Sokak
fotoğrafçılığı, iç ve dış kamusal alanlarda gerçekleştirilen fotoğrafçılık
türüdür. Caddeler, sokaklar, pasajlar, istasyonlar, gece kulüpleri, plajlar, toplu
taşıma araçları ve hastaneler gibi ortak kullanım alanlarında çekilen
fotoğraflar, sokak fotoğrafçılığı olarak tanımlanmaktadır. Toplumsal değişimlerin
izleri, fotoğrafın icadıyla birlikte, yazılı tarihi belgeler, filmler, belgesel
ve savaş fotoğraflarının yanı sıra sokak fotoğraflarında da görülebilmektedir.
Diğer fotoğraf türlerine göre plan ve kurgunun olmaması ya da en az olması, sokak
fotoğrafının nesnel ve gerçekçi yönünü öne çıkarmaktadır. Erken dönem, modern
ve çağdaş olarak üç tarihsel dönemde incelenebilecek sokak fotoğrafçılığı,
teknik ve estetiğin geçirdiği evrimden etkilenmiş ve zamanla değişmiştir. Erken
dönem sokak fotoğrafçılarından Alice Austen New York’ta, Eugène Atget ise eski
ve yeni Paris’te çektikleri nesnel sokak fotoğraflarıyla mekansal ve toplumsal
değişimi kaydetmişlerdir. Henri Cartier-Bresson ve Helen Levitt’in yer aldığı
modern dönemde, teknoloji, avangard estetik ve fotojurnalizmin
kurumsallaşmasıyla yaygınlaşan ve gelişen sokak fotoğrafçılığı, kalabalık
kentlerin sokaklarındaki gündelik hayatın yeni biçimlerinin fotoğraflanmasına
yoğunlaşmıştır. Çağdaş dönemdeyse küresel kentin sokaklarına taşan özel hayatın
kaydının peşine düşülmüş ve öznel kayıt artmıştır. Bruce Gilden kışkırtıcı
sokak portreleriyle, Michael Wolf ise Google Sokak Görünümlerinden çektiği
hazır sokak fotoğraflarının röprodüksiyonlarıyla, çağdaş dönemin sokağını
birbirine zıt mesafelerle kaydetmişlerdir. Sokak fotoğrafları, estetik ve
belgesel niteliklerinin yanı sıra tarihsel ve sosyolojik okumalara açık
yönleriyle toplumsal değişimin belgesi niteliğindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2020 |
Submission Date | November 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 35 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.