Review
BibTex RIS Cite

Sanal Gerçekliğin Reklam Stratejilerinde Kullanılmasına Yönelik Bir Değerlendirme

Year 2021, Volume: 27 Issue: 46, 241 - 248, 30.03.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.836847

Abstract

Teknolojinin akıl almaz bir hızla gelişmesi, internetin sosyal hayatın rutinleri arasına girmesi toplumsal hayatı birçok boyutuyla etkilemiştir. Teknolojinin gelişmesine paralel olarak ortaya çıkan kavramlardan biri de sanal gerçeklik kavramıdır. Sanal gerçeklik (Virtual Reality/VR) yapay ortamlar yaratarak gerçek gibi deneyimlenip etkileşim ortamı yaratan bilgisayar destekli sayısal platformları ifade etmek için kullanılan bir kavramdır. Sanal gerçeklik uygulamaları simülasyon başta olmak üzere birçok alanda (görsel, sanatlar, mimari, askeri, sağlık, eğitim, oyun, reklam) kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı teknolojik gelişmeler sonucu ortaya çıkan sanal gerçeklik uygulamalarının reklam stratejilerinde nasıl kullanıldığını ortaya koymaktır. Bu amaçla örnek olarak seçilen reklam uygulamaları çözümlenmiş ve sanal gerçekliğin reklam stratejilerinde nasıl kullanıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır.

References

  • Ağca, G., & Kozbekçi Ayranpınar, S. (2021). Moda sektöründe artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik. Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 25, 1-15. https://doi.org/10.17484/yedi.731854
  • Akmeşe, E. (2017). Evrensel bir simgenin sıradışı öyküsü: Chevolution. H. Kuruoğlu ve A. F. Parsa (Ed.), Belgesel filmde zamanın ruhu: Belgesel filmde değişen anlam ve anlatım (s. 117-137) içinde. Detay Yayıncılık.
  • Akmeşe, E., & Akmeşe, Z. (2020). Mizahla estetize edilen egemen ideolojinin tezahürü: Muhsin bey. Sosyal Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 194-207. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.355
  • Akmeşe, Z. (2020). Televizyon ana haber bültenlerinde çerçeveleme: Türk Telekom reklam filmi örneği. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(1), 37-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/mbsjcs/issue/53358/ 702249
  • Alkan, M. A. (2019, 16 Mart). Sanal gerçeklik (Virtual reality). Endüstrü40. https://www.endustri40.com/sanal-gerceklik-virtual-reality/
  • Altincik, H. (2020). Halkla ilişkiler perspektifinden medya ve yerel yönetim ilişkisi. Kriter Yayınevi.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Beauty 2.0. (2016, 22 Temmuz). Make Up Genius uygulaması [Ekran Görüntüsü]. France24. https://www. france24.com/en/tv-shows/tech24/10/
  • Bolat, N. (2020). Televizyonun teknik dönüşümünün içeriğe etkisi. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 107- 127) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Boz, M. S. (2019). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamalarının değerlendirilmesi. MEB Yayınları.
  • Bozat A. U., & Dedelioğlu, C. (2018, Kasım). Artırılmış gerçeklik (AR)- geleneksel ve dijitalin kâğıt üzerinde buluşması [Konferans sunumu]. 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Türkiye.
  • Campaign Türkiye. (2015, 11 Mayıs). Domestos mikropları Nişantaşı'nda [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=j81nDoP20fI
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: Concepts and applications. Morgan Kauffman. http://digilib.stmik-banjarbaru.ac.id/data.bc/12.%20Enterprise%20Architecture/12.%20Enterprise%20Archit ecture/2013%20Understanding%20Augmented%20Reality.pdf
  • Filli Boya. (2017, 29 Mayıs). Filli boya mimar benim uygulaması [Ekran Görüntüsü]. APK-DL. https://apk-dl.com/mimar-benim/com.bos4apps.mimarbenim
  • Foto Especial. (2018, 9 Ağustos). Kullanıcının mağazada test ettiği ruj renkleri [Ekran Görüntüsü]. El Sol de Toluca. https://www.elsoldetoluca.com.mx/doble-via/loreal-se-asocia-con-facebook-ofrecera-pruebas-virtuales-de-maquillaje-1903878.html
  • Gökçearslan, A. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ve grafik tasarım alanına yansımaları. Turkish Studies, 11(21), 697-708. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11304
  • İçten, T., & Bal, G. (2017a). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5(2), 111-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gujsc/issue/49772/638527
  • İçten T., & Bal, G. (2017b). Artırılmış gerçeklik üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415. https://doi.org/10.17671/gazibtd.290253
  • Kars, N. (2003). Herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • LC Waikiki. (t.y.). Wear 4+ uygulaması AR görüntüsü [Ekran Görüntüsü]. Apple. https://apps.apple.com/tr/app/ wear-4d/id1088231216?l=tr
  • Sirer, E. (2020). Zamanın ruhu: Eşzamansızlık. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 45-61) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan kadar konuş: Marka iletişimi stratejileri. MediaCat Kitapları.
  • Yaşar, İ. H. (2020). Sosyal medya ve siyaset. Orion Akademi.
  • Yengi̇n, D., & Bayrak, T. (2018). Tüketimin oyunlaştırılmasıyla artırılmış gerçeklik. Etkileşim Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1, 56-77. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.10
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, R. A. (2014). Yüzyılı dönüştüren yaratıcılar. Literatürk Yayınevi.

