Review
BibTex RIS Cite

Examples of Kilims Woven as a Work of Art in Van

Year 2021, Volume: 27 Issue: 47, 498 - 508, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.938961

Abstract

Kilim weaving in and around the city of Van is an ancient tradition. However, interest in weaving has decreased in recent years. A social responsibility project was initiated to revive kilim weaving in the region. The goal of the project is to ensure the sustainability of production in some rug workshops in Van. In this context, kilims in unique colors, patterns, and sizes were produced with domestic and international orders. Today, weaving is also an artistic expression; some of these orders came from artists. The artists kept in contact with the weavers and ensured that their works were woven in the quality they wanted. In this study, the beginning of weaving and its transformation into artwork in the modern period are mentioned. Twenty-one of the kilims woven in ateliers for artists named Jörg Niederberger, Mai-Thu Perret, and Ann Cathrin November Hoibo are discussed in terms of color, pattern, and composition.

References

  • Acar, S. (2013). Tapestry geleneğinden lif sanatına geçiş sürecinde Jagoda Buic ve sanatsal çalışmaları. Yedi, Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 9, 51-59. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203731
  • Arslan, S. (2012). Resmin dokunması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1724422
  • Atlıhan, Ş. (2018). A Nomad’s art kilims of Anatolia. D. Shaffer, B. David (Ed.), The Anatolian weaving tradition today. (s. 134-153) içinde. HALI Publications. https://museum.gwu.edu/sites/g/files/zaxdzs3226/f/A%20 Nomads%20Art%20Catalogue.pdf
  • Dölen, E. (1992). Tekstil tarihi. Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fazlıoğlu, İ. (1997). Eski çağda dokuma. Eski Çağ Enstitüsü Yayınları.
  • Mousse. (2014). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Mai-Thu Perret kilimleri [Fotoğraf]. Moussemagazine http://moussemagazine.it
  • Niederberger, J. (2011). Malerei in situ II-Te deum I [Resim]. Joergniederberger. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014a). Şaheser/Wunderwerk isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014b). Teppiche/Kilim-Markt Basar [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • November Hoibo, A. C. (t.y.). Ann Cathrin November Hoibo works [Fotoğraf]. Carl Freedman Gallery. https://carlfreedman.com/artists/ann-cathrin-november-hoibo/
  • Özay, S. (2001). Dünden bugüne dokuma resim sanatı. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Perret, M. T. (t.y.a). Mai-Thu Perret’nin 2015 yılında Paris’te gerçekleşen bir sergisi [Fotoğraf]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Perret, M. T. (t.y.b). Mai-Thu Perret’in 2019 yılına ait bir enstalasyonu [Enstalasyon]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Sergi Kataloğu. (2018). Dokuma-ma. Anna Laudel Galeri.
  • Sergi Kataloğu. (2019). Tapestry dokunmuş hikayeler. Anna Laudel Galeri.
  • Taylan, M. (2012). Bas 01 (Başlangıç 01) ve Bas 02 (Başlangıç 02) isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013). Louvre Müzesi’inde sergilenen bir tapestryden detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013b). 2013 yılında Jörg Niederberger için dokunmuş bir kilim, Env. No: 13-998 [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014a). Joan Miro’ya ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014b). Jörg Niederberger için dokunan kilimlerden bir detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014c). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Ann Cathrin November Hoibo kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2016). Mine Taylan tarafından dokunan, Marit Bakken’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019a). Mine Taylan tarafından dokunan, Mustafa Aslıer’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019b). Sühandan Özay’a ait bir dokuma [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019c). Jörg Niederberger kilimi için hazırlanan desen ve renk şeması [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019d). Mine Taylan tarafından hazırlanan renk kartelası [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2020). Van-Hakkâri kilimlerinde yeni bir desen: Aşiret kavgası. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 13(30), 778-796. https://doi.org/10.12981/mahder.726392
  • Uğurlu, S. S. (2018). Geleneksel tekstil teknikleriyle yeni sanatsal çalışmalar (Tez No. 541153) [Sanatta Yeterlik, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Yağan, Y. (1978). Türk dokumacılığı. Türkiye İş Bankası Yayınları.

