Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Examples of Kilims Woven as a Work of Art in Van

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 47, 498 - 508, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.938961

Öz

Kilim weaving in and around the city of Van is an ancient tradition. However, interest in weaving has decreased in recent years. A social responsibility project was initiated to revive kilim weaving in the region. The goal of the project is to ensure the sustainability of production in some rug workshops in Van. In this context, kilims in unique colors, patterns, and sizes were produced with domestic and international orders. Today, weaving is also an artistic expression; some of these orders came from artists. The artists kept in contact with the weavers and ensured that their works were woven in the quality they wanted. In this study, the beginning of weaving and its transformation into artwork in the modern period are mentioned. Twenty-one of the kilims woven in ateliers for artists named Jörg Niederberger, Mai-Thu Perret, and Ann Cathrin November Hoibo are discussed in terms of color, pattern, and composition.

Kaynakça

  • Acar, S. (2013). Tapestry geleneğinden lif sanatına geçiş sürecinde Jagoda Buic ve sanatsal çalışmaları. Yedi, Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 9, 51-59. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203731
  • Arslan, S. (2012). Resmin dokunması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1724422
  • Atlıhan, Ş. (2018). A Nomad’s art kilims of Anatolia. D. Shaffer, B. David (Ed.), The Anatolian weaving tradition today. (s. 134-153) içinde. HALI Publications. https://museum.gwu.edu/sites/g/files/zaxdzs3226/f/A%20 Nomads%20Art%20Catalogue.pdf
  • Dölen, E. (1992). Tekstil tarihi. Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fazlıoğlu, İ. (1997). Eski çağda dokuma. Eski Çağ Enstitüsü Yayınları.
  • Mousse. (2014). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Mai-Thu Perret kilimleri [Fotoğraf]. Moussemagazine http://moussemagazine.it
  • Niederberger, J. (2011). Malerei in situ II-Te deum I [Resim]. Joergniederberger. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014a). Şaheser/Wunderwerk isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014b). Teppiche/Kilim-Markt Basar [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • November Hoibo, A. C. (t.y.). Ann Cathrin November Hoibo works [Fotoğraf]. Carl Freedman Gallery. https://carlfreedman.com/artists/ann-cathrin-november-hoibo/
  • Özay, S. (2001). Dünden bugüne dokuma resim sanatı. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Perret, M. T. (t.y.a). Mai-Thu Perret’nin 2015 yılında Paris’te gerçekleşen bir sergisi [Fotoğraf]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Perret, M. T. (t.y.b). Mai-Thu Perret’in 2019 yılına ait bir enstalasyonu [Enstalasyon]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Sergi Kataloğu. (2018). Dokuma-ma. Anna Laudel Galeri.
  • Sergi Kataloğu. (2019). Tapestry dokunmuş hikayeler. Anna Laudel Galeri.
  • Taylan, M. (2012). Bas 01 (Başlangıç 01) ve Bas 02 (Başlangıç 02) isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013). Louvre Müzesi’inde sergilenen bir tapestryden detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013b). 2013 yılında Jörg Niederberger için dokunmuş bir kilim, Env. No: 13-998 [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014a). Joan Miro’ya ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014b). Jörg Niederberger için dokunan kilimlerden bir detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014c). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Ann Cathrin November Hoibo kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2016). Mine Taylan tarafından dokunan, Marit Bakken’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019a). Mine Taylan tarafından dokunan, Mustafa Aslıer’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019b). Sühandan Özay’a ait bir dokuma [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019c). Jörg Niederberger kilimi için hazırlanan desen ve renk şeması [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019d). Mine Taylan tarafından hazırlanan renk kartelası [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2020). Van-Hakkâri kilimlerinde yeni bir desen: Aşiret kavgası. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 13(30), 778-796. https://doi.org/10.12981/mahder.726392
  • Uğurlu, S. S. (2018). Geleneksel tekstil teknikleriyle yeni sanatsal çalışmalar (Tez No. 541153) [Sanatta Yeterlik, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Yağan, Y. (1978). Türk dokumacılığı. Türkiye İş Bankası Yayınları.

