TRAVMALI HASTA VAKALARINDA ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN HEMŞİRELİK TANILARINI VE GİRİŞİMLERİNİ BELİRLEYEBİLME DURUMLARI
Year 2012,
Volume: 15 Issue: 2, 106 - 118, 21.02.2012
Füsun Terzioğlu
Serap Ejder Apay
,
Yeliz Akkuş
,
Zöhre Irmak
,
Mediha Baybuğa
Nadiye Özer
,
Sergül Duygulu
,
Zahide Tuna
Handan Boztepe
,
Sevgisun Kapucu
,
Leyla Özdemir
,
Nuran Akdemir
Abstract
Amaç: Bu pilot çalışma Avrupa Birliği Leonardo da Vinci Yenilik Transferi Proje programı
kapsamında yürütülen “Klinik Olarak Yeterli Hemşireler Geliştirmede Bir Eğitim Stratejisi Olarak Simulasyon
Kullanımı” başlıklı projenin bir iş paketinde oluşturulan, travmalı hastalara yönelik hazırlanan vakalarda
öğrenci hemşirelerin hemşirelik tanılarını ve girişimlerini belirleyebilme durumlarını incelemek amacıyla
yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan bu çalışma, lisans düzeyinde hemşirelik eğitimi veren Kuzey Doğu,
Akdeniz ve Doğu Anadolu Bölgesinde yer alan 3 üniversitede eğitim görmekte olan toplam 168 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen pelvis kırığı, travmatik
amputasyon, abdominal travma ve göğüs travmalı hastalara yönelik oluşturulan ”Senaryo Temelli Vaka
Tanılama Formu” kullanılmıştır. Veriler, 1-30 Nisan 2011 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde sayı ve yüzdelik dağılım kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %50 den fazlasının vaka tanılama formunda yer alan vakaya yönelik bilgi
sorularına doğru yanıt verdikleri; çoğunluğunun belirledikleri hemşirelik tanılarını önceliklerine göre
sıralayamadıkları ve belirledikleri hemşirelik girişimlerinden sadece “Hava yolu açıklığı” ve “Solunumun
değerlendirilmesi” girişimini doğru öncelik sıralamasında belirttiği saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin travma vakalarında yeterli teorik bilgiye sahip oldukları ancak vakalar üzerinden
hemşirelik tanılarını belirleme, girişimleri planlama ve öncelikleri saptamada yetersiz kaldıkları söylenebilir.
References
- Akkuş Y, Kaplan F, Kaçar N. Kars Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5(15):103-12.
- Alinier G, Hunt B, Gordon R, Harwood C. Effectiveness of Intermediate-Fidelity Simulation Training Technology in Undergraduate Nursing Education. 2006;54(3):359-69.
- Boldt C, Grill E, Bartholomeyczik S, Brach M, Rauch A, Eriks-Hoogland I, Stucki G. Combined Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health and the NANDA International Taxonomy II. Journal of Advanced Nursing 2010;66(8):1885-98.
- Burbah ME, Matkin GS, Fritz SM. Teaching Critical Thinking in An Introductory Leadership Course Utilizing Active Learning Strategies: A Confirmatory Study. College Student Journal 2004;38(3):482-92.
- Çam O, Özgür G, Gürkan A, Dülgerler S, Engin E. Psikiyatri Hemşireliği Klinik Uygulamalarında Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Süreci Raporlarının Değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;20(1):23-34.
- Decker S, Sportsman S, Puetz L, Billings L. The Evaluation of Simulation and Its Contribution to Competency. The Journal of Continuing Education in Nursing 2008;39(2):74-80.
- Gaba DM. The Future Vision of Simulation in Health 2004;13(1):2-10.
- Görgülü S. Klinik Uygulamalarda Öğrencilerin Öğretim Elemanlarından Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi 2001;8(1):1-13.
- Güner P, Terakye G. Hemşirelik Yüksekokulları Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Tanılarını Belirleyebilme Düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000;4(1):9-15.
- Hakverdioğlu G, Khorshid L, Eşer İ. Examination of Nursing Diagnoses Used By Nursing Students and Their of Advanced Nursing Care. Quality&Safety Health Care Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi Opinions About Nursing
- Diagnoses. Nursing 2005;14(5):640-7. Saptadıkları İncelenmesi. Yüksekokulu Dergisi Hemşirelik Model/Kuramlarını,
Year 2012,
Volume: 15 Issue: 2, 106 - 118, 21.02.2012
Füsun Terzioğlu
Serap Ejder Apay
,
Yeliz Akkuş
,
Zöhre Irmak
,
Mediha Baybuğa
Nadiye Özer
,
Sergül Duygulu
,
Zahide Tuna
Handan Boztepe
,
Sevgisun Kapucu
,
Leyla Özdemir
,
Nuran Akdemir
References
- Akkuş Y, Kaplan F, Kaçar N. Kars Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5(15):103-12.
- Alinier G, Hunt B, Gordon R, Harwood C. Effectiveness of Intermediate-Fidelity Simulation Training Technology in Undergraduate Nursing Education. 2006;54(3):359-69.
- Boldt C, Grill E, Bartholomeyczik S, Brach M, Rauch A, Eriks-Hoogland I, Stucki G. Combined Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health and the NANDA International Taxonomy II. Journal of Advanced Nursing 2010;66(8):1885-98.
- Burbah ME, Matkin GS, Fritz SM. Teaching Critical Thinking in An Introductory Leadership Course Utilizing Active Learning Strategies: A Confirmatory Study. College Student Journal 2004;38(3):482-92.
- Çam O, Özgür G, Gürkan A, Dülgerler S, Engin E. Psikiyatri Hemşireliği Klinik Uygulamalarında Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Süreci Raporlarının Değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;20(1):23-34.
- Decker S, Sportsman S, Puetz L, Billings L. The Evaluation of Simulation and Its Contribution to Competency. The Journal of Continuing Education in Nursing 2008;39(2):74-80.
- Gaba DM. The Future Vision of Simulation in Health 2004;13(1):2-10.
- Görgülü S. Klinik Uygulamalarda Öğrencilerin Öğretim Elemanlarından Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi 2001;8(1):1-13.
- Güner P, Terakye G. Hemşirelik Yüksekokulları Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Tanılarını Belirleyebilme Düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000;4(1):9-15.
- Hakverdioğlu G, Khorshid L, Eşer İ. Examination of Nursing Diagnoses Used By Nursing Students and Their of Advanced Nursing Care. Quality&Safety Health Care Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi Opinions About Nursing
- Diagnoses. Nursing 2005;14(5):640-7. Saptadıkları İncelenmesi. Yüksekokulu Dergisi Hemşirelik Model/Kuramlarını,