Research Article
BibTex RIS Cite

ANDY GOLDSWORTHY ESERLERİNDE KENDİLİĞİNDENLİK OLGUSU

Year 2020, Issue: 36, 63 - 76, 24.10.2020
https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.791962

Abstract

20.yy’ın başlarından itibaren teknolojinin gelişim ivmesi hızla artmaya başlamış, bu durum iletişim kanallarının da artmasına yol açmıştır. Böylelikle birçok ülke de birbiri ile etkileşimlerini artırmış, birbirlerinden daha çok haberdar olmaya başlamıştır. Bunun beraberinde bilim ve teknolojinin gelişmesi sanat alanında yeni alternatiflerin ortaya çıkmaya başlamasına ve sanatçıların evreni anlamaya yönelik yaklaşımlarının değişmesine neden olmuştur. Bilimin ve teknolojinin ilerlemesi, sanat alanında konu, biçim ve aynı zamanda kullanılan materyallerin çeşitlenmesi açısından da etkili olmuştur. 1900’lerin başında Modenizmin ortaya çıkışı ile birlikte sanata, sanatçıya ve sanat eserine olan yaklaşım farkları, Dadaizm, Fütürizm, Kavramsal sanat gibi akımlar ile olmuştur. Bu akımların sanat anlayışına getirdiği farklı yaklaşımların ardından 1960’lara gelindiğinde yeni sanat anlayışları da ortaya çıkmaya başlamıştır ki Arazi Sanatı da bunlardan biridir. Varoluş olarak eski ama malzeme olarak yeniyi barındıran arazi sanatı sanatçıları, doğanın bizzat kendisini, kullanılan bir sanat malzemesi olarak ele almaya başlamışlardır. Bu sanatçılardan biri olan Andy Goldsworthy, doğayı malzeme olarak kullanması ve kullanırken kendiliğinden, doğaçlama kavramlarından yararlanması bu makalenin konusunu oluşturmaktadır.

References

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Büyükkoz, E. (2019). Doğanın İşleyiş Mantığını Kendi Yaratıcılığı İçin Kullanan Bir Sanatçı: Andy Goldsworthy. Yüksek Lisans Tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
  • Duyuler, M. (2014). Heykel Sanatında Gereç Olarak Doğa. Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı.
  • Erdoğan İ. (2005). “Aristoteles Ve Farabi’nin Felsefesinde Rastlantı’nın Yeri”. Felsefe Dünyası. (2005/2), S.42
  • Güçlü A.- Uzun E.- Uzun S.- Yolsal H. (2008). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim Ve Sanat Yayınları
  • Işık, V. (2015). “Sanatta Doğa, Beden Ve Teknoloji Kullanımı” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53) , S. 23-36
  • İlden S. Y., İlden S. (2016). “Doğu Düşün Dünyasının Sanatsal Yaratı Sürecinde Kendiliğindenlik”, V. International Turkic Art, Historyandfolklorecongress/ Art Activities 12-16 April 2016, Komrat/Moldova: S.517-524
  • İlden S. Y. (2014). Kendiliğindenlik Bağlamında “Heykelde Doğaçlama” Ve Uygulamalar, Sanatta Yeterlilik Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı
  • Kedik, A.Sibel (2010). “Richard Long: Bir Yürüyüşün İma Ettikleri”. G.Ü. Sanat Ve Tasarım Dergisi, Sayı: 5, (S. 108-119)
  • Kozlu, D. (2013). “Andy Goldsworthy İle Doğaya Dokunmak” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 25, Volume: 6, Issue: 25
  • Lynton, N. (1991). Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mamur, N. (2017). “Ekolojik Sanat: Çevre Eğitimi İle Sanatın Kesişme Noktası” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3) , 1000-1016
  • Khoshknab N. (1996). Resim Sanatında Doğaçlama Ve Spontane Süreç. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oskay, C. (2019). “8. Çağdaş Tekstil Sanatı Bienali’nden Hareketle Sürdürülebilirlik Ve Toplumsal Farkındalık” 3. Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Kongresi, 20-22 Aralık 2019 Van: 248-259
  • Özdoyran G . (2006). “Özgürlük ya da Nedensel Belirlenim, Üçüncü Bir Olasılık (Antinomi) Mümkün mü?”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi. 2006; (1): 85-94
  • Tandoğan, O. & Erdi Es, B. (2018). “Dünyada ve Türkiye'de Arazi Sanatı (Land Art)” İdil Sanat ve Dil Dergisi, 7 S.1359-1368
  • Tilki, H. (2018). “Duvarın Yıkılışı ve Arazi Sanatı” Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını, Cilt 03, Sayı 05, S: 308-324
  • URL-1 http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1543860381.pdf
  • URL-2 https://www.yardimcikaynaklar.com/cevreci-bir-heykeltiras-andrew-goldsworthy-endru-goldsvortiy/)
  • URL-3 https://bigumigu.com/haber/yaprak-dal-ve-tas-duzenlemeleriyle-yaratilan-gecici-sanat-eserleri/
Year 2020, Issue: 36, 63 - 76, 24.10.2020
https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.791962

