BibTex RIS Cite

Nursing Students’ of Autonomy And Submissive Behaviours: Four-Year Follow Up

Year 2016, Volume: 19 Issue: 3, 0 - 0, 05.10.2016
https://doi.org/10.17049/ahsbd.07473

Abstract

Objective: This longitudinal study aims to examine nursing students’ level of autonomy and submissive behaviors, development and changes, and the relationships between them.

Methods: The sample comprised 53 students. Data were collected at the end of each academic year, through “Student Information Form, Submissive Behavior Scale and Sociotropy-Autonomy Sub-Scale”. Analysis was performed using rating descriptive statistical methods (percentage, arithmetic mean), Wilcoxon test, Bonferroni, and analysis of variance.

Findings: The participants’ mean score in the autonomy scale was 71.58 ± 15.42 in the 1st year and 74.86 ± 17.47 in the 4th year. Mean score for the Submissive Behaviors Scale was 32,27± 7,92 in the 1st year and 32,07± 8 in the 4th  year. Difference between the 1st year and 4th year mean scores was not significant in both scales (p> 0.05).

Conclusion: The results of this study showed that nursing students’ submissive behaviors decreased with the increase in their professional knowledge and experience; and their autonomy was found to be positively affected; however, this change was not at the desired level.

Key Words: autonomy; submissive behavior; nursing, student

ÖZET

Hemşirelik Öğrencilerinin Boyun Eğici Davranışları ve Otonomi:  Dört Yıllık İzlem

Amaç: Longitidumal olarak yapılan araştırma hemşirelik öğrencilerin otonomi ve boyun eğici davranışlarının düzeylerini, gelişimi ve değişimini ve aralarındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Araştırmanın örneklemini 53 öğrenci oluşturdu. Veriler öğrenci bilgi formu, “Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği” ve Sosyotropi-Otonomi Ölçeği’nin  “Otonomi” alt ölçeği ile, her öğretim yılının sonunda toplandı. Değerlendirmede dağılım ölçütleri, Wilcoxon Testi, Bonferroni ile Varyans Analizi kullanıldı

Bulgular: Öğrencilerin otonomi ölçeği puan ortalamaları birinci sınıfta 71,58 ± 15,42 son sınıfta 74,86 ± 17,47; boyun eğici davranışlar ölçeği puan ortalamalarının birinci sınıfta 32,27± 7,92 son sınıfta 32,07± 8 olduğu belirlendi. Birinci ve dördüncü sınıf puan ortalamaları arasındaki fark her iki ölçekte de anlamlı değildi (p>0.05).

Sonuçlar: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin, mesleki bilgi ve deneyimleri geliştikçe boyun eğici davranışlarında bir gerileme oluşmuş ve otonomilerini pozitif olarak etkilendiği ancak bu değişimin istenen düzeyde olmadığı sonucuna varıldı.  

Key Words: Otonomi; boyun eğici davranış; hemşirelik; öğrenci

Year 2016, Volume: 19 Issue: 3, 0 - 0, 05.10.2016
https://doi.org/10.17049/ahsbd.07473

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Leman Şenturan

Selmin Köse

Necmiye Sabuncu

Fatma Özhan This is me

Sonay Göktaş

Publication Date October 5, 2016
Submission Date October 10, 2015
Published in Issue Year 2016 Volume: 19 Issue: 3

Cite

Vancouver Şenturan L, Köse S, Sabuncu N, Özhan F, Göktaş S. Nursing Students’ of Autonomy And Submissive Behaviours: Four-Year Follow Up. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2016;19(3).

Cited By

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547