Nursing Students’ Drug Dose Calculation Skills And Drug Administration Errors Objective: The study was conducted to analyze nursing students’ drug dose calculation skills and drug administration errors. Method: The population of this study with a descriptive nature consists of 237 students in total studying at the first, second, third and fourth grades in Department of Nursing at Vocational Health High School of Düzce University. The sample consists of 158 students who were studying and agreed to participate in the study at the time of research conduct. As for data collection tools, a data collection form prepared by researchers was used. In order to evaluate data, number and percentage distributions were used. Results: It was found out in students’ statements regarding drug dose calculation skills that the percentage of students who reported to know how to calculate drug dose was 45.2 % and that of those who considered their drug dose calculating skills sufficient was 38.9 %. The percentage of those who calculated drug dose flawlessly was 16.7 %. Students were found to have made at least one mistake in drug dose and the most frequent one was about oral drug administration. Conclusion: In terms of patient safety, it is found to be significant that the students did not make any other administration errors other than frequency of administration errors and drug proportion.
Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerilerini ve ilaç uygulama
hatası yapma durumlarının incelenmesi amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın örneklemini Düzce Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu
Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören toplam araştırmanın yapıldığı dönemde okula devam eden ve
araştırmaya katılmayı kabul eden 158 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından literatürden yararlanılarak hazırlanan veri toplama formları kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin ilaç hesaplama ile ilgili görüşlerinde ilaç dozlarının nasıl hesaplanacağını
bildiğini ifade edenlerinin %45.2, ilaç hesaplama becerilerini yeterli bulanlarının oranının %38.9 olduğu ve ilaç
dozu hesaplama problemlerini hatasız yapanların oranı %16.7olarak saptanmıştır. Öğrencilerin hepsinin en az
bir kez bir ilaç hatası yaptığı, bu hatalardan en sık yapılanın ise oral ilaç uygulamaları ile ilgili olduğu
belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Öğrencinin yaptığı ilaç hatası sıklığı ve oranından öte herhangi bir ilaç hatası
yapmış olmasının hasta güvenliği açısından önemli olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 19, 2014 |
Submission Date | February 19, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 17 Issue: 2 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)