Van'da Sanat Yapıtı Olarak Dokunan Kilimlerden Örnekler

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 47, 498 - 508, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.938961

Öz

Van şehri ve çevresinde yün kilim dokumacılığı çok eski bir gelenektir. Ancak son yıllarda dokumacılığa olan ilgi azalmıştır. Bölgede kilim dokumacılığını canlandırmak için sosyal bir sorumluluk projesi başlatılmıştır. Projenin amacı; Van’da bulunan bazı kilim atölyelerinde üretimin sürdürülebilirliğini sağlamaktır. Bu kapsamda yurt içi ve yurt dışından gelen siparişler ile özel renk, desen ve ebatlarda kilim üretimi yapılmıştır. Günümüzde dokuma aynı zamanda bir sanatsal ifade biçimi olduğundan, bu siparişlerin bir kısmı sanatçılardan gelmiştir. Sanatçılar dokumacılar ile sürekli iletişim halinde kalarak yapıtlarının istedikleri kalitede dokunmasını sağlamışlardır. Çalışmada; dokumanın ortaya çıkışından ve modern dönemde bir sanat yapıtına dönüşmesinden bahsedilmiş, Jörg Niederberger, Mai-Thu Perret ve Ann Cathrin November Hoibo isimli sanatçılar için dokunan kilimlerden yirmi bir tanesi renk, desen ve kompozisyon açısından ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Acar, S. (2013). Tapestry geleneğinden lif sanatına geçiş sürecinde Jagoda Buic ve sanatsal çalışmaları. Yedi, Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 9, 51-59. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203731
  • Arslan, S. (2012). Resmin dokunması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1724422
  • Atlıhan, Ş. (2018). A Nomad’s art kilims of Anatolia. D. Shaffer, B. David (Ed.), The Anatolian weaving tradition today. (s. 134-153) içinde. HALI Publications. https://museum.gwu.edu/sites/g/files/zaxdzs3226/f/A%20 Nomads%20Art%20Catalogue.pdf
  • Dölen, E. (1992). Tekstil tarihi. Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fazlıoğlu, İ. (1997). Eski çağda dokuma. Eski Çağ Enstitüsü Yayınları.
  • Mousse. (2014). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Mai-Thu Perret kilimleri [Fotoğraf]. Moussemagazine http://moussemagazine.it
  • Niederberger, J. (2011). Malerei in situ II-Te deum I [Resim]. Joergniederberger. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014a). Şaheser/Wunderwerk isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • Niederberger, J. (2014b). Teppiche/Kilim-Markt Basar [Fotoğraf]. http://www.joergniederberger.ch
  • November Hoibo, A. C. (t.y.). Ann Cathrin November Hoibo works [Fotoğraf]. Carl Freedman Gallery. https://carlfreedman.com/artists/ann-cathrin-november-hoibo/
  • Özay, S. (2001). Dünden bugüne dokuma resim sanatı. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Perret, M. T. (t.y.a). Mai-Thu Perret’nin 2015 yılında Paris’te gerçekleşen bir sergisi [Fotoğraf]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Perret, M. T. (t.y.b). Mai-Thu Perret’in 2019 yılına ait bir enstalasyonu [Enstalasyon]. Galerie Francesca Pia. https://www.francescapia.com/artists/mai-thu-perret/selected-works
  • Sergi Kataloğu. (2018). Dokuma-ma. Anna Laudel Galeri.
  • Sergi Kataloğu. (2019). Tapestry dokunmuş hikayeler. Anna Laudel Galeri.
  • Taylan, M. (2012). Bas 01 (Başlangıç 01) ve Bas 02 (Başlangıç 02) isimli Jörg Niederberger kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013). Louvre Müzesi’inde sergilenen bir tapestryden detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2013b). 2013 yılında Jörg Niederberger için dokunmuş bir kilim, Env. No: 13-998 [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014a). Joan Miro’ya ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014b). Jörg Niederberger için dokunan kilimlerden bir detay [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2014c). The Moving Museum at Şişhane Otopark: Ann Cathrin November Hoibo kilimleri [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2016). Mine Taylan tarafından dokunan, Marit Bakken’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019a). Mine Taylan tarafından dokunan, Mustafa Aslıer’e ait bir tapestry [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019b). Sühandan Özay’a ait bir dokuma [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019c). Jörg Niederberger kilimi için hazırlanan desen ve renk şeması [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2019d). Mine Taylan tarafından hazırlanan renk kartelası [Fotoğraf]. Mine Taylan kişisel arşivi.
  • Taylan, M. (2020). Van-Hakkâri kilimlerinde yeni bir desen: Aşiret kavgası. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 13(30), 778-796. https://doi.org/10.12981/mahder.726392
  • Uğurlu, S. S. (2018). Geleneksel tekstil teknikleriyle yeni sanatsal çalışmalar (Tez No. 541153) [Sanatta Yeterlik, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Yağan, Y. (1978). Türk dokumacılığı. Türkiye İş Bankası Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mine Taylan 0000-0002-2098-1948

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 18 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Taylan, M. (2021). Van’da Sanat Yapıtı Olarak Dokunan Kilimlerden Örnekler. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(47), 498-508. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.938961

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.