Hayallerin,
duyguların, dışavurumsal ifadesi olan sanat; insan ile doğal gerçekler
arasındaki estetik ilişkidir. Sanat,
insanların duygu ve düşüncelerini, ses, söz, ritim, çizgi, renk ve biçim gibi ögelerle en güzel ve en etkili biçimde ifade
etme çabasıdır.. Bu çabanın en belirgin özelliği ise anlatımcılıkla
bütünleşmesidir. Anlatımcılık, kişinin içgörüşünün, düşüncelerinin ve duygularının
hayat bulmasıyla ortaya çıkmasıdır. Bu oluşumun sonucu
ortaya çıkan bazı görüşler vardır ki
Bunlardan birisi de 20. yüzyılın başlarında, Birinci Dünya Savaşının vahşeti yaşanırken
Avrupa’da, resim ve heykel gibi tasvir sanatlarının beraberinde sinemada, müzikte
ve tiyatroda da Alman Ekspresyonizminin etkisi farkedilir. Özellikle toplumda
genel olarak kabul edilmiş biçimlere ve geleneklere bir karşı tavır niteliği
taşıyan bu akım, yaratıcı sanatçılarla, yeni bir sanat anlayışının ve yeni bir
insanın yüzünün yaratılmasında etkili olur. Yüz
değiştiren kentlerin insanlarda sebep olduğu içe dönüşün tesirlerinin sanata
etkileri surrealist (Gerçeküstücülük) ve ekspresyonist (Dışavurumculuk)
akımlarını ortaya çıkarmıştır.
Araştırmada ekspresyonizm
akımıyla değişen sanat anlayışının geldiği noktada ekspresyonizmin çıkış ve
varoluş noktaları incelenerek köprü (die brücke) ve mavi atlı (der blaue reiter)
gruplarına yansımalarını ortaya koymak ve beden olgusunun bu dönem anlayışıyla
nasıl vücut bulduğunu ifade etmek amaçlanmıştır. Yöntem olarak belgesel
taraması yöntemi kullanılmış, Eser incelemesinde ise döneme ait resim
örneklerine yer verilmiştir. Araştırmadan ortaya çıkan bulgular sonucunda,
sanatın ifadesel biçiminin her dönem sanatında nasıl şekil değiştirdiği ve
birbirinden etkilenerek dönüşümünü nasıl tamamladığı ve tüm bu karmaşa
içerisinde kendini nasıl ortaya koyduğu ayrıca bunları da amacına uygun
olarak aktardıkları sonucuna
varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2018 |
Submission Date | September 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 31 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.