Abstract

References

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Büyükkoz, E. (2019). Doğanın İşleyiş Mantığını Kendi Yaratıcılığı İçin Kullanan Bir Sanatçı: Andy Goldsworthy. Yüksek Lisans Tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
  • Duyuler, M. (2014). Heykel Sanatında Gereç Olarak Doğa. Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı.
  • Erdoğan İ. (2005). “Aristoteles Ve Farabi’nin Felsefesinde Rastlantı’nın Yeri”. Felsefe Dünyası. (2005/2), S.42
  • Güçlü A.- Uzun E.- Uzun S.- Yolsal H. (2008). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim Ve Sanat Yayınları
  • Işık, V. (2015). “Sanatta Doğa, Beden Ve Teknoloji Kullanımı” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53) , S. 23-36
  • İlden S. Y., İlden S. (2016). “Doğu Düşün Dünyasının Sanatsal Yaratı Sürecinde Kendiliğindenlik”, V. International Turkic Art, Historyandfolklorecongress/ Art Activities 12-16 April 2016, Komrat/Moldova: S.517-524
  • İlden S. Y. (2014). Kendiliğindenlik Bağlamında “Heykelde Doğaçlama” Ve Uygulamalar, Sanatta Yeterlilik Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı
  • Kedik, A.Sibel (2010). “Richard Long: Bir Yürüyüşün İma Ettikleri”. G.Ü. Sanat Ve Tasarım Dergisi, Sayı: 5, (S. 108-119)
  • Kozlu, D. (2013). “Andy Goldsworthy İle Doğaya Dokunmak” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 25, Volume: 6, Issue: 25
  • Lynton, N. (1991). Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mamur, N. (2017). “Ekolojik Sanat: Çevre Eğitimi İle Sanatın Kesişme Noktası” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3) , 1000-1016
  • Khoshknab N. (1996). Resim Sanatında Doğaçlama Ve Spontane Süreç. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oskay, C. (2019). “8. Çağdaş Tekstil Sanatı Bienali’nden Hareketle Sürdürülebilirlik Ve Toplumsal Farkındalık” 3. Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Kongresi, 20-22 Aralık 2019 Van: 248-259
  • Özdoyran G . (2006). “Özgürlük ya da Nedensel Belirlenim, Üçüncü Bir Olasılık (Antinomi) Mümkün mü?”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi. 2006; (1): 85-94
  • Tandoğan, O. & Erdi Es, B. (2018). “Dünyada ve Türkiye'de Arazi Sanatı (Land Art)” İdil Sanat ve Dil Dergisi, 7 S.1359-1368
  • Tilki, H. (2018). “Duvarın Yıkılışı ve Arazi Sanatı” Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını, Cilt 03, Sayı 05, S: 308-324
  • URL-1 http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1543860381.pdf
  • URL-2 https://www.yardimcikaynaklar.com/cevreci-bir-heykeltiras-andrew-goldsworthy-endru-goldsvortiy/)
  • URL-3 https://bigumigu.com/haber/yaprak-dal-ve-tas-duzenlemeleriyle-yaratilan-gecici-sanat-eserleri/
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Serap Yıldız İlden 0000-0002-5297-0864

Merve Mehtap Tufan 0000-0002-3692-9976

Publication Date October 24, 2020
Submission Date September 8, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 36

Cite

APA Yıldız İlden, S., & Tufan, M. M. (2020). ANDY GOLDSWORTHY ESERLERİNDE KENDİLİĞİNDENLİK OLGUSU. Sanat Dergisi(36), 63-76. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.791962