The Programs and Its Features Used in the Prevention of Child Abuse Child abuse that is a phenomenon preventing the child’s growth and development, is a multi-faceted problem. It has a complex structure in terms of its characteristics, dynamics, causes, and conseguences. Therefore, it is required that it should be a combination of multidisciplinary approaches. For this purpose, family, school, and community based child abuse prevention programsa re being developed. Knowing the contents, target group, and properties of these programs will provide an important insight for community mental health nurses which play an active rol in the prevention of child abuse. For this reason, in this article, programs implemented to prevent child abuse will be discussed, examples from studies in different areas will be presented, and recommendations for mental health nurses will be offered.
Çocuğun büyüme ve gelişmesini engelleyen bir olgu olan çocuk istismarı çok boyutlu bir sorundur.
Özellikleri, dinamikleri, nedenleri ve sonuçları bakımından karmaşık bir yapıya sahiptir. Bu nedenle
multidisipliner yaklaşımların bir arada uygulanmasını gerektirmektedir. Bu amaçla aileye, okula ve topluma
yönelik çocuk istismarını önleme programları geliştirilmektedir. Geliştirilen programların içeriğini, hedef
grubunu, özelliklerini bilmek, çocuk istismarının önlenmesinde aktif rol alan toplum ruh sağlığı hemşirelerine
önemli bir bakış açısı kazandıracaktır. Bu nedenle bu makalede çocuk istismarını önlemek için yürütülen
programlar tartışılacak, farklı alanlarda yapılan çalışmalardan örnekler sunulacak ve ruh sağlığı hemşireleri
için önerilerde bulunulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2013 |
Submission Date | April 19, 2012 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 16 Issue: 4 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)