An Evaluation on The Use of Virtual Reality in Advertising Strategies

Year 2021, Volume: 27 Issue: 46, 241 - 248, 30.03.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.836847

Abstract

The development of technology at an unbelievable speed and the internet becoming a routine of social life have affected social life in many ways. One of the concepts that emerged in parallel with the development of technology is the concept of virtual reality. Virtual reality (VR) is a concept used to express computer-aided digital platforms that create an environment of interaction by creating artificial environments that are experienced like real. Virtual reality applications are used in many areas (visual, arts, architecture, military, health, education, games, advertising), especially simulation. The aim of this study is to analyze how virtual reality applications emerging as a result of technological developments are used in advertising strategies. The advertising applications selected as an example were analyzed and how virtual reality was used in advertising strategies was tried to be explained.

References

  • Ağca, G., & Kozbekçi Ayranpınar, S. (2021). Moda sektöründe artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik. Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 25, 1-15. https://doi.org/10.17484/yedi.731854
  • Akmeşe, E. (2017). Evrensel bir simgenin sıradışı öyküsü: Chevolution. H. Kuruoğlu ve A. F. Parsa (Ed.), Belgesel filmde zamanın ruhu: Belgesel filmde değişen anlam ve anlatım (s. 117-137) içinde. Detay Yayıncılık.
  • Akmeşe, E., & Akmeşe, Z. (2020). Mizahla estetize edilen egemen ideolojinin tezahürü: Muhsin bey. Sosyal Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 194-207. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.355
  • Akmeşe, Z. (2020). Televizyon ana haber bültenlerinde çerçeveleme: Türk Telekom reklam filmi örneği. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(1), 37-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/mbsjcs/issue/53358/ 702249
  • Alkan, M. A. (2019, 16 Mart). Sanal gerçeklik (Virtual reality). Endüstrü40. https://www.endustri40.com/sanal-gerceklik-virtual-reality/
  • Altincik, H. (2020). Halkla ilişkiler perspektifinden medya ve yerel yönetim ilişkisi. Kriter Yayınevi.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Beauty 2.0. (2016, 22 Temmuz). Make Up Genius uygulaması [Ekran Görüntüsü]. France24. https://www. france24.com/en/tv-shows/tech24/10/
  • Bolat, N. (2020). Televizyonun teknik dönüşümünün içeriğe etkisi. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 107- 127) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Boz, M. S. (2019). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamalarının değerlendirilmesi. MEB Yayınları.
  • Bozat A. U., & Dedelioğlu, C. (2018, Kasım). Artırılmış gerçeklik (AR)- geleneksel ve dijitalin kâğıt üzerinde buluşması [Konferans sunumu]. 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Türkiye.
  • Campaign Türkiye. (2015, 11 Mayıs). Domestos mikropları Nişantaşı'nda [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=j81nDoP20fI
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: Concepts and applications. Morgan Kauffman. http://digilib.stmik-banjarbaru.ac.id/data.bc/12.%20Enterprise%20Architecture/12.%20Enterprise%20Archit ecture/2013%20Understanding%20Augmented%20Reality.pdf
  • Filli Boya. (2017, 29 Mayıs). Filli boya mimar benim uygulaması [Ekran Görüntüsü]. APK-DL. https://apk-dl.com/mimar-benim/com.bos4apps.mimarbenim
  • Foto Especial. (2018, 9 Ağustos). Kullanıcının mağazada test ettiği ruj renkleri [Ekran Görüntüsü]. El Sol de Toluca. https://www.elsoldetoluca.com.mx/doble-via/loreal-se-asocia-con-facebook-ofrecera-pruebas-virtuales-de-maquillaje-1903878.html
  • Gökçearslan, A. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ve grafik tasarım alanına yansımaları. Turkish Studies, 11(21), 697-708. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11304
  • İçten, T., & Bal, G. (2017a). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5(2), 111-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gujsc/issue/49772/638527
  • İçten T., & Bal, G. (2017b). Artırılmış gerçeklik üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415. https://doi.org/10.17671/gazibtd.290253
  • Kars, N. (2003). Herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • LC Waikiki. (t.y.). Wear 4+ uygulaması AR görüntüsü [Ekran Görüntüsü]. Apple. https://apps.apple.com/tr/app/ wear-4d/id1088231216?l=tr
  • Sirer, E. (2020). Zamanın ruhu: Eşzamansızlık. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 45-61) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan kadar konuş: Marka iletişimi stratejileri. MediaCat Kitapları.
  • Yaşar, İ. H. (2020). Sosyal medya ve siyaset. Orion Akademi.
  • Yengi̇n, D., & Bayrak, T. (2018). Tüketimin oyunlaştırılmasıyla artırılmış gerçeklik. Etkileşim Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1, 56-77. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.10
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, R. A. (2014). Yüzyılı dönüştüren yaratıcılar. Literatürk Yayınevi.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Serhat Erdem 0000-0002-3782-0147

Publication Date March 30, 2021
Submission Date December 14, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 27 Issue: 46

Cite

APA Erdem, S. (2021). Sanal Gerçekliğin Reklam Stratejilerinde Kullanılmasına Yönelik Bir Değerlendirme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 241-248. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.836847

Cited By

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.