Bu çalışma kadınlara verilen planlı
genital hijyen davranışları eğitiminin etkinliğini
belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırma öntest,
son-test kontrol gruplu yarı deneysel olarak
yapılmıştır. Malatya İli Ana-Çocuk Sağlığı ve
Aile Planlaması Merkezinde (AÇSAP)
yürütülmüştür. Veriler 1 Nisan-30 Haziran 2003
tarihleri arasında kişisel bilgi formu ve
araştırmacılar tarafından geliştirilen Genital
Hijyen Davranışları Envanteri (GHDE) ile
toplanmıştır. Araştırmanın evrenini AÇSAP
Merkezine genital enfeksiyon şikayeti ile
başvuran 15-49 yaş grubu evli ve okur-yazar olan
kadınlar oluşturmuştur. Genital enfeksiyon tanısı
alan ve olasılıksız örneklem yöntemi ile seçilen
50 kadın deney, 50 kadın ise kontrol grubuna
alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde
bağımsız gruplarda t testi, bağımlı gruplarda t
testi kullanılmıştır. Araştırma için resmi
kurumlardan yazılı izin alınmıştır. Kadınlara
çalışma hakkında bilgi verilmiş ve gönüllü
olanlar çalışmaya alınmıştır.
Deney grubunun ön-test GHDE puan
ortalaması 73.5±12.2, son-test puan ortalaması
91.2±8.0 bulunmuştur. Deney grubunun ön-test
ve son-test puan ortalamaları arasındaki fark
anlamlı bulunmuştur (t= -13.233 P < 0.001).
Kontrol grubunun ön-test GHDE puan
ortalaması 73.3±11.9, son-test puan ortalaması
73.7±11.0 olup aradaki fark anlamsız bulunmuştur
(t= -1.924 P > 0.05).
Çalışma sonucunda kadınlara verilen
planlı genital hijyen davranışları eğitiminin
genital hijyen davranışlarını olumlu yönde
etkilediği belirlenmiştir. Bu sonuç hemşirelerin
sağlık eğitimindeki rolünün önemini
vurgulamaktadır. Bu nedenle ebe ve hemşirelerin
tüm kadınlara genital hijyen uygulamaları
konusunda planlı eğitim vermeleri önerilebilir.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2010 |
Submission Date | February 18, 2010 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 9 Issue: 3 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)