e%C5%9Fitli_De%C4%9Fi%C5%9Fkenler_A%C3%A7%C4%B1s%C4%B1ndan_De%C4%9Ferlendirilmesi
  • Tufan, Ş. (2011). Geliştirilen duygusal zekâ eğitimi programının ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 302910).
  • Türkoğlu, A. (2005). 109 soruda öğretmenlik meslek bilgisine giriş. İstanbul: Kare Yayınları.
  • Uçan, A. (2015). Müzik eğitimi. Ankara: Evrensel Müzikevi Yayınları.
  • Yaman, S., & Yalçın, N. (2004). Fen bilgisi öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme becerisine etkisi. İlköğretim-Online, 4(1), 42-52. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/2022/1858

Müzik Öğretmeni Adaylarının Duygusal Zekâ ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 674 - 690, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.777656

Abstract

Bu araştırmada, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin duygusal zekâ (DZ) ve eleştirel düşünme eğilimleri (EDE) ile alt boyutları arasındaki ilişki incelenmiştir. Tarama modelli olan bu araştırma, 6 farklı üniversiteden rastgele seçilmiş Müzik Eğitimi Anabilim Dalı son sınıfta öğrenim gören toplam 204 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Araştırmada DZ’ yi belirlemek amacıyla, Türkçeye uyarlamasını Saltukoğlu, Tatar ve Tok’un yaptığı 41 maddelik “Schutte Duygusal (Gözden Geçirilmiş) Zekâ Ölçeği”, EDE’ yi saptamak üzere, Türkçeye uyarlamasını Kökdemir’in yaptığı 51 maddelik “California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği”, demografik özellikleri belirlemek üzere araştırmacı tarafından yapılan 10 maddelik “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veri analizinde, frekans, yüzde dağılım, t-testi, Mann-Whitney U testi, post-hoc Scheffe testi, post-hoc Mann-Whitney U testi, Pearson Korelasyon Katsayısı değerleri alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre, genel EDE düzeyi ile genel DZ düzeyi arasında “orta” güçlükte, anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu saptanmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının, EDE düzeyleri ile ilgili demografik özelliklerinin öğrencilerin yaşı, mezun oldukları lise ve DZ ile ilgili bilgi düzeyi açısından anlamlı farklılaşmaya neden olduğu, cinsiyet açısından ise kısmen veya tamamen anlamlı bir farklılaşmaya neden olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akyüzlüer, F. (2014). Müzik öğretmeni eğitim programının müzik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkileri. New World Sciences Academy-Fine Arts, 9(3), 111-119. doi: http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.D0152
  • Aşan, Ö., & Özyer, K. (2003). Duygusal zekaya etki eden demografik faktörlerin saptanmasına yönelik ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 151-167. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/309902
  • Certel, Z., Çatıkkaş, F., & Yalçınkaya, M. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zekâ ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 74-81. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/330521022_Beden_Egitimi_Ogretmen_Adaylarinin_ Duygusal_Zeka_ile_Elestirel_Dusunme_Egilimlerinin_Incelenmesi_Analysis_of_the_Emotional_Intelligence_Levels_and_Critical_Thinking_Dispositions_of_Physical_Education_
  • Çelikkaya, H. (2009). Eğitim bilimlerine giriş-eğitimcilik ve öğretmenlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çuhadar, H. (2006). Müziksel zekâ. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 187631).
  • Dutoğlu, G., & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 8(1), 11-32. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16602
  • Goleman, D. (2018). Duygusal zekâ neden IQ’dan daha önemlidir?. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürşen Otacıoğlu, S. (2009). Müzik öğretmeni adaylarının duygusal zekâ ile akademik ve çalgı başarı düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 85-96. Erişim adresi: http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt19/sayi1/085-096.pdf
  • Jawlik, A. (2016). Statistics from A to Z. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 127649).
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standarts for an intelligence. Intelligence, 22(1), 267-298. Erişim adresi: https://www.academia.edu/928082/Emotional_ Intelligence_Meets_Traditional_Standards_for_An_Intelligence
  • Norris, S. P. (1985). Synthesis of research on critical thinking. Educational Leadership, 8, 40-45. Erişim adresi: http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_198505_norris.pdf
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297-316. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256389
  • Pektaş, S. (2013). Güzel sanatlar ve spor lisesi müzik bölümü öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 333811).
  • Piji Küçük, D., & Uzun, Y. B. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 327-345. Erişim adresi: http://kefad2.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt14Sayi1/JKEF_14_1_2013_327-345.pdf
  • Şen, Ü. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of World of Turks, 1(2), 69-89. Erişim adresi: https://www.academia.edu/32143702/T%C3%BCrk%C3%A7e_%C3%96%C4%9Fretmeni_Adaylar%C4%B1n%C4%B1n_Ele%C5%9Ftirel_D%C3%BC%C5%9F%C3%BCnme_Tutumlar%C4%B1n%C4%B1n_%C3%87e%C5%9Fitli_De%C4%9Fi%C5%9Fkenler_A%C3%A7%C4%B1s%C4%B1ndan_De%C4%9Ferlendirilmesi
  • Tufan, Ş. (2011). Geliştirilen duygusal zekâ eğitimi programının ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 302910).
  • Türkoğlu, A. (2005). 109 soruda öğretmenlik meslek bilgisine giriş. İstanbul: Kare Yayınları.
  • Uçan, A. (2015). Müzik eğitimi. Ankara: Evrensel Müzikevi Yayınları.
  • Yaman, S., & Yalçın, N. (2004). Fen bilgisi öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme becerisine etkisi. İlköğretim-Online, 4(1), 42-52. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/2022/1858
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Onur Mermer 0000-0003-2186-9736

Ajda Aylin Can 0000-0001-9332-0385

Publication Date October 22, 2020
Submission Date August 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 45

Cite

APA Mermer, O., & Can, A. A. (2020). Müzik Öğretmeni Adaylarının Duygusal Zekâ ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 674-690. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.777656

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.