Van'da Sanat Yapıtı Olarak Dokunan Kilimlerden Örnekler

Year 2021, Volume: 27 Issue: 47, 498 - 508, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.938961

Abstract

Van şehri ve çevresinde yün kilim dokumacılığı çok eski bir gelenektir. Ancak son yıllarda dokumacılığa olan ilgi azalmıştır. Bölgede kilim dokumacılığını canlandırmak için sosyal bir sorumluluk projesi başlatılmıştır. Projenin amacı; Van’da bulunan bazı kilim atölyelerinde üretimin sürdürülebilirliğini sağlamaktır. Bu kapsamda yurt içi ve yurt dışından gelen siparişler ile özel renk, desen ve ebatlarda kilim üretimi yapılmıştır. Günümüzde dokuma aynı zamanda bir sanatsal ifade biçimi olduğundan, bu siparişlerin bir kısmı sanatçılardan gelmiştir. Sanatçılar dokumacılar ile sürekli iletişim halinde kalarak yapıtlarının istedikleri kalitede dokunmasını sağlamışlardır. Çalışmada; dokumanın ortaya çıkışından ve modern dönemde bir sanat yapıtına dönüşmesinden bahsedilmiş, Jörg Niederberger, Mai-Thu Perret ve Ann Cathrin November Hoibo isimli sanatçılar için dokunan kilimlerden yirmi bir tanesi renk, desen ve kompozisyon açısından ele alınmıştır.

References

  • Acar, S. (2013). Tapestry geleneğinden lif sanatına geçiş sürecinde Jagoda Buic ve sanatsal çalışmaları. Yedi, Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 9, 51-59. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203731
  • Arslan, S. (2012). Resmin dokunması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1724422
  • Atlıhan, Ş. (2018). A Nomad’s art kilims of Anatolia. D. Shaffer, B. David (Ed.), The Anatolian weaving tradition today. (s. 134-153) içinde. HALI Publications. https://museum.gwu.edu/sites/g/files/zaxdzs3226/f/A%20 Nomads%20Art%20Catalogue.pdf
  • Dölen, E. (1992). Tekstil tarihi. Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fazlıoğlu, İ. (1997). Eski çağda dokuma. Eski Çağ Enstitüsü Yayınları.
  • Mousse. (2014). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Mai-Thu Perret kilimleri [Fotoğraf]. Moussemagazine http://moussemagazine.it
  • Niederberger, J. (2011). Malerei in situ II-Te deum I [Resim]. Joergniederberger. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014a). Şaheser/Wunderwerk isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014b). Teppiche/Kilim-Markt Basar [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • November Hoibo, A. C. (t.y.). Ann Cathrin November Hoibo works [Fotoğraf]. Carl Freedman Gallery. https://carlfreedman.com/artists/ann-cathrin-november-hoibo/
  • Özay, S. (2001). Dünden bugüne dokuma resim sanatı. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Perret, M. T. (t.y.a). Mai-Thu Perret’nin 2015 yılında Paris’te gerçekleşen bir sergisi [Fotoğraf]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Perret, M. T. (t.y.b). Mai-Thu Perret’in 2019 yılına ait bir enstalasyonu [Enstalasyon]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Sergi Kataloğu. (2018). Dokuma-ma. Anna Laudel Galeri.
  • Sergi Kataloğu. (2019). Tapestry dokunmuş hikayeler. Anna Laudel Galeri.
  • Taylan, M. (2012). Bas 01 (Başlangıç 01) ve Bas 02 (Başlangıç 02) isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013). Louvre Müzesi’inde sergilenen bir tapestryden detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013b). 2013 yılında Jörg Niederberger için dokunmuş bir kilim, Env. No: 13-998 [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014a). Joan Miro’ya ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014b). Jörg Niederberger için dokunan kilimlerden bir detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014c). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Ann Cathrin November Hoibo kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2016). Mine Taylan tarafından dokunan, Marit Bakken’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019a). Mine Taylan tarafından dokunan, Mustafa Aslıer’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019b). Sühandan Özay’a ait bir dokuma [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019c). Jörg Niederberger kilimi için hazırlanan desen ve renk şeması [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019d). Mine Taylan tarafından hazırlanan renk kartelası [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2020). Van-Hakkâri kilimlerinde yeni bir desen: Aşiret kavgası. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 13(30), 778-796. https://doi.org/10.12981/mahder.726392
  • Uğurlu, S. S. (2018). Geleneksel tekstil teknikleriyle yeni sanatsal çalışmalar (Tez No. 541153) [Sanatta Yeterlik, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Yağan, Y. (1978). Türk dokumacılığı. Türkiye İş Bankası Yayınları.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mine Taylan 0000-0002-2098-1948

Publication Date October 28, 2021
Submission Date May 18, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 27 Issue: 47

Cite

APA Taylan, M. (2021). Van’da Sanat Yapıtı Olarak Dokunan Kilimlerden Örnekler. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(47), 498-508. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.938